Qvintvs Quamnam igitur sententiam dici-
|
1.56.1
|
mus?
|
|
Marcvs Requiri placere terminos quos Socrates
|
|
pepigerit, iisque parere.
|
|
Qvintvs Praeclare, frater, iam nunc a te uerba
|
5
|
usurpantur ciuilis iuris et legum, quo de genere
|
|
expecto disputationem tuam. Nam ista quidem magna
|
|
diiudicatio est, ut ex te ipso saepe cognoui. Sed certe
|
|
ita res se habet, ut ex natura uiuere summum bonum
|
|
sit, id est uita modica et apta uirtu<ti> perfrui; atqui
|
10
|
naturam sequi et eius quasi lege uiuere, id est nihil,
|
|
quantum in ipso sit praetermittere, quominus ea quae
|
|
natura postulet consequatur . . . quo <par>iter haec
|
|
uelit uirtut<is> tamquam lege <nos> uiuere. Quapropter
|
|
hoc diiudicari nescio an numquam, sed hoc sermone
|
15
|
certe non potest, si quidem id quod suscepimus
|
|
perfecturi sumus.
|
|
Atticvs At ego huc declinabam nec
|
57.1
|
inuitus.
|
|
Qvintvs Licebit alias. Nunc id agamus quod
|
|
coepimus, quom praesertim ad id nihil pertineat haec
|
|
de summo malo bonoque dissensio.
|
5
|
Marcvs Prudentissime, Quinte, dicis. Nam quae
|
|
a me adhuc dicta sunt . . .
|
|
Qvintvs . . . nec Lycurgi leges neque Solonis
|
|
neque Charondae neque Zaleuci, nec nostras duode-
|
|
cim tabulas nec plebiscita desidero, sed te existimo
|
10
|
cum populis, tum etiam singulis, hodierno sermone
|
|
leges uiuendi et disciplinam daturum.
|
|
Marcvs Est huius uero disputationis,
|
58.1
|
Quinte, proprium, id quod expectas, atque utinam
|
|
esset etiam facultatis meae! Sed profecto ita se res
|
|
habet, ut quoniam uitiorum emendatricem legem esse
|
|
oportet commendatricemque uirtutum, ab ea<dem>
|
5
|
uiuendi doctrina ducatur. Ita fit ut mater omnium
|
|
bonarum rerum <sit> sapientia, a quoius amore Graeco
|
|
uerbo philosophia nomen inuenit, qua nihil a dis
|
|
immortalibus uberius, nihil florentius, nihil praesta-
|
|
bilius hominum uitae datum est. Haec enim una nos
|
10
|
cum ceteras res omnes, tum, quod est difficillimum,
|
|
docuit, ut nosmet ipsos nosceremus, cuius praecepti
|
|
tanta uis et tanta sententia est, ut ea non homini
|
|
quoipiam, sed Delphico deo tribueretur.
|
|
Nam qui se ipse norit, primum aliquid se habere
|
59.1
|
sentiet diuinum ingeniumque in se suum sicut simu-
|
|
lacrum aliquod dicatum putabit, tantoque munere
|
|
deorum semper dignum aliquid et faciet et sentiet, et
|
|
quom se ipse perspexerit totumque temptarit, intel-
|
5
|
leget quem ad modum a natura subornatus in uitam
|
|
uenerit, quantaque instrumenta habeat ad obtinen-
|
|
dam adipiscendamque sapientiam, quoniam principio
|
|
rerum omnium quasi adumbratas intellegentias animo
|
|
ac mente conceperit, quibus inlustratis sapientia duce
|
10
|
bonum uirum et, ob eam ipsam causam, cernat se bea-
|
|
tum fore.
|
|
Nam quom animus cognitis percep-
|
60.1
|
tisque uirtutibus a corporis obsequio indulgentiaque
|
|
discesserit, uoluptatemque sicut labem aliquam dede-
|
|
coris oppresserit, omnemque mortis dolorisque timo-
|
|
rem effugerit, societateque caritatis co<h>ae<s>erit cum
|
5
|
suis, omnesque natura coniunctos suos duxerit, cul-
|
|
tumque deorum et puram religionem susceperit, et
|
|
exacuerit illam, ut oculorum, sic ingenii aciem ad
|
|
bona seligenda et reicienda contraria (quae uirtus ex
|
|
prouidendo est appellata prudentia), quid eo dici aut
|
10
|
cogitari poterit beatius?
|
|
Idemque quom caelum, terras, maria rerumque
|
61.1
|
omnium naturam perspexerit, eaque unde generata
|
|
quo recur<sur>a, quando, quo modo obitura, quid in iis
|
|
mortale et caducum, quid diuinum aeternumque sit
|
|
uiderit, ipsumque ea moderantem et regentem <deum>
|
5
|
paene prenderit, seseque non <oppidi> circumdatum
|
|
moenibus popularem alicuius definiti loci, sed ciuem
|
|
totius mundi quasi unius urbis agnouerit, in hac ille
|
|
magnificentia rerum, atque in hoc conspectu et
|
|
cognitione naturae, dii inmortales, qua<le>m se ipse
|
10
|
noscet! [quod Apollo praecepit Pythius] Quam con-
|
|
temnet, quam despiciet, quam pro nihilo putabit ea
|
|
quae uolgo dicuntur amplissima!
|
|
Atque haec omnia quasi saepimento
|
62.1
|
aliquo uallabit disserendi ratione, ueri et falsi iudi-
|
|
candi scientia, et arte quadam intellegendi quid
|
|
quamque rem sequatur et quid sit quoique contra-
|
|
rium. Quomque se ad ciuilem societatem natum sense-
|
5
|
rit, non solum illa subtili disputatione sibi utendum
|
|
putabit sed etiam fusa latius perpetua oratione, qua re-
|
|
gat populos, qua stabiliat leges, qua castiget improbos,
|
|
qua tueatur bonos, qua laudet claros uiros, qua praecep-
|
|
ta salutis et laudis apte ad persuadendum edat suis ciui-
|
10
|
bus, qua hortari ad decus, reuocare a flagitio, consolari
|
|
possit adflictos, factaque et consulta fortium et sapien-
|
|
tium cum improborum ignominia sempiternis monu-
|
|
mentis prodere. Quae quom tot res tantaeque sint,
|
|
quae inesse in homine perspiciantur ab iis qui se ipsi
|
15
|
uelint nosse, earum parens est educatrixque sapientia.
|
|
Atticvs Laudata quidem a te grauiter et
|
63.1
|
uere! Sed quorsus hoc pertinet?
|
|
Marcvs Primum ad ea, Pomponi, de quibus
|
|
acturi iam sumus, quae tanta esse uolumus. Non enim
|
|
erunt, nisi ea fuerint, unde illa manant, amplissima.
|
5
|
Deinde facio et lubenter et, ut spero, recte, quod eam
|
|
quoius studio teneor quaeque me eum, quicumque
|
|
sum, effecit, non possum silentio praeterire.
|
|
Atticvs Re<cte> uero facis et merito et pie, fuitque
|
|
id, ut dicis, in hoc sermone faciundum.
|
10
|