LIBER TERTIUS
  . . . et vehiculis tarditati, eademque cum ac- 3.3.1
cepisset homines inconditis vocibus inchoatum quid-
dam et confusum sonantes, incidit has et distinxit in
partis et ut signa quaedam sic verba rebus inpressit
hominesque antea dissociatos iucundissimo inter se 5
sermonis vinclo conligavit. A simili etiam mente
vocis, qui videbantur infiniti, soni paucis notis inven-
tis sunt omnes signati et expressi, quibus et
conloquia cum absentibus et indicia voluntatum et
monumenta rerum praeteritarum tenerentur. Accessit 10
eo numerus, res cum ad vitam necessaria, tum una
inmutabilis et aeterna; quae prima inpulit etiam, ut
suspiceremus in caelum nec frustra siderum motus in-
tueremur dinumerationibusque noctium ac die<rum> . . .
  . . . quorum animi altius se extulerunt et 4.1
aliquid dignum dono, ut ante dixi, deorum aut efficere
aut excogitare potuerunt. Quare sint nobis isti, qui
de ratione vivendi disserunt, magni homines, ut sunt,
sint eruditi, sint veritatis et virtutis magistri, dum 5
modo sit haec quaedam, sive a viris in rerum publi-
carum varietate versatis inventa sive etiam in isto-
rum otio ac litteris tractata res, sicut est, minime
quidem contemnenda, ratio civilis et disciplina
populorum, quae perficit in bonis ingeniis, id quod 10
iam persaepe perfecit, ut incredibilis quaedam et di-
vina virtus exsisteret. Quodsi quis ad ea instrumenta 5.1
animi, quae natura quaeque civilibus institutis habuit,
adiungendam sibi etiam doctrinam et uberiorem rerum
cognitionem putavit, ut ii ipsi, qui in horum librorum
disputatione versantur, nemo est, quin eos ante- 5
ferre omnibus debeat. Quid enim potest esse prae-
clarius, quam cum rerum magnarum tractatio atque
usus cum illarum artium studiis et cognitione con-
iungitur? aut quid P. Scipione, quid C. Laelio, quid
L. Philo perfectius cogitari potest? qui, ne quid praeter- 10
mitterent, quod ad summam laudem clarorum viro-
rum pertineret, ad domesticum maiorumque morem
etiam hanc a Socrate adventiciam doctrinam
adhibuerunt. Quare qui utrumque voluit et potuit, id 6.1
est ut cum maiorum institutis, tum doctrina se in-
strueret, ad laudem hunc omnia consecutum puto.
Sin altera est utra via prudentiae deligenda, tamen,
etiamsi cui videbitur illa in optimis studiis et artibus 5
quieta vitae ratio beatior, haec civilis laudabilior est
certe et inlustrior, ex qua vita sic summi viri ornan-
tur, ut vel M'. Curius,
    Quem nemo ferro potuit superare nec auro,
vel . . . 10
  . . . fuisse sapientiam, tamen hoc in ratione 7.1
utriusque generis interfuit, quod illi verbis et artibus
aluerunt naturae principia, hi autem institutis et legi-
bus. Pluris vero haec tulit una civitas, si minus sa-
pientis, quoniam id nomen illi tam restricte tenent, 5
at certe summa laude dignos, quoniam sapientium
praecepta et inventa coluerunt. Atque etiam, quot
et sunt laudandae civitates et fuerunt, quoniam
id est in rerum natura longe maximi consilii, consti-
tuere eam rem publicam, quae possit esse diuturna, 10
si singulos numeremus in singulas, quanta iam repe-
riatur virorum excellentium multitudo! Quodsi aut
Italiae Latium aut eiusdem Sabinam aut Volscam
gentem, si Samnium, si Etruriam, si magnam illam
Graeciam conlustrare animo voluerimus, si deinde As- 15
syrios, si Persas, si Poenos, si haec . . .
  . . . cati. Et Philus: Praeclaram vero cau- 8.1
sam ad me defertis, cum me improbitatis patrocinium
suscipere voltis. Atqui id tibi, inquit Laelius, veren-
dum est, si ea dixeris, quae contra iustitiam dici so-
lent, ne sic etiam sentire videare, cum et ipse sis 5
quasi unicum exemplum antiquae probitatis et fidei
neque sit ignota consuetudo tua contrarias in partis
disserendi, quod ita facillume verum inveniri putes.
Et Philus: Heia vero, inquit, geram morem
vobis et me oblinam sciens; quod quoniam, qui aurum 10
quaerunt, non putant sibi recusandum, nos, cum iusti-
tiam quaeramus, rem multo omni auro cariorem, nul-
lam profecto molestiam fugere debemus. Atque uti-
nam, quem ad modum oratione sum usurus aliena,
sic mihi ore uti liceret alieno! Nunc ea dicenda sunt 15
L. Furio Philo, quae Carneades, Graecus homo et
consuetus, quod commodum esset, verbis . . .
Non. 263M
ut Carneadi respon- 9(fr).1
deatis, qui saepe optimas causas ingenii calumnia lu-
dificari solet.
Non. 373M
Iustitia foras 11(fr1).1
spectat et proiecta tota est atque eminet.
Non. 299M
Quae virtus praeter 11(fr2).3
ceteras totam se ad alienas porrigit utilitatis atque
explicat. 5
  . . . et reperiret et tueretur, alter autem de 12.1
ipsa iustitia quattuor implevit sane grandis libros. Nam
ab Chrysippo nihil magnum nec magnificum desideravi,
qui suo quodam more loquitur, ut omnia verborum
momentis, non rerum ponderibus examinet. Illorum 5
fuit heroum eam virtutem, quae est una, si modo est,
maxime munifica et liberalis, et quae omnis magis
quam sepse diligit, aliis nata potius quam
sibi, excitare iacentem et in illo divino solio non longe
a sapientia conlocare. Nec vero illis aut voluntas 13.1
defuit (quae enim iis scribendi alia causa aut quod
omnino consilium fuit?) aut ingenium, quo omnibus
praestiterunt; sed eorum et voluntatem et copiam
causa vicit. Ius enim, de quo quaerimus, civile est 5
aliquod, naturale nullum; nam si esset, ut calida
et frigida, ut amara et dulcia, sic essent iusta et
iniusta eadem omnibus.
  Nunc autem, si quis illo Pacuviano 'invehens 14.1
alitum anguium curru' multas et varias gentis et
urbes despicere et oculis conlustrare possit, videat
primum in illa incorrupta maxime gente Aegyptiorum,
quae plurimorum saeculorum et eventorum memoriam 5
litteris continet, bovem quendam putari deum, quem
Apim Aegyptii nominant, multaque alia portenta apud
eosdem et cuiusque generis beluas numero con-
secratas deorum; deinde Graeciae, sicut apud nos, de-
lubra magnifica humanis consecrata simulacris, quae 10
Persae nefaria putaverunt; eamque unam ob causam
Xerses inflammari Atheniensium fana iussisse dicitur,
quod deos, quorum domus esset omnis hic mundus,
inclusos parietibus contineri nefas esse duceret. Post 15.1
autem cum Persis et Philippus, qui cogitavit, et
Alexander, qui gessit, hanc bellandi causam infe-
rebat, quod vellet Graeciae fana poenire; quae
ne reficienda quidem Graii putaverunt, ut esset po- 5
steris ante os documentum Persarum sceleris sem-
piternum. Quam multi, ut Tauri in Axino, ut rex
Aegypti Busiris, ut Galli, ut Poeni, homines immo-
lare et pium et dis immortalibus gratissumum esse
duxerunt! Vitae vero instituta sic distant, ut Cretes 10
et Aetoli latrocinari honestum putent, Lacedaemonii
suos omnes agros esse dictitarint, quos spiculo
possent attingere. Athenienses iurare etiam publice
solebant omnem suam esse terram, quae oleam fru-
gesve ferret; Galli turpe esse ducunt frumentum 15
manu quaerere, itaque armati alienos agros deme-
tunt; nos vero iustissimi homines, qui Transalpi- 16.1
nas gentis oleam et vitem serere non sinimus, quo
pluris sint nostra oliveta nostraeque vineae; quod
cum faciamus, prudenter facere dicimur, iuste non
dicimur, ut intellegatis discrepare ab aequitate 5
sapientiam. Lycurgus autem, ille legum optumarum
et aequissumi iuris inventor, agros locupletium plebi
ut servitio colendos dedit.
  Genera vero si velim iuris, institutorum, morum 17.1
consuetudinumque describere, non modo in tot genti-
bus varia, sed in una urbe, vel in hac ipsa, milliens
mutata demonstrem, ut hic iuris noster interpres alia
nunc Manilius iura dicat esse de mulierum 5
legatis et hereditatibus, alia solitus sit adulescens di-
cere nondum Voconia lege lata; quae quidem ipsa
lex utilitatis virorum gratia rogata in mulieres plena
est iniuriae. Cur enim pecuniam non habeat mulier?
cur virgini Vestali sit heres, non sit matri suae? cur 10
autem, si pecuniae modus statuendus fuit feminis, P.
Crassi filia posset habere, si unica patri esset, aeris
milliens salva lege, mea triciens non posset . . .
  . . . sanxisset iura nobis, et omnes isdem et 18.1
iidem non alias aliis uterentur. Quaero autem, si iusti
hominis et si boni est viri parere legibus, quibus?
an quaecumque erunt? At nec inconstantiam virtus
recipit, nec varietatem natura patitur, legesque poena, 5
non iustitia nostra comprobantur; nihil habet igitur
naturale ius; ex quo illud efficitur, ne iustos quidem
esse natura. An vero in legibus varietatem esse di-
cunt, natura autem viros bonos eam iustitiam se-
qui, quae sit, non eam, quae putetur? esse enim hoc 10
boni viri et iusti, tribuere id cuique, quod sit quoque
dignum. Ecquid ergo primum mutis tribuemus be- 19.1
luis? non enim mediocres viri, sed maxumi et docti,
Pythagoras et Empedocles, unam omnium animantium
condicionem iuris esse denuntiant clamantque inex-
piabilis poenas impendere iis, a quibus violatum sit 5
animal. Scelus est igitur nocere bestiae, quod scelus
qui velit . . .
  . . . Sunt enim omnes, qui in populum vi- 23.1
tae necisque potestatem habent, tyranni, sed se Iovis
optimi nomine malunt reges vocari. Cum autem certi
propter divitias aut genus aut aliquas opes rem publi-
cam tenent, est factio, sed vocantur illi optimates. 5
Si vero populus plurimum potest omniaque eius arbi-
trio reguntur, dicitur illa libertas, est vero licentia.
Sed cum alius alium timet, et homo hominem et ordo
ordinem, tum quia sibi nemo confidit, quasi pactio
fit inter populum et potentis; ex quo existit 10
id, quod Scipio laudabat, coniunctum civitatis genus;
etenim iustitiae non natura nec voluntas, sed inbecil-
litas mater est. Nam cum de tribus unum est op-
tandum, aut facere iniuriam nec accipere aut et facere
et accipere aut neutrum, optimum est facere, impune 15
si possis, secundum nec facere nec pati, miserrimum
digladiari semper tum faciendis, tum accipiendis in-
iuriis. Ita qui primum illud adsequi . . .
Non. 125M, 318M, 534M
Nam cum 24(fr).1
quaereretur ex eo, quo scelere inpulsus mare haberet
infestum uno myoparone, 'Eodem', inquit, 'quo
tu orbem terrae.'
  . . . omni . . . tote. Sapientia iubet 24.5
aug<e>r<e> opes, amplificare divitias, proferre finis (unde
enim esset illa la<us> in summo<ru>m imperatoru<m> inci<sa>
<moni>m<e>n<ti>s: finis imperii propagavit, nisi aliquid de
alieno accessisset?), imperare quam plurimis, frui vo-
luptatibus, pollere, regnare, dominari; iustitia autem 10
praecipit parcere omnibus, consulere generi hominum,
suum cuique reddere, s<ac>ra, publica, alie<na> non tan-
gere. Quid igitur efficitur, si sapientiae pa-
reas? divitiae, potestates, opes, honores, imperia,
regna vel privatis vel populis. Sed quoniam de 15
re publica loquimur, sunt inlustriora, quae publice
fiunt, quoniamque eadem est ratio iuris in utroque,
de populi sapientia dicendum puto. Ut iam omittam
alios, noster hic populus, quem Africanus hesterno
sermone a stirpe repetivit, cuius imperio iam orbis 20
terrae tenetur, iustitia an sapientia est e minimo om-
nium <maximus factus?> . . .
  . . . praeter Arcadas et Atheniensis, qui, credo, 25.1
timentes hoc interdictum iustitiae ne quando existe-
ret, commenti sunt se de terra tamquam hos ex arvis
musculos extitisse.
  Ad haec illa dici solent primum ab iis, qui mi- 26.1
nime sunt in disserendo mali, qui in ea causa eo plus
auctoritatis habent, quia, cum de viro bono quaeritur,
quem apertum et simplicem volumus esse, non sunt
in disputando vafri, non veteratores, non malitiosi; 5
negant enim sapientem idcirco virum bonum
esse, quod eum sua sponte ac per se bonitas et iu-
stitia delectet, sed quod vacua metu, cura, sollicitudine,
periculo vita bonorum virorum sit, contra autem impro-
bis semper aliqui scrupus in animis haereat, semper 10
iis ante oculos iudicia et supplicia versentur; nullum
autem emolumentum esse, nullum iniustitia partum
praemium tantum, semper ut timeas, semper ut ad-
esse, semper ut impendere aliquam poenam putes,
damna. . . . 15
Lactant. Div. Inst. 5.12.5
Quaero, si 27(fr).1
duo sint, quorum alter optimus vir, aequissimus, summa
iustitia, singulari fide, alter insigni scelere et audacia, et
si in eo sit errore civitas, ut bonum illum virum sce-
leratum, facinorosum, nefarium putet, contra autem, 5
qui sit improbissimus, existimet esse summa probitate
ac fide, proque hac opinione omnium civium bonus ille
vir vexetur, rapiatur, manus ei denique adferantur,
effodiantur oculi, damnetur, vinciatur, uratur, extermi-
netur egeat, postremo iure etiam optimo omnibus 27.10
miserrimus esse videatur, contra autem ille improbus
laudetur, colatur, ab omnibus diligatur, omnes ad eum
honores, omnia imperia, omnes opes, omnes undique
copiae conferantur, vir denique optimus omnium existi-
matione et dignissimus omni fortuna optima iudice- 15
tur, quis tandem erit tam demens, qui dubitet, utrum
se esse malit?
  Quod in singulis, idem est in populis: nulla est 28.1
tam stulta civitas, quae non iniuste imperare
malit quam servire iuste. Nec vero longius abibo.
Consul ego quaesivi, cum vos mihi essetis in consilio,
de Numantino foedere. Quis ignorabat Q. Pompeium 5
fecisse foedus, eadem in causa esse Mancinum? alter,
vir optimus, etiam suasit rogationem me ex senatus
consulto ferente, alter acerrime se defendit. Si pu-
dor quaeritur, si probitas, si fides, Mancinus haec at-
tulit, si ratio, consilium, prudentia, Pompeius antistat. 10
Utrum . . .
Gel. N.A. 1.22.8
Non gravarer, Laeli, nisi et hos velle 32(fr1).1
putarem et ipse cuperem te quoque aliquam partem
huius nostri sermonis attingere, praesertim cum heri
ipse dixeris te nobis etiam superfuturum. Verum id
quidem fieri non potest; ne desis, omnes te rogamus. 5
Non. 323M, 324M
sed iuventuti no- 32(fr2).6
strae minime audiendus; quippe, si ita sensit, ut lo-
quitur, est homo impurus; sin aliter, quod malo, oratio
est tamen immanis.
Lactant. Div. Inst. 6.8.6
Est quidem 33(fr).1
vera lex recta ratio naturae congruens, diffusa in
omnes, constans, sempiterna, quae vocet ad officium
iubendo, vetando a fraude deterreat; quae tamen ne-
que probos frustra iubet aut vetat nec improbos iu- 5
bendo aut vetando movet. Huic legi nec obrogari fas
est neque derogari ex hac aliquid licet neque tota
abrogari potest, nec vero aut per senatum aut per
populum solvi hac lege possumus, neque est quaeren-
dus explanator aut interpres eius alius, nec erit alia 10
lex Romae, alia Athenis, alia nunc, alia posthac, sed
et omnes gentes et omni tempore una lex et sem-
piterna et immutabilis continebit, unusque erit com-
munis quasi magister et imperator omnium deus, ille
legis huius inventor, disceptator, lator; cui qui non 15
parebit, ipse se fugiet ac naturam hominis asperna-
tus hoc ipso luet maximas poenas, etiamsi cetera
supplicia, quae putantur, effugerit.
August. C.D. 22.6
nullum bellum suscipi a civitate optima 34(fr1).1
nisi aut pro fide aut pro salute.
Sed his poenis quas etiam stul- 34(fr2).3
tissimi sentiunt, egestate, exilio, vinculis, verberibus,
elabuntur saepe privati oblata mortis celeritate, civi- 5
tatibus autem mors ipsa poena est, quae videtur a
poena singulos vindicare; debet enim constituta sic
esse civitas, ut aeterna sit. Itaque nullus interitus
est rei publicae naturalis ut hominis, in quo mors
non modo necessaria est, verum etiam optanda per- 10
saepe. Civitas autem cum tollitur, deletur, extingui-
tur, simile est quodam modo, ut parva magnis con-
feramus, ac si omnis hic mundus intereat et concidat.
Isid. Orig. 18.1.2sq.
Illa iniusta bella sunt, quae sunt 35(fr1).1
sine causa suscepta. Nam extra ulciscendi aut pro-
pulsandorum hostium causam bellum geri iustum
nullum potest.
Nullum bellum iustum habetur nisi denun- 35(fr2).5
tiatum, nisi indictum, nisi repetitis rebus.
Non. 498M
Noster autem po- 35(fr3).7
pulus sociis defendendis terrarum iam omnium poti-
tus est.
August. C.D. 19.21
Cur igitur deus homini, animus imperat corpori, ratio 36(fr).1
libidini ceterisque vitiosis animi partibus?
August. c. Iul. 4.12.61
An 37(fr1).1
non cernimus optimo cuique dominatum ab
ipsa natura cum summa utilitate infirmorum datum?
Cur igitur deus homini, animus imperat corpori, ratio
libidini iracundiaeque et ceteris vitiosis eiusdem animi 5
partibus?
Sed et impe- 37(fr2).7
randi et serviendi sunt dissimilitudines cogno-
scendae. Nam ut animus corpori dicitur imperare,
dicitur etiam libidini, sed corpori ut rex civibus suis 10
aut parens liberis, libidini autem ut servis dominus,
quod eam coërcet et frangit, sic regum, sic impera-
torum, sic magistratuum, sic patrum, sic populorum
imperia civibus sociisque praesunt ut corporibus ani-
mus, domini autem servos ita fatigant, ut optima pars 15
animi, id est sapientia, eiusdem animi vitiosas imbe-
cillasque partes, ut libidines, ut iracundias, ut pertur-
bationes ceteras.
August. C.D. 14.23
ut filiis imperari 37(fr3).19
corporis membris propter oboediendi facilitatem, vitio- 20
sas vero animi partes ut servos asperiore imperio
coërceri?
Non. 109M
Est enim genus 37(fr4).23
iniustae servitutis, cum ii sunt alterius, qui sui pos-
sunt esse; cum autem ii famulantur . . . 25
Prisc. GL 2.399K
in quibus adsentior sollicitam 39(fr).1
et periculosam iustitiam non esse sapientis.
Lactant. Div. Inst. 5.18.4
Vult plane virtus honorem, nec est virtutis 40(fr1).1
ulla alia merces. . . . Quam tamen illa
accipit facile, exigit non acerbe. . . .
Huic tu viro quas divitias
obicies? quae imperia? quae regna? qui ista putat 5
humana, sua bona divina iudicat. . . .
Sed si aut ingrati universi aut
invidi multi aut inimici potentes suis virtutem
praemiis spoliant, ne illa se multis solaciis
oblectat maximeque suo decore se ipsa sustentat. 10
August. C.D. 22.4
Quorum non corpora sunt in 40(fr2).11
caelum elata; neque enim natura pateretur, ut id,
quod esset e terra, nisi in terra maneret.
Non. 125M
Numquam viri 40(fr3).14
fortissimi fortitudinis, inpigritatis, patientiae . . . 15
Non. 132M
Pyrrhi videlicet lar- 40(fr4).16
gitas Fabricio aut Samnitium copiae Curio defuerunt.
Non. 522M, 68M
Cuius etiam focum 40(fr5).18
Cato ille noster, cum venerat ad se in Sabinos, ut ex
ipso audiebamus, visere solebat, apud quem sedens 20
ille Samnitium, quondam hostium, tum iam clientium
suorum, dona repudiaverat.
  . . . Asia Ti. Gracchus, perseveravit in civi- 41.1
bus, sociorum nominisque Latini iura neglexit ac foe-
dera. Quae si consuetudo ac licentia manare coeperit
latius imperiumque nostrum ad vim a iure traduxerit,
ut, qui adhuc voluntate nobis oboediunt, terrore te- 5
neantur, etsi nobis, qui id aetatis sumus, evigilatum
fere est, tamen de posteris nostris et de illa immor-
talitate rei publicae sollicitor, quae poterat esse per-
petua, si patriis viveretur institutis et moribus.
  Quae cum dixisset Laelius, etsi omnes, qui aderant, 42.1
significabant ab eo se esse admodum delectatos, tamen
praeter ceteros Scipio quasi quodam gaudio elatus:
Multas tu quidem, inquit, Laeli, saepe causas ita de-
fendisti, ut ego non modo tecum Servium Galbam, 5
collegam nostrum, quem tu, quoad vixit, omnibus ante-
ponebas, verum ne Atticorum quidem oratorum quem-
quam aut sua<vitate>. . . .
Non. 262M
duas sibi res, quo 42(fr1).9
minus in vulgus et in foro diceret, confidentiam et 10
vocem, defuisse . . .
Sch. Iuvenal. Sat. 6.480
inclusorum 42(fr2).12
hominum gemitu mugiebat taurus.
  . . . reportare. Ergo illam rem populi, id 43.1
est rem publicam, quis diceret tum, cum crudelitate
unius oppressi essent universi, neque esset unum vin-
culum iuris nec consensus ac societas coetus, quod
est populus? Atque hoc idem Syracusis. Urbs illa 5
praeclara, quam ait Timaeus Graecarum maxumam,
omnium autem esse pulcherrimam, arx visenda, por-
tus usque in sinus oppidi et ad urbis crepidines in-
fusi, viae latae, porticus, templa, muri nihilo
magis efficiebant, Dionysio tenente ut esset illa res 10
publica; nihil enim populi et unius erat populus ipse.
Ergo ubi tyrannus est, ibi non vitiosam, ut heri di-
cebam, sed, ut nunc ratio cogit, dicendum est plane
nullam esse rem publicam.
  Praeclare quidem dicis, Laelius; etenim video iam, 44.1
quo pergat oratio. S. Vides igitur ne illam quidem,
quae tota sit in factionis potestate, posse vere dici
rem publicam. L. Sic plane iudico. S. Et rec-
tissime quidem iudicas; quae enim fuit tum Athenien- 5
sium res, cum post magnum illud Peloponnesiacum
bellum triginta viri illi urbi iniustissime praefuerunt?
num aut vetus gloria civitatis aut species praeclara
oppidi aut theatrum, gymnasia, porticus aut propylaea
nobilia aut arx aut admiranda opera Phidiae aut Pi- 10
raeus ille magnificus rem publicam efficiebat? Minime
vero, Laelius, quoniam quidem populi res non
erat. S. Quid? cum decemviri Romae sine provoca-
tione fuerunt tertio illo anno, cum vindicias amisisset
ipsa libertas? L. Populi nulla res erat, immo vero 15
id populus egit, ut rem suam recuperaret.
  S. Venio nunc ad tertium genus illud, in quo esse 45.1
videbuntur fortasse angustiae. Cum per populum agi
dicuntur et esse in populi potestate omnia, cum, de
quocumque volt, supplicium sumit multitudo, cum
agunt, rapiunt, tenent, dissipant, quae volunt, 5
pot<esne> tum, Laeli, negare rem <esse> illam p<ub>licam?
cum populi sint omnia, quoniam quidem populi esse
rem volumus rem publicam. Tum Laelius: Ac nullam
quidem citius negav<e>rim <esse> rem publicam, quam
istam, quae tota ....... p.pu......... ni.s.ls.. 10
..... mo.....obis non placu<it> Syracusis fuisse rem
publicam neq<ue> Agrigenti neq<ue> Athenis, cum es<se>nt
tyranni, ne<c> hic, cum decemviri; ne<c> video,
qui magis in multitudinis dominatu rei publicae no-
men appareat, quia primum mihi populus non est, ut 15
tu optime definisti, Scipio, nisi qui consensu iuris
continet<u>r, sed est tam tyrannus iste conventus, quam
si esset unus, hoc etiam taetrior, quia nihil ista, quae
populi speciem et nomen imitatur, immanius belua
est. Nec vero convenit, cum furiosorum bona legibus 20
in adgnatorum potestate sint, quod eorum iam . . .
  . . . dici possint, cur illa sit res publica res- 46.1
que populi, quae sunt dicta de regno. Et multo etiam
magis, inquit Mummius; nam in regem potius cadit
domini similitudo, quod est unus; plur<es> vero boni in
qua re publica rerum potientur, nihil poterit esse illa 5
beatius. Sed tamen vel regnum malo quam liberum
populum; id enim tibi restat genus vitiosissumae rei
publicae tertium.
  Hic Scipio: Adgnosco, inquit, tuum morem istum, 47.1
Spuri, aversum a ratione populi; et quamquam
potest id lenius ferri, quam tu soles ferre, tamen ad-
sentior nullum esse de tribus his generibus, quod sit
probandum minus. Illud tamen non adsentior tibi, 5
praestare regi optimates; si enim sapientia est, quae
gubernet rem publicam, quid tandem interest, haec in
unone sit an in pluribus? Sed errore quodam falli-
mur ita disputando; cum enim optumates appellantur,
nihil potest videri praestabilius; quid enim 10
optumo melius cogitari potest? cum autem regis est
facta mentio, occurrit animis rex etiam iniustus. Nos
autem de iniusto rege nihil loquimur nunc, cum de
ipsa regali re publica quaerimus. Quare cogitato Ro-
mulum aut Pompilium aut Tullium regem, fortasse 15
non tam illius te rei publicae paenitebit. M. Quam 48.1
igitur relinquis populari rei publicae laudem? S. Tum
ille: Quid? tibi tandem, Spuri, Rhodiorum, apud quos
nuper fuimus una, nullane videtur esse res
publica? M. Mihi vero videtur, et minime quidem 5
vituperanda. S. Recte dicis; sed, si meministi, omnes
erant iidem tum de plebe, tum senatores vicissitudines-
que habebant, quibus mensibus populari munere fun-
gerentur, quibus senatorio; utrobique autem conven-
ticium accipiebant, et in theatro et in curia res capi- 10
talis et reliquas omnis iudicabant iidem; tantum po-
terat tantique erat, quanti multitudo, <senatus> . . .