Cum autem quid sit quaeritur, notio 83.1
explicanda est et proprietas et divisio et partitio.
Haec enim sunt definitioni attributa; additur
etiam descriptio, quam χαρακτῆρα Graeci vocant.
Notio sic quaeritur: sitne id aequum quod ei qui 5
plus potest utile est. Proprietas sic: in hominemne
solum cadat an etiam in beluas aegritudo. Divisio
et eodem pacto partitio sic: triane genera bonorum
sint. Descriptio, qualis sit avarus, qualis assentator
ceteraque eiusdem generis, in quibus et natura et 10
vita describitur.
  Cum autem quaeritur quale quid sit, aut simpliciter 84.1
quaeritur aut comparate; simpliciter: Expetendane
sit gloria; comparate: Praeponendane sit divitiis
gloria. Simplicium tria genera sunt: de expetendo
fugiendoque, de aequo et iniquo, de honesto et turpi. 5
Comparationum autem duo: unum de eodem et
alio, alterum de maiore et minore. De expetendo
et fugiendo huius modi: Si expetendae divitiae,
si fugienda paupertas. De aequo et iniquo: Ae-
quumne sit ulcisci a quocumque iniuriam acceperis. 10
De honesto et turpi: Honestumne sit pro patria
mori? Ex altero autem genere, quod erat biperti- 85.1
tum, unum est de eodem et alio: Quid intersit inter
amicum et assentatorem, regem et tyrannum;
alterum de maiore et minore, ut si quaeratur
eloquentiane pluris sit an iuris civilis scientia. De 5
cognitionis quaestionibus hactenus.
  Actionis reliquae sunt, quarum duo genera: unum 86.1
ad officium, alterum ad motum animi vel gignendum
vel sedandum planeve tollendum. Ad officium sic,
ut cum quaeritur suscipiendine sint liberi. Ad
movendos animos cohortationes ad defendendam rem 5
publicam, ad laudem, ad gloriam; quo ex genere
sunt querellae, incitationes, miserationesque flebiles;
rursusque oratio tum iracundiam restinguens, tum
metum eripiens, tum exsultantem laetitiam com-
primens, tum aegritudinem abstergens. Haec cum 10
in propositi quaestionibus genera sint, eadem in
causas transferuntur.