Qvintvs Tu uero iam perpauca scilicet. Ex 1.34.16
his enim quae dixisti, <etsi aliter> Attico, uidetur mihi
quidem certe ex natura ortum esse ius.
  Atticvs An mihi aliter uideri possit, 35.1
cum haec iam perfecta sint, primum quasi muneribus
deorum nos esse instructos et ornatos, secundo autem
loco unam esse hominum inter ipsos uiuendi parem
communemque rationem, deinde omnes inter se 5
naturali quadam indulgentia et beniuolentia, tum
etiam societate iuris contineri? quae quom uera
esse, recte ut arbitror, concesserimus, qui iam licet
nobis a natura leges et iura seiungere?
  Marcvs Recte dicis, et res se sic habet. 36.1
Verum philosophorum more, non ueterum quidem
illorum, sed eorum qui quasi officinas instruxerunt
sapientiae, quae fuse olim disputabantur ac libere, ea
nunc articulatim distincta dicuntur. Nec enim satis 5
fieri censent huic loco qui nunc est in manibus, nisi
separatim hoc ipsum, <a> natura esse ius, disputarint.
  Atticvs Et scilicet tua libertas disserendi
amissa est, aut tu is es qui in disputando non tuum
iudicium sequaris, sed auctoritati aliorum pareas! 10
  Marcvs Non semper, Tite, sed iter huius ser- 37.1
monis quod sit, uides: ad res publicas firmandas et ad
stabiliend<o>s <mo>res sanandos<que> populos omnis nostra
pergit oratio. Quocirca uereor committere ut non
bene prouisa et diligenter explorata principia ponan- 5
tur, nec tamen <spero fore> ut omnibus probentur—
nam id fieri non potest—, sed ut eis qui omnia recta
atque honesta per se expetenda duxerunt, et aut nihil
omnino in bonis numerandum nisi quod per se
ipsum laudabile esset, aut certe nullum habendum 10
magnum bonum, nisi quod uere laudari sua sponte
posset:
iis omnibus, siue in Academia uetere cum 38.1
Speusippo, Xenocrate, Polemone manserunt, siue
Aristotelem et Theophrastum, cum illis congruentes
re, genere docendi paulum differentes, secuti sunt,
siue, ut Zenoni uisum est, rebus non commutatis immu- 5
tauerunt uocabula, siue etiam Aristonis difficilem
atque arduam, sed iam tamen fractam et conuictam
sectam secuti sunt, ut uirtutibus exceptis atque
uitiis cetera in summa aequalitate ponerent: iis
omnibus haec quae dixi prob<e>ntur. 10
Sibi autem 39.1
indulgentes et corpori deseruientes atque omnia quae
sequantur in uita quaeque fugiant uoluptatibus et
doloribus ponderantes, etiam si uera dic<a>nt—nihil
enim opus est hoc loco litibus—, in hortulis suis 5
iubeamus dicere, atque etiam ab omni societate rei
publicae, cuius partem nec norunt ullam neque um-
quam nosse uoluerunt, paulisper facessant rogemus.
Perturbatricem autem harum omnium rerum Acade-
miam, hanc ab Arcesila et Carneade recentem, exo- 10
remus ut sileat. Nam si inuaserit in haec, quae satis
scite nobis instructa et composita uidentur, nimias
edet ruinas. Quam quidem ego placare cupio, sub-
mouere non audeo. . . .
. . . 15
  Nam etiam sine illius suffimentis 40.1
expiati sumus. At uero scelerum in homines atque <in
deos> inpietatum nulla expiatio est. Itaque poenas
luunt, non tam iudiciis—quae quondam nusquam
erant, hodie multifariam nulla sunt, ubi <sunt> tamen, 5
persaepe falsa sunt—<a>t eos agitant insectanturque
furiae, non ardentibus taedis sicut in fabulis, sed
angore conscientiae fraudisque cruciatu. Quodsi
homines ab iniuria poena, non natura arcere deberet,
quaenam sollicitudo uexaret impios sublato suppli- 10
ciorum metu? Quorum tamen nemo tam audax
umquam fuit, quin aut abnuer<e>t a se commissum esse
facinus, aut iusti sui doloris causam aliquam finge-
ret, defensionemque facinoris a naturae iure aliquo
quaereret. Quae si appellare audent impii, quo tan- 15
dem studio colentur a bonis? Quodsi poena, si metus
supplicii, non ipsa turpitudo deterret ab iniuriosa
facinerosaque uita, nemo est iniustus, a<t> incauti potius
habendi sunt inprobi.
  Tum autem qui non ipso honesto mouemur 41.1
ut boni uiri simus, sed utilitate aliqua atque fructu,
callidi sumus, non boni. Nam quid faciet is homo in
tenebris qui nihil timet nisi testem et iudicem? Quid
in deserto quo loco nactus, quem multo auro spoliare 5
possit, imbecillum atque solum? Noster quidem hic
natura iustus uir ac bonus etiam conloquetur, iuuabit,
in uiam deducet. Is uero qui nihil alterius causa faciet
et metietur suis commodis omnia, uidetis, credo,
quid sit acturus! Quodsi negabit se illi uitam erep- 10
turum et aurum ablaturum, numquam ob eam cau-
sam negabit quod id natura turpe iudicet, sed quod
metuat ne emanet, id est ne malum habeat. O rem
dignam, in qua non modo docti, sed etiam agrestes
erubescant! 15
  Iam uero illud stultissimum, existimare 42.1
omnia iusta esse quae s<c>ita sint in populorum insti-
tutis aut legibus. Etiamne si quae leges sint tyran-
norum? Si triginta illi Athenis leges inponere uo-
luissent, et si omnes Athenienses delectarentur tyran- 5
nicis legibus, num idcirco eae leges iustae haberen-
tur? Nihilo credo magis illa quam interrex noster
tulit, ut dictator quem uellet ciuium <nominatim> aut
indicta causa inpune posset occidere. Est enim unum
ius quo deuincta est hominum societas et quod lex 10
constituit una, quae lex est recta ratio imperandi
atque prohibendi. Quam qui ignorat, is est iniustus,
siue est illa scripta uspiam siue nusquam. Quodsi
iustitia est obtemperatio scriptis legibus institutisque
populorum, et si, ut eidem dicunt, utilitate omnia 15
metienda sunt, negleget leges easque perrumpet, si
poterit, is qui sibi eam rem fructuosam putabit fore.
Ita fit ut nulla sit omnino iustitia, si neque natura est
<et> ea quae propter utilitatem constituitur utilitate
<a>lia conuellitur. 20
  Atqui si natura confirmatura ius non erit, uir- 43.1
tutes omnes tollantur. Vbi enim liberalitas, ubi
patriae caritas, ubi pietas, ubi aut bene merendi de
altero aut referendae gratiae uoluntas poterit exis-
tere? Nam haec nascuntur ex eo quod natura pro- 5
pensi sumus ad diligendos homines, quod fundamen-
tum iuris est. Neque solum in homines obsequia, sed
etiam in deos caerimoniae religionesque toll<e>ntur,
quas non metu, sed ea coniunctione quae est homini
cum deo conseruandas puto. 10
  Quodsi populorum iussis, si principum decre-
tis, si sententiis iudicum iura constituerentur, ius esset
latrocinari, ius adulterare, ius testamenta falsa suppo-
nere, si haec suffragiis aut scitis multitudinis proba-
rentur. 15
  Quodsi tanta potestas est stultorum sententiis 44.1
atque iussis, ut eorum suffragiis rerum natura uerta-
tur, cur non sanciunt ut quae mala perniciosaque
sunt, habeantur pro bonis et salutaribus? Aut <cur>
cum ius ex iniuria lex facere possit, bonum eadem 5
facere non possit ex malo? Atqui nos legem bonam
a mala nulla alia nisi natura<e> norma diuidere possu-
mus. Nec solum ius et <in>iuria natura diiudicatur, sed
omnino omnia honesta et turpia. Nam, <ut> communis
intellegentia nobis notas res eff<e>cit easque in animis 10
nostris inchoauit, honesta in uirtute ponuntur, in
uitiis turpia.
  Haec autem in opinione existimare, non in natura 45.1
posita, dementis est. Nam nec arboris nec equi uirtus
quae dicitur (in quo abutimur nomine) in opinione
<po>sita est, sed in natura. Quod si ita est, honesta
quoque et turpia natura diiudicanda sunt. Nam si 5
opinione uniuersa uirtus, eadem eius etiam partes
probarentur. Quis igitur prudentem et, ut ita dicam,
catum non ex ipsius habitu sed ex aliqua re externa
iudicet? Est enim uirtus <boni alicuius> perfecta ratio,
quod certe in natura est: igitur omnis honestas eodem 10
modo.
  Nam ut uera et falsa, ut consequentia et
contraria sua sponte, non aliena iudicantur, sic cons-
tans et perpetua ratio uitae, quae uirtus est, itemque
inconstantia, quod est uitium, sua natura proba<b>i<tur>; 15
nos ingenia i<udice>m<us> non item?
An ingenia natura, 46.1
uirtutes et uitia quae existunt ab ingeniis, aliter iudi-
cabuntur? An ea <si> non aliter, honesta et turpia non
ad naturam referri necesse erit? <Si> quod laudabile
bonum est, in se habeat quod laudetur, necesse est; 5
ipsum enim bonum non est opinionibus, sed natura.
Nam ni ita esset, beati quoque opinione esse<mus>, quo
quid dici potest stultius? Quare quom et bonum et
malum natura iudicetur, et ea sint principia naturae,
certe honesta quoque et turpia simili ratione diiudi- 10
canda et ad naturam referenda sunt.
  Sed perturbat nos opinionum uarietas homi- 47.1
numque dissensio, et quia non idem contingit in sensi-
bus, hos natura certos putamus; illa quae aliis sic,
aliis secus, nec isdem semper uno modo uidentur, ficta
esse dicimus. Quod est longe aliter. Nam sensus nostros 5
non parens, non nutrix, non magister, non poeta, non
scaena deprauat, non multitudinis consensus abducit.
At uero animis omnes tenduntur insidiae, uel ab iis
quos modo enumeraui qui teneros et rudes quom acce-
perunt, inficiunt et flectunt ut uolunt, uel ab ea quae 10
penitus in omni sensu implicata insidet, imitatrix boni
uoluptas, malorum autem mater omnium; quoius
blanditiis corrupti, quae natura bona sunt, quia dulce-
dine hac et scabie carent, non cern<imus> satis.
  Sequitur (ut conclusa mihi iam haec 48.1
sit omnis oratio), id quod ante oculos ex iis est quae
dicta sunt, et ius et omne honestum sua sponte esse
expetendum. Etenim omnes uiri boni ipsam aequi-
tatem et ius ipsum amant, nec est uiri boni errare et 5
diligere quod per se non sit diligendum: per se igitur
ius est expetendum et colendum. Quod si ius, etiam
iustitia; sin ea, reliquae quoque uirtutes per se colen-
dae sunt. Quid? Liberalitas gratuitane est an mercen-
naria? Si sine praemio benignus est, gratuita; si cum 10
mercede, conducta. Nec est dubium quin is qui libe-
ralis benignusue dicitur, officium non, fructum sequa-
tur. Ergo item iustitia nihil expetit praemii, nihil
pretii: per se igitur expetitur eademque omnium uir-
tutum causa atque sententia est. 15
  Atque etiam si emolumentis, non <sua> sponte 49.1
uirtus expetitur, una erit uirtus quae malitia rectis-
sime dicetur. Vt enim quisque maxume ad suum com-
modum refert, quaecumque agit, ita minime est uir
bonus, <sic> qui uirtutem praemio metiuntur, nullam 5
uirtutem nisi malitiam put<a>nt. Vbi enim beneficus, si
nemo alterius causa benigne facit? Vbi gratus, si non
<tu>m ipsi cernunt<ur> grati, quo<m> referunt gratiam?
Vbi illa sancta amicitia, si non ipse amicus per se
amatur toto pectore, ut dicitur? Qui etiam deserendus 10
et abiciendus est, desperatis emolumentis et fructi-
bus; quo quid potest dici immanius? Quodsi amicitia
per se colenda est, societas quoque hominum et aequa-
litas et iustitia per se expetenda. Quod ni ita est,
omnino iustitia nulla est. Id enim iniustissimum 15
ipsum est, iustitiae mercedem quaerere.
  Quid uero de modestia, quid de tempe- 50.1
rantia, quid de continentia, quid de uerecundia,
pudore pudicitiaque dicemus? Infamiaene metu non
esse petulantes, an legum et iudiciorum? Innocentes
ergo et uerecundi sunt, ut bene audiant, et, ut rumorem 5
bonum colligant, erubescent impudica loqui. At me
istorum philosophorum pudet, qui <uitii> iudicium
uitare <uolunt, nec se> uitio ipso <no>tat<os> putant.
Quid enim? Possumus eos, qui a stupro 51.1
arcentur infamiae metu, pudicos dicere, quom ipsa
infamia propter rei <turp>itudinem consequatur? Nam
quid aut laudari rite aut uituperari potest, si ab eius
natura recesseris quod aut laudandum aut uitupe- 5
randum putes? An corporis prauitates, si erunt perin-
signes, habebunt aliquid offensionis, animi deformitas
non habebit? Cuius turpitudo ex ipsis uitiis facillime
perspici potest. Quid enim foedius auaritia, quid
immanius libidine, quid contemptius timiditate, quid 10
abiectius tarditate et stultitia dici potest? Quid ergo?
Eos qui singulis uitiis excellunt aut etiam pluribus,
propter damna aut detrimenta aut cruciatus aliquos
miseros esse dicimus, an propter uim turpitudinemque
uitiorum? Quod item ad contrariam laudem <de> 15
uirtute dici potest.
  Nam si propter alias res uirtus expetitur, melius 52.1
esse aliquid quam uirtutem necesse est: pecuniamne
igitur an honores an formam an ualetudinem? Quae
et quom adsunt perparua sunt, et quam diu adfutura
sint, certum sciri nullo modo potest. An id quod turpis- 5
simum dictu est, uoluptatem? At in ea quidem sper-
nenda et repudianda uirtus uel maxime cernitur.
  Sed uidetisne quanta series rerum sententiarumque
sit, atque ut ex alio alia nectantur? Quin labebar
longius, nisi me retinuissem. 10