Qvintvs Aliquotiens iam iste locus a te
|
2.9.1
|
tactus est. Sed antequam ad populares leges uenias,
|
|
uim istius caelestis legis explana, si placet, ne aestus
|
|
nos consuetudinis absorbeat et ad sermonis morem
|
|
usitati trahat.
|
5
|
Marcvs A paruis enim, Quinte, didicimus: Si
|
|
in ivs vocat, atque a<lia> eius modi leges [alias]
|
|
nominare. Sed uero intellegi sic oportet, et hoc et alia
|
|
iussa ac uetita populorum <non> uim habere ad recte
|
|
facta uocandi et a peccatis auocandi, quae uis non
|
10
|
modo senior est quam aetas populorum et ciuitatium,
|
|
sed aequalis illius caelum atque terras tuentis et
|
|
regentis dei.
|
|
Neque enim esse mens diuina sine ratione
|
10.1
|
potest, nec ratio diuina non hanc uim in rectis pra-
|
|
uisque sanciendis habere; nec quia nusquam erat
|
|
scriptum, ut contra omnis hostium copias in ponte
|
|
unus adsisteret a tergoque pontem interscindi iuberet,
|
5
|
idcirco minus Coclitem illum rem gessisse tantam
|
|
fortitudinis lege atque imperio putabimus, nec si
|
|
regnante <L>. Tarquinio nulla erat Romae scripta lex
|
|
de stupris, idcirco non contra illam legem sempiter-
|
|
nam Sex. Tarquinius uim Lucretiae Tricipitini filiae
|
10
|
attulit. Erat enim ratio, profecta a rerum natura, et
|
|
ad recte faciendum inpellens et a delicto auocans,
|
|
quae non tum denique incipit lex esse quom scripta
|
|
est, sed tum quom orta est. Orta autem est simul
|
|
cum mente diuina. Quam ob rem lex uera atque
|
15
|
princeps, apta ad iubendum et ad uetandum, ratio est
|
|
recta summi Iouis.
|
|