Et primum de ipsa definitione dicatur. Definitio 26.4
est oratio quae id quod definitur explicat quid sit. 5
Definitionum autem duo genera prima: unum
earum rerum quae sunt, alterum earum quae intel-
leguntur. Esse ea dico quae cerni tangique possunt, 27.1
ut fundum aedes, parietem stillicidium, mancipium
pecudem, supellectilem penus et cetera; quo ex
genere quaedam interdum vobis definienda sunt.
Non esse rursus ea dico quae tangi demonstrarive 5
non possunt, cerni tamen animo atque intellegi
possunt, ut si usus capionem, si tutelam, si gentem,
si agnationem definias, quarum rerum nullum subest
corpus, est tamen quaedam conformatio insignita et
impressa intellegentia, quam notionem voco. Ea 10
saepe in argumentando definitione explicanda est.
  Atque etiam definitiones aliae sunt partitionum 28.1
aliae divisionum; partitionum, cum res ea quae
proposita est quasi in membra discerpitur, ut si quis
ius civile dicat id esse quod in legibus, senatus
consultis, rebus iudicatis, iuris peritorum auctoritate, 5
edictis magistratuum, more, aequitate consistat.
Divisionum autem definitio formas omnis com-
plectitur quae sub eo genere sunt quod definitur hoc
modo: Abalienatio est eius rei quae mancipi est
aut traditio alteri nexu aut in iure cessio inter quos 10
ea iure civili fieri possunt.
  Sunt etiam alia genera definitionum, sed ad
huius libri institutum illa nihil pertinent; tantum
est dicendum qui sit definitionis modus. Sic igitur 29.1
veteres praecipiunt: cum sumpseris ea quae sint
ei rei quam definire velis cum aliis communia, usque
eo persequi, dum proprium efficiatur, quod nullam
in aliam rem transferri possit. Ut haec: Hereditas 5
est pecunia. Commune adhuc; multa enim genera
pecuniae. Adde quod sequitur: quae morte alicuius
ad quempiam pervenit. Nondum est definitio;
multis enim modis sine hereditate teneri pecuniae
mortuorum possunt. Unum adde verbum: iure; 10
iam a communitate res diiuncta videbitur, ut sit
explicata definitio sic: Hereditas est pecunia quae
morte alicuius ad quempiam pervenit iure. Non-
dum est satis; adde: nec ea aut legata testamento
aut possessione retenta; confectum est. Itemque: 15
Gentiles sunt inter se qui eodem nomine sunt. Non
est satis. Qui ab ingenuis oriundi sunt. Ne id
quidem satis est. Quorum maiorum nemo servitutem
servivit. Abest etiam nunc. Qui capite non sunt
deminuti. Hoc fortasse satis est. Nihil enim video 20
Scaevolam pontificem ad hanc definitionem addidisse.
Atque haec ratio valet in utroque genere definitionum,
sive id quod est, sive id quod intellegitur definiendum
est.