Haec ergo argumentatio, quae dicitur artis expers, 73.1
in testimonio posita est. Testimonium autem nunc
dicimus omne quod ab aliqua re externa sumitur ad
faciendam fidem. Persona autem non qualiscumque
est testimoni pondus habet; ad fidem enim facien- 5
dam auctoritas quaeritur; sed auctoritatem aut
natura aut tempus affert. Naturae auctoritas in
virtute inest maxima; in tempore autem multa
sunt quae afferant auctoritatem: ingenium, opes,
aetas, fortuna, ars, usus, necessitas, concursio etiam 10
non numquam rerum fortuitarum. Nam et in-
geniosos et opulentos et aetatis spatio probatos
dignos quibus credatur putant; non recte fortasse,
sed vulgi opinio mutari vix potest ad eamque omnia
dirigunt et qui iudicant et qui existimant. Qui 15
enim rebus his quas dixi excellunt, ipsa virtute
videntur excellere.
  Sed reliquis quoque rebus quas modo enumeravi 74.1
quamquam in his nulla species virtutis est, tamen
interdum confirmatur fides, si aut ars quaedam
adhibetur—magna est enim vis ad persuadendum
scientiae—aut usus; plerumque enim creditur eis 5
qui experti sunt. Facit etiam necessitas fidem,
quae tum a corporibus tum ab animis nascitur. Nam
et verberibus, tormentis, igni fatigati quae dicunt
ea videtur veritas ipsa dicere, et quae perturbationi-
bus animi, dolore, cupiditate, iracundia, metu, qui 10
necessitatis vim habent, afferunt auctoritatem et
fidem.
  Cuius generis etiam illa sunt ex quibus verum non- 75.1
nunquam invenitur, pueritia, somnus, imprudentia,
vinolentia, insania. Nam et parvi saepe indicaverunt
aliquid, quo id pertineret ignari, et per somnum,
vinum, insaniam multa saepe patefacta sunt. Multi 5
etiam in res odiosas imprudenter inciderunt, ut
Staieno nuper accidit, qui ea locutus est bonis viris
subauscultantibus pariete interposito, quibus pate-
factis in iudiciumque prolatis ille rei capitalis iure
damnatus est. Huic simile quiddam de Lacedae- 10
monio Pausania accepimus.