Hoc disserendi genus attingit omnino vestras 56.1
quoque in respondendo disputationes, sed philo-
sophorum magis, quibus est cum oratoribus illa ex
repugnantibus sententiis communis conclusio quae
a dialecticis tertius modus, a rhetoribus ἐνθύμημα 5
dicitur. Reliqui dialecticorum modi plures sunt,
qui ex disiunctionibus constant: Aut hoc aut
illud; hoc autem; non igitur illud. Itemque: Aut
hoc aut illud; non autem hoc; illud igitur. Quae
conclusiones idcirco ratae sunt quod in disiunctione 10
plus uno verum esse non potest. Atque ex eis 57.1
conclusionibus quas supra scripsi prior quartus
posterior quintus a dialecticis modus appellatur.
Deinde addunt coniunctionum negantiam sic: Non
et hoc et illud; hoc autem; non igitur illud. Hic 5
modus est sextus. Septimus autem: Non et hoc
et illud; non autem hoc; illud igitur. Ex eis modis
conclusiones innumerabiles nascuntur, in quo est
tota fere διαλεκτική. Sed ne hae quidem quas
exposui ad hanc institutionem necessariae. 10
  Proximus est locus rerum efficientium, quae 58.1
causae appellantur; deinde rerum effectarum ab
efficientibus causis. Harum exempla, ut reliquorum
locorum, paulo ante posui equidem ex iure civili;
sed haec patent latius. 5
  Causarum enim genera duo sunt; unum,
quod vi sua id quod sub eam vim subiectum est certe
efficit, ut: Ignis accendit; alterum, quod naturam
efficiendi non habet sed sine quo effici non possit, ut
si quis aes statuae causam velit dicere, quod sine eo 10
non possit effici. Huius generis causarum, sine quo 59.1
non efficitur, alia sunt quieta, nihil agentia, stolida
quodam modo, ut locus, tempus, materia, ferramenta,
et cetera generis eiusdem; alia autem praecur-
sionem quandam adhibent ad efficiendum et quaedam 5
afferunt per se adiuvantia, etsi non necessaria, ut:
Amori congressio causam attulerat, amor flagitio.
Ex hoc genere causarum ex aeternitate pendentium
fatum a Stoicis nectitur.