Atticvs Perge, quaeso. Nam id quod tibi 1.22.1
concessi, quorsus pertineat, exspecto.
  Marcvs Non faciam longius. Huc enim pertinet:
animal hoc prouidum, sagax, multiplex, acutum,
memor, plenum rationis et consilii, quem uocamus 5
hominem, praeclara quadam condicione generatum
esse a supremo deo. Solum est enim ex tot animantium
generibus atque naturis particeps rationis et cogita-
tionis, quom cetera sint omnia expertia. Quid est
autem, non dicam in homine, sed in omni caelo atque 10
terra, ratione diuinius? Quae quom adoleuit atque
perfecta est, nominatur rite sapientia.
Est igitur, 23.1
quoniam nihil est ratione melius, eaque <est> et in
homine et in deo, prima homini cum deo rationis
societas. Inter quos autem ratio, inter eosdem etiam
recta ratio [et] communis est: quae cum sit lex, lege 5
quoque consociati homines cum dis putandi sumus.
Inter quos porro est communio legis, inter eos commu-
nio iuris est. Quibus autem haec sunt inter eos commu-
nia, ei ciuitatis eiusdem habendi sunt. Si uero isdem
imperiis et potestatibus parent, multo iam magis 10
parent [autem] huic caelesti discriptioni mentique
diuinae et praepotenti deo, ut iam uniuersus <sit> hic
mundus una ciuitas communis deorum atque homi-
num existimanda. Et quod in ciuitatibus ratione qua-
dam, de qua dicetur idoneo loco, agnationibus fami- 15
liarum distinguuntur status, id in rerum natura
tanto est magnificentius tantoque praeclarius, ut
homines deorum agnatione et gente teneantur.
  Nam cum de natura hominis quaeritur, 24.1
<haec> disputari sole<n>t—<et> nimirum ita est, ut dispu-
tatur—perpetuis cursibus conuersionibus<que> caeles-
tibus exstitisse quandam maturitatem serendi generis
humani, quod sparsum in terras atque satum diuino 5
auctum sit animorum munere, cumque alia quibus
cohaererent homines e mortali genere sumpserint,
quae fragilia essent et caduca, animum esse ingene-
ratum a deo. Ex quo uere uel agnatio nobis cum
caelestibus uel genus uel stirps appellari potest. 10
Itaque ex tot generibus nullum est animal praeter
hominem quod habeat notitiam aliquam dei, ipsisque
in hominibus nulla gens est neque tam mansueta
neque tam fera, quae non, etiamsi ignoret qualem
haberi deum deceat, tamen habendum sciat. 15
  Ex quo efficitur illud, ut is agnoscat deum, 25.1
qui, unde ortus sit, quasi recordetur <ac> cognoscat.
Iam uero uirtus eadem in homine ac deo est, neque
alio ullo in gen<ere> praeterea. Est autem uirtus nihil
aliud, nisi perfecta et ad summum perducta natura: 5
est igitur homini cum deo similitudo. Quod cum ita
sit, quae tandem esse potest proprior certiorue cogna-
tio? Itaque ad hominum commoditates et usus tan-
tam rerum ubertatem natura largita est, ut ea, quae
gignuntur, donata consulto nobis, non fortuito nata 10
uideantur, nec solum ea quae frugibus atque bacis
terrae fetu profunduntur, sed etiam pecudes, qu<om>
perspicuum sit <plerasque> esse ad usum hominum, par-
tim ad fructum, partim ad uescendum, procreatas.
  Artes uero innumerabiles repertae sunt, docente 26.1
natura, quam imitata ratio res ad uitam necessarias
sollerter consecuta est.
  Ipsum autem hominem eadem natura non
solum celeritate mentis ornauit sed <ei> et sensus tam- 5
quam satellites attribuit ac nuntios, et rerum pluri-
marum obscuras nec satis <expressas> intellegentias
enodauit, quasi fundamenta quaedam scientiae, figu-
ramque corporis habilem et aptam ingenio humano
dedit. Nam cum ceteras animantes abiecisset ad pas- 10
tum, solum hominem erexit et ad caeli quasi cogna-
tionis domiciliique pristini conspectum excitauit,
tum speciem ita formauit oris, ut in ea penitus recon-
ditos mores effingeret.
  Nam et oculi nimis argute quem ad modum 27.1
animo affecti simus, loquuntur et is qui appellatur
uultus, qui nullo in animante esse praeter hominem
potest, indicat mores, quoius uim Graeci norunt,
nomen omnino non habent. Omitto opportunitates 5
habilitatesque reliqui corporis, moderationem uocis,
orationis uim, quae conciliatrix est humanae maxime
societatis. Neque enim omnia sunt huius disputationis
ac temporis, et hunc locum satis, ut mihi uidetur, in
iis libris quos legistis, expressit Scipio. Nunc quoniam 10
hominem, quod principium reliquarum rerum esse
uoluit, <ita> generauit et ornauit deus, perspicuum <fi>t
illud (ne omnia disserantur), ipsam per se naturam
longius progredi, quae etiam nullo docente, profecta ab
iis quorum ex prima et inchoata intellegentia genera 15
cognouit, confirmat ipsa per se rationem et perficit.