Sequitur is locus qui constat ex eis rebus
|
38.1
|
quae quodam modo adfectae sunt ad id de quo
|
|
ambigitur; quem modo dixi in plures partes dis-
|
|
tributum. Cuius est primus locus ex coniugatione,
|
|
quam Graeci συζυγίαν vocant, finitimus notationi,
|
5
|
de qua modo dictum est; ut, si aquam pluviam
|
|
eam modo intellegeremus quam imbri collectam
|
|
videremus, veniret Mucius, qui, quia coniugata
|
|
verba essent pluvia et pluendo, diceret omnem
|
|
aquam oportere arceri quae pluendo crevisset.
|
10
|
Cum autem a genere ducetur argumentum, non
|
39.1
|
erit necesse id usque a capite arcessere. Saepe
|
|
etiam citra licet, dum modo supra sit quod sumitur,
|
|
quam id ad quod sumitur; ut aqua pluvia ultimo
|
|
genere ea est quae de caelo veniens crescit imbri,
|
5
|
sed propiore, in quo quasi ius arcendi continetur,
|
|
genus est aqua pluvia nocens: eius generis formae
|
|
loci vitio et manu nocens, quarum altera iubetur ab
|
|
arbitro coerceri altera non iubetur. Commode etiam
|
40.1
|
tractatur haec argumentatio quae ex genere sumitur,
|
|
cum ex toto partis persequare hoc modo: Si dolus
|
|
malus est, cum aliud agitur aliud simulatur, enu-
|
|
merare licet quibus id modis fiat, deinde in eorum
|
5
|
aliquem id quod arguas dolo malo factum includere;
|
|
quod genus argumenti in primis firmum videri
|
|
solet.
|
|
Similitudo sequitur, quae late patet, sed
|
41.1
|
oratoribus et philosophis magis quam vobis. Etsi
|
|
enim omnes loci sunt omnium disputationum ad
|
|
argumenta suppeditanda, tamen aliis disputationibus
|
|
abundantius occurrunt aliis angustius. Itaque
|
5
|
genera tibi nota sint; ubi autem eis utare, quae-
|
|
stiones ipsae te admonebunt. Sunt enim simili-
|
42.1
|
tudines quae ex pluribus collationibus perveniunt
|
|
quo volunt hoc modo: Si tutor fidem praestare debet,
|
|
si socius, si cui mandaris, si qui fiduciam acceperit,
|
|
debet etiam procurator. Haec ex pluribus perveniens
|
5
|
quo vult appellatur inductio, quae Graece ἐπαγωγὴ
|
|
nominatur, qua plurimum est usus in sermonibus
|
|
Socrates. Alterum similitudinis genus collatione
|
43.1
|
sumitur, cum una res uni, par pari comparatur hoc
|
|
modo: Quem ad modum, si in urbe de finibus
|
|
controversia est, quia fines magis agrorum videntur
|
|
esse quam urbis, finibus regendis adigere arbitrum
|
5
|
non possis, sic, si aqua pluvia in urbe nocet, quoniam
|
|
res tota magis agrorum est, aquae pluviae arcendae
|
|
adigere arbitrum non possis. Ex eodem simili-
|
44.1
|
tudinis loco etiam exempla sumuntur, ut Crassus in
|
|
causa Curiana exemplis plurimis usus est, qui testa-
|
|
mento sic heredes instituti, ut si filius natus esset
|
|
in decem mensibus isque mortuus prius quam in
|
5
|
suam tutelam venisset, hereditatem obtinuissent.
|
|
Quae commemoratio exemplorum valuit, eaque vos
|
|
in respondendo uti multum soletis. Ficta enim
|
45.1
|
exempla similitudinis habent vim; sed ea oratoria
|
|
magis sunt quam vestra; quamquam uti etiam vos
|
|
soletis, sed hoc modo: Finge mancipio aliquem
|
|
dedisse id quod mancipio dari non potest. Num
|
5
|
idcirco id eius factum est qui accepit? aut num is
|
|
qui mancipio dedit ob eam rem se ulla re obligavit?
|
|
In hoc genere oratoribus et philosophis concessum
|
|
est, ut muta etiam loquantur, ut mortui ab inferis
|
|
excitentur, ut aliquid quod fieri nullo modo possit
|
10
|
augendae rei gratia dicatur aut minuendae, quae
|
|
ὑπερβολὴ dicitur, multa alia mirabilia. Sed latior
|
|
est campus illorum. Eisdem tamen ex locis, ut
|
|
ante dixi, et [in] maximis et minimis [in] quaes-
|
|
tionibus argumenta ducuntur.
|
15
|