Atticvs Ille uero etsi tuus est totus ordo,
|
3.29.1
|
gratissimamque memoriam retinet consulatus tui,
|
|
pace tua dixerim: non modo censores sed etiam
|
|
iudices omnes potest defatigare.
|
|
Marcvs Omitte ista, Attice! Non enim
|
5
|
de hoc senatu nec his de hominibus qui nunc sunt,
|
|
sed de futuris, si qui forte his legibus parere uoluerint,
|
|
haec habetur oratio. Nam cum omni uitio carere lex
|
|
iubeat, ne ueniet quidem in eum ordinem quisquam
|
|
uitii particeps. Id autem difficile factu est nisi edu-
|
10
|
catione quadam et disciplina; de qua dicemus ali-
|
|
quid fortasse, si quid fuerit loci aut temporis.
|
|
Atticvs Locus certe non deerit, quoniam
|
30.1
|
tenes ordinem legum; tempus uero largitur longitudo
|
|
diei. Ego autem etiam si praeterieris, repetam a te
|
|
istum de educatione et de disciplina locum.
|
|
Marcvs Tu uero et istum, Attice, et si quem
|
5
|
alium praeterii.
|
|
'<Ceteris> specimen esto.' Quod si tenemus, <serua-
|
|
mus> omnia. Vt enim cupiditatibus principum et uitiis
|
|
infici solet tota ciuitas, sic emendari et corrigi conti-
|
|
nentia. Vir magnus et nobis omnibus amicus L.
|
10
|
Lucullus ferebatur quasi commodissime respondisset,
|
|
cum esset obiecta magnificentia uillae Tusculanae,
|
|
duo se habere uicinos, superiorem equitem Romanum,
|
|
inferiorem libertinum: quorum cum essent magnificae
|
|
uillae, concedi sibi oportere quod iis qui inferioris
|
15
|
ordinis essent liceret. Non uides, Luculle, a te id
|
|
ipsum natum ut illi cuperent? quibus, id si tu non
|
|
faceres, non liceret.
|
|
Quis enim ferret istos, cum
|
31.1
|
uideret eorum uillas signis et tabulis refertas, partim
|
|
publicis, partim etiam sacris et religiosis? quis non
|
|
frangeret eorum libidines, nisi illi ipsi qui eas frangere
|
|
deberent cupiditatis eiusdem tenerentur? Nec
|
5
|
enim tantum mali est peccare principes (quamquam
|
|
est magnum hoc per se ipsum malum) quantum illud
|
|
quod permulti imitatores principum existunt. Nam
|
|
licet uidere, si uelis replicare memoriam temporum,
|
|
qualescumque summi ciuitatis uiri fuerint, talem
|
10
|
ciuitatem fuisse; quaecumque mutatio morum in
|
|
principibus extiterit, eandem in populo secutam.
|
|
Idque haud paulo est uerius, quam quod Platoni
|
32.1
|
nostro placet. Qui musicorum cantibus ait mutatis
|
|
mutari ciuitatum status: ego autem nobilium uita
|
|
uictuque mutato mores mutari ciuitatum puto. Quo
|
|
perniciosius de re publica merentur uitiosi principes,
|
5
|
quod non solum uitia concipiunt ipsi, sed ea infun-
|
|
dunt in ciuitatem, neque solum obsunt quod ipsi
|
|
corrumpuntur, sed etiam quod corrumpunt plusque
|
|
exemplo quam peccato nocent. Atque haec lex, dila-
|
|
tata in ordinem cunctum, coangustari etiam potest:
|
10
|
pauci enim atque admodum pauci honore et gloria
|
|
amplificati uel corrumpere mores ciuitatis uel corri-
|
|
gere possunt. Sed haec et nunc satis, et in illis libris
|
|
tractata sunt diligentius. Quare ad reliqua ueniamus.
|
|
Proximum autem est de suffragiis, quae
|
33.1
|
iubeo 'nota esse optimatibus, populo libera.'
|
|