Sed abeo a sensibus; quid est quod ratione percipi 91.1
possit? dialecticam inventam esse dicitis veri et falsi
quasi disceptatricem et iudicem. cuius veri et falsi,
et in qua re? in geometriane quid sit verum aut falsum
dialecticus iudicabit an in litteris an in musicis? at ea 5
non novit. in philosophia igitur: sol quantus sit quid
ad illum? quod sit summum bonum quid habet ut
queat iudicare? quid igitur iudicabit? quae coniunctio
quae diiunctio vera sit, quid ambigue dictum sit, quid
sequatur quamque rem quid repugnet: si haec et 10
horum similia iudicat, de se ipsa iudicat; plus autem
pollicebatur. nam haec quidem iudicare ad ceteras
res, quae sunt in philosophia multae atque magnae,
non est satis. Sed quoniam tantum in ea arte ponitis, 92.1
videte ne contra vos tota nata sit; quae primo
progressa festive tradit elementa loquendi et ambi-
guorum intellegentiam concludendique rationem, tum
paucis additis venit ad soritas, lubricum sane et pe- 5
riculosum locum, quod tu modo dicebas esse vitiosum
interrogandi genus. quid ergo istius vitii num nostra
culpa est? rerum natura nullam nobis dedit cognitio-
nem finium, ut ulla in re statuere possimus quatenus,
nec hoc in acervo tritici solum, unde nomen est, sed 10
nulla omnino in re minutatim interrogati, dives pauper
clarus obscurus sit, multa pauca magna parva longa
brevia lata angusta, quanto aut addito aut dempto
certum respondeamus non habemus. "At vitiosi sunt 93.1
soritae." Frangite igitur eos si potestis, ne molesti
sint; erunt enim nisi cavetis. "Cautum est" inquit; "placet
enim Chrysippo, cum gradatim interrogetur verbi causa
tria pauca sint anne multa, aliquanto prius quam ad 5
multa perveniat quiescere" (id est quod ab his dicitur
ἡσυχάζειν). "Per me vel stertas licet" inquit Carneades
"non modo quiescas." Sed quid proficit? sequitur enim
qui te ex somno excitet et eodem modo interroget:
"quo in numero conticuisti, si ad eum numerum unum 10
addidero, multane erunt?" progrediere rursus quoad
videbitur. quid plura; hoc enim fateris, neque ultimum
te paucorum neque primum multorum respondere
posse. cuius generis error ita manat, ut non videam
quo non possit accedere. "Nihil me laedit" inquit; 94.1
"ego enim ut agitator callidus priusquam ad finem
veniam equos sustinebo, eoque magis si locus is quo
ferentur equi praeceps erit. sic me" inquit "ante sus-
tineo nec diutius captiose interroganti respondeo." 5
Si habes quod liqueat neque respondes, superbe; si
non habes, ne tu quidem percipis. si quia obscura, con-
cedo; sed negas te usque ad obscura progredi; <in>
inlustribus igitur rebus insistis. si id tantum modo ut
taceas, nihil adsequeris; quid enim ad illum qui te 10
captare vult, utrum tacentem inretiat te an loquen-
tem? sin autem usque ad novem verbi gratia sine
dubitatione respondes pauca esse, in decumo insistis,
etiam a certis et inlustrioribus cohibes adsensum; hoc
idem me in obscuris facere non sinis. nihil igitur te 15
contra soritas ars ista adiuvat, quae nec augendi nec
minuendi quid aut primum sit aut postremum do-
cet. Quid quod eadem illa ars quasi Penelopae telam 95.1
retexens tollit ad extremum superiora: utrum ea
vestra an nostra culpa est? nempe fundamentum dia-
lecticae est, quidquid enuntietur (id autem appellant
ἀξίωμα, quod est quasi ecfatum) aut verum esse aut 5
falsum. quid igitur haec vera an falsa sunt: "si te
mentiri dicis idque verum dicis, mentiris * verum
dicis"? haec scilicet inexplicabilia esse dicitis; quod
est odiosius quam illa quae nos non conprehensa et
non percepta dicimus—sed hoc omitto, illud quaero: 10
si ista explicari non possunt nec eorum ullum iudicium
invenitur, ut respondere possitis verane an falsa sint,
ubi est illa definitio, effatum esse id quod aut verum
aut falsum sit? Rebus sumptis adiungam †ex iis se-
quendas esse alias inprobandas† quae sint in genere 15
contrario. Quo modo igitur hoc conclusum esse iu- 96.1
dicas: "si dicis nunc lucere et verum dicis, <lucet;
dicis autem nunc lucere et verum dicis;> lucet igitur"?
probatis certe genus et rectissime conclusum dicitis,
itaque in docendo eum primum concludendi modum 5
traditis. aut quidquid igitur eodem modo concluditur
probabitis, aut ars ista nulla est. vide ergo hanc con-
clusionem probaturusne sis: "si dicis te mentiri verum-
que dicis, mentiris; dicis autem te mentiri verumque
dicis; mentiris igitur". qui potes hanc non probare, 10
cum probaveris eiusdem generis superiorem? haec
Chrysippea sunt, ne ab ipso quidem dissoluta. quid
enim faceret huic conclusioni "si lucet, <lucet;> lucet
autem; lucet igitur"? cederet scilicet; ipsa enim ratio
conexi cum concesseris superius cogit inferius con- 15
cedere. quid ergo haec ab illa conclusione differt "si
mentiris, mentiris; mentiris autem; mentiris igitur"?
hoc negas te posse nec adprobare nec inprobare; qui
igitur magis illud? si ars si ratio si via si vis denique
conclusionis valet, eadem est in utroque. Sed hoc ex- 97.1
tremum eorum est: postulant ut excipiantur haec in-
explicabilia. tribunum aliquem censeo videant; a me
istam exceptionem numquam inpetrabunt. etenim cum
ab Epicuro, qui totam dialecticam et contemnit et 5
inridet, non inpetrent ut verum esse concedat quod
ita effabimur "aut vivet cras Hermarchus aut non
vivet", cum dialectici sic statuant, omne quod ita
disiunctum sit quasi "aut etiam aut non" <non> modo
verum esse sed etiam necessarium (vide quam sit 10
cautus is quem isti tardum putant: "si enim" inquit
"alterutrum concessero necessarium esse, necesse erit
cras Hermarchum aut vivere aut non vivere; nulla
autem est in natura rerum talis necessitas")—cum
hoc igitur dialectici pugnent, id est Antiochus et 15
Stoici; totam enim evertit dialecticam: nam si e con-
trariis disiunctio (contraria autem ea dico, cum al-
terum aiat alterum neget)—si talis disiunctio falsa
potest esse, nulla vera est. mecum vero quid habent 98.1
litium, qui ipsorum disciplinam sequor? cum aliquid
huius modi inciderat, sic ludere Carneades solebat:
"si recte conclusi, teneo; sin vitiose, minam Diogenes
reddet"; ab eo enim Stoico dialectica didicerat, haec 5
autem merces erat dialecticorum. sequor igitur eas
vias quas didici ab Antiocho, nec reperio quo modo
iudicem "si lucet, <lucet>" verum esse ob eam causam
quod ita didici, omne quod ipsum ex se conexum sit
verum esse, non iudicem "si mentiris, mentiris" eodem 10
modo esse conexum: aut igitur hoc ut illud, aut nisi
hoc ne illud quidem iudicabo.