Atque ut earum causarum sine quibus effici non 59.10
potest genera divisi, sic etiam efficientium dividi
possunt. Sunt enim aliae causae quae plane efficiant
nulla re adiuvante, aliae quae adiuvari velint, ut:
Sapientia efficit sapientis sola per se; beatos efficiat
necne sola per sese quaestio est. Qua re cum in 60.1
disputationem inciderit causa efficiens aliquid neces-
sario, sine dubitatione licebit quod efficitur ab
ea causa concludere. Cum autem erit talis
causa, ut in ea non sit efficiendi necessitas, necessaria 5
conclusio non sequitur. Atque illud quidem genus
causarum quod habet vim efficiendi necessariam
errorem afferre non fere solet; hoc autem sine quo
non efficitur saepe conturbat. Non enim, si sine
parentibus filii esse non possunt, propterea in 10
parentibus causa fuit gignendi necessaria.
  Hoc igitur sine quo non fit, ab eo in quo certe fit 61.1
diligenter est separandum. Illud enim est tamquam
    utinam ne in nemore Pelio—
Nisi enim 'accedissent abiegnae ad terram trabes,'
Argo illa facta non esset, nec tamen fuit in his 5
trabibus efficiendi vis necessaria. At cum in Aiacis
navim crispisulcans igneum fulmen iniectum est,
inflammatur navis necessario.
  Atque etiam est causarum dissimilitudo, quod 62.1
aliae sunt, ut sine ulla appetitione animi, sine
voluntate, sine opinione suum quasi opus efficiant,
vel ut omne intereat quod ortum sit; aliae autem
aut voluntate efficiunt aut perturbatione animi aut 5
habitu aut natura aut arte aut casu: voluntate,
ut tu, cum hunc libellum legis; perturbatione, ut si
quis eventum horum temporum timeat; habitu,
ut qui facile et cito irascitur; natura, ut vitium in
dies crescat; arte, ut bene pingat; casu, ut prospere 10
naviget. Nihil horum sine causa nec quidquam
omnino; sed huius modi causae non necessariae.