Partitione tum sic utendum est, nullam
|
33.1
|
ut partem relinquas; ut, si partiri velis tutelas,
|
|
inscienter facias, si ullam praetermittas. At si
|
|
stipulationum aut iudiciorum formulas partiare, non
|
|
est vitiosum in re infinita praetermittere aliquid.
|
5
|
Quod idem in divisione vitiosum est. Formarum
|
|
enim certus est numerus quae cuique generi subi-
|
|
ciantur; partium distributio saepe est infinitior,
|
|
tamquam rivorum a fonte diductio. Itaque in
|
34.1
|
oratoriis artibus quaestionis genere proposito, quot
|
|
eius formae sint, subiungitur absolute. At cum de
|
|
ornamentis verborum sententiarumve praecipitur,
|
|
quae vocant σχήματα, non fit idem. Res est enim
|
5
|
infinitior; ut ex hoc quoque intellegatur quid
|
|
velimus inter partitionem et divisionem interesse.
|
|
Quamquam enim vocabula prope idem valere
|
|
videbantur, tamen quia res differebant, nomina
|
|
rerum distare voluerunt.
|
10
|
Multa etiam ex notatione sumuntur. Ea est
|
35.1
|
autem, cum ex vi nominis argumentum elicitur;
|
|
quam Graeci ἐτυμολογίαν appellant, id est verbum ex
|
|
verbo veriloquium; nos autem novitatem verbi
|
|
non satis apti fugientes genus hoc notationem
|
5
|
appellamus, quia sunt verba rerum notae. Itaque
|
|
hoc quidem Aristoteles σύμβολον appellat, quod
|
|
Latine est nota. Sed cum intellegitur quid signi-
|
|
ficetur, minus laborandum est de nomine. Multa
|
36.1
|
igitur in disputando notatione eliciuntur ex verbo,
|
|
ut cum quaeritur postliminium quid sit—non dico
|
|
quae sint postlimini; nam id caderet in divisionem,
|
|
quae talis est: Postliminio redeunt haec: homo,
|
5
|
navis, mulus clitellarius, equus, equa quae frenos
|
|
recipere solet—; sed cum ipsius postlimini vis
|
|
quaeritur et verbum ipsum notatur; in quo Servius
|
|
noster, ut opinor, nihil putat esse notandum nisi
|
|
post, et liminium illud productionem esse verbi vult,
|
10
|
ut in finitimo, legitimo, aeditimo non plus inesse
|
|
timum quam in meditullio tullium; Scaevola autem
|
37.1
|
P. F. iunctum putat esse verbum, ut sit in eo et post
|
|
et limen; ut, quae a nobis alienata, cum ad hostem
|
|
pervenerint, ex suo tamquam limine exierint, hinc
|
|
ea cum redierint post ad idem limen, postliminio
|
5
|
redisse videantur. Quo genere etiam Mancini causa
|
|
defendi potest, postliminio redisse; deditum non
|
|
esse, quoniam non sit receptus; nam neque dedi-
|
|
tionem neque donationem sine acceptione intellegi
|
|
posse.
|
10
|