Sequitur disputatio copiosa illa quidem sed paulo 30.1
abstrusior—habet enim aliquantum a physicis, ut
verear ne maiorem largiar ei qui contra dicturus
est libertatem et licentiam; nam quid eum facturum
putem de abditis rebus et obscuris, qui lucem eripere 5
conetur?—sed disputari poterat subtiliter quanto
quasi artificio natura fabricata esset primum animal
omne deinde hominem maxime, quae vis esset in
sensibus, quem ad modum prima visa nos pellerent,
deinde adpetitio ab his pulsa sequeretur, tum ut 10
sensus ad res percipiendas intenderemus. Mens enim
ipsa, quae sensuum fons est atque etiam ipsa sensus
est, naturalem vim habet, quam intendit ad ea qui-
bus movetur. itaque alia visa sic arripit ut iis statim
utatur, alia quasi recondit, e quibus memoria oritur; 15
cetera autem similitudinibus construit, ex quibus effi-
ciuntur notitiae rerum, quas Graeci tum ἐννοίας tum
προλήμψεις vocant; eo cum accessit ratio argumentique
conclusio rerumque innumerabilium multitudo, tum et
perceptio eorum omnium apparet et eadem ratio per- 20
fecta is gradibus ad sapientiam pervenit. ad rerum 31.1
igitur scientiam vitaeque constantiam aptissima cum
sit mens hominis amplectitur maxime cognitionem et
istam κατάλημψιν, quam ut dixi verbum e verbo ex-
primentes conprensionem dicemus, cum ipsam per se 5
amat (nihil enim est ei veritatis luce dulcius) tum
etiam propter usum. quocirca et sensibus utitur et
artes efficit quasi sensus alteros et usque eo philoso-
phiam ipsam corroborat ut virtutem efficiat, ex qua
re una vita omnis apta sit. Ergo i qui negant quic- 10
quam posse conprendi haec ipsa eripiunt vel instru-
menta vel ornamenta vitae, vel potius etiam totam
vitam evertunt funditus ipsumque animal orbant animo,
ut difficile sit de temeritate eorum perinde ut causa
postulat dicere. 15