Atticvs Di immortales, quam tu longe
|
1.28.1
|
iuris principia repetis! atque ita ut ego non modo ad
|
|
illa non properem, quae exspectabam a te de iure
|
|
ciuili, sed facile patiar te hunc diem uel totum in isto
|
|
sermone consumere. Sunt enim haec maiora, quae
|
5
|
aliorum causa fortasse conplecteris, quam ipsa illa,
|
|
quorum haec causa praeparantur.
|
|
Marcvs Sunt haec quidem magna, quae nunc
|
|
breuiter attinguntur. Sed omnium quae in hominum
|
|
doctorum disputatione uersantur, nihil est profecto
|
10
|
praestabilius, quam plane intellegi, nos ad iustitiam
|
|
esse natos, neque opinione sed natura constitutum
|
|
esse ius. Id iam patebit, si hominum inter ipsos socie-
|
|
tatem coniunctionemque perspexeris.
|
|
Nihil est enim unum uni tam simile, tam par,
|
29.1
|
quam omnes inter nosmet ipsos sumus. Quodsi de-
|
|
prauatio consuetudinum, si opinionum ua<r>i<e>tas non
|
|
inbecillitatem animorum torqueret et flecteret, quo-
|
|
cumque c<u>pisset, sui nemo ipse tam similis esset quam
|
5
|
omnes sunt omnium. Itaque quaecumque est hominis
|
|
definitio, una in omnis ualet.
|
|
Quod argumenti satis est nullam dissimilitu-
|
30.1
|
dinem esse in genere. Quae si esset, non una omnis
|
|
definitio contineret. Etenim ratio, qua una praesta-
|
|
mus beluis, per quam coniectura ualemus, argumen-
|
|
tamur, refellimus, disserimus, conficimus aliquid,
|
5
|
cun<ctis hominib>us certe est communis, doctrina dif-
|
|
ferens, discendi quidem facultate par. Nam et sensibus
|
|
eadem omni<um> conprehenduntur, et ea quae mouent
|
|
sensus, itidem mouent omnium, quaeque in animis
|
|
imprimuntur, de quibus ante dixi, inchoatae intelle-
|
10
|
gentiae, similiter in omnibus imprimuntur, inter-
|
|
presque mentis oratio uerbis discrepat, sententiis
|
|
congruens. Nec est quisquam gentis ullius, qui ducem
|
|
naturam nactus ad uirtutem peruenire non possit.
|
|
Nec solum in rectis, sed etiam in praui-
|
31.1
|
tatibus insignis est humani generis similitudo. Nam
|
|
et uoluptate capiuntur omnes, quae etsi est inlecebra
|
|
turpitudinis, tamen habet quiddam simile naturalis
|
|
boni; le<n>itatis enim et suauitatis <specie> delectans,
|
5
|
sic ab errore mentis tamquam salutare aliquid adsci-
|
|
scitur, similique inscitia mors fugitur quasi dissolutio
|
|
naturae, uita expetitur, quia nos in quo nati sumus
|
|
continet, dolor in maximis malis ducitur, cum sua
|
|
asperitate, tum quod naturae interitus uidetur sequi;
|
10
|
propterque honestatis et gloriae similitudinem
|
32.1
|
beati, qui honorati sunt, uidentur, miseri autem, qui
|
|
sunt inglorii. Molestiae, laetitiae, cupiditates, timores
|
|
similiter omnium mentes peruagantur, nec si opi-
|
|
niones aliae sunt apud alios, idcirco qui canem et felem
|
5
|
ut deos colunt, non eadem superstitione qua ceterae
|
|
gentes conflictantur. Quae autem natio non comi-
|
|
tatem, non benignitatem, non gratum animum et
|
|
beneficii memorem diligit? Quae superbos, quae male-
|
|
ficos, quae crudeles, quae ingratos non aspernatur,
|
10
|
non odit? Quibus ex rebus cum omne genus homi-
|
|
num sociatum inter se esse intellegatur, illud extre-
|
|
mum est, [ . . . . ] quod recte uiuendi ratio meliores efficit.
|
|
Quae si adprobatis, pergam<us> ad reliqua; sin quid
|
|
requiritis, id explicemus prius.
|
15
|