Ab adiunctis autem posui equidem exemplum
|
50.1
|
paulo ante, multa adiungi, quae suscipienda essent
|
|
si statuissemus ex edicto secundum eas tabulas
|
|
possessionem dari, quas is instituisset cui testamenti
|
|
factio nulla esset. Sed locus hic magis ad coniectu-
|
5
|
rales causas, quae versantur in iudiciis, valet, cum
|
|
quaeritur quid aut sit aut evenerit aut futurum
|
|
sit aut quid omnino fieri possit. Ac loci
|
51.1
|
quidem ipsius forma talis est. Admonet autem hic
|
|
locus, ut quaeratur quid ante rem, quid cum re,
|
|
quid post rem evenerit. 'Nihil hoc ad ius; ad
|
|
Ciceronem,' inquiebat Gallus noster, si quis ad
|
5
|
eum quid tale rettulerat, ut de facto quaereretur.
|
|
Tu tamen patiere nullum a me artis institutae locum
|
|
praeteriri; ne, si nihil nisi quod ad te pertineat
|
|
scribendum putabis, nimium te amare videare. Est
|
|
igitur magna ex parte locus hic oratorius non modo
|
10
|
non iuris consultorum, sed ne philosophorum quidem.
|
|
Ante rem enim quaeruntur quae talia sunt: appara-
|
52.1
|
tus, colloquia, locus, constitutum, convivium; cum
|
|
re autem: pedum crepitus, strepitus hominum,
|
|
corporum umbrae et si quid eius modi; at post
|
|
rem: pallor, rubor, titubatio, si qua alia signa con-
|
5
|
turbationis et conscientiae, praeterea restinctus
|
|
ignis, gladius cruentus ceteraque quae suspicionem
|
|
facti possunt movere.
|
|
Deinceps est locus dialecticorum proprius ex
|
53.1
|
consequentibus et antecedentibus et repugnantibus.
|
|
Nam coniuncta, de quibus paulo ante dictum est,
|
|
non semper eveniunt; consequentia autem semper.
|
|
Ea enim dico consequentia quae rem necessario
|
5
|
consequuntur; itemque et antecedentia et repug-
|
|
nantia. Quidquid enim sequitur quamque rem, id
|
|
cohaeret cum re necessario; et quidquid repugnat,
|
|
id eius modi est ut cohaerere numquam possit.
|
|
Cum tripertito igitur distribuatur locus hic, in
|
10
|
consecutionem, antecessionem, repugnantiam, re-
|
|
periendi argumenti locus simplex est, tractandi
|
|
triplex. Nam quid interest, cum hoc sumpseris,
|
|
pecuniam numeratam mulieri deberi cui sit argen-
|
|
tum omne legatum, utrum hoc modo concludas
|
15
|
argumentum: Si pecunia signata argentum est,
|
|
legata est mulieri. Est autem pecunia signata
|
|
argentum. Legata igitur est; an illo modo: Si
|
|
numerata pecunia non est legata, non est numerata
|
|
pecunia argentum. Est autem numerata pecunia
|
20
|
argentum; legata igitur est; an illo modo: Non et
|
|
legatum argentum est et non est legata numerata
|
|
pecunia. Legatum autem argentum est; legata
|
|
igitur numerata pecunia est? Appellant autem
|
54.1
|
dialectici eam conclusionem argumenti, in qua, cum
|
|
primum assumpseris, consequitur id quod annexum
|
|
est primum conclusionis modum; cum id quod
|
|
annexum est negaris, ut id quoque cui fuerit an-
|
5
|
nexum negandum sit, secundus is appellatur con-
|
|
cludendi modus; cum autem aliqua coniuncta
|
|
negaris et ex eis unum aut plura sumpseris, ut quod
|
|
relinquitur tollendum sit, is tertius appellatur con-
|
|
clusionis modus. Ex hoc illa rhetorum ex con-
|
55.1
|
trariis conclusa, quae ipsi ἐνθυμήματα appellant;
|
|
non quod omnis sententia proprio nomine ἐνθύμημα
|
|
non dicatur, sed, ut Homerus propter excellentiam
|
|
commune poetarum nomen efficit apud Graecos
|
5
|
suum, sic, cum omnis sententia ἐνθύμημα dicatur,
|
|
quia videtur ea quae ex contrariis conficitur acutis-
|
|
sima, sola proprie nomen commune possedit. Eius
|
|
generis haec sunt:
|
|
hoc metuere, alterum in metu non ponere!
|
10
|
eam quam nihil accusas damnas, bene quam
|
|
meritam esse autumas
|
|
dicis male merere?
|
|
id quod scis prodest nihil; id quod nescis obest?
|
|