Veniamus nunc ad bonorum malorumque notionem;
|
128.5
|
et paulum ante dicendum est. Non mihi videntur
|
|
considerare cum physici ista valde adfirmant earum
|
|
etiam rerum auctoritatem si quae inlustriores videan-
|
|
tur amittere. non enim magis adsentiuntur nec ad-
|
|
probant lucere nunc quam cum cornix cecinerit tum
|
10
|
aliquid eam aut iubere aut vetare, nec magis adfir-
|
|
mabunt signum illud si erunt mensi sex pedum esse,
|
|
quam solem, quem metiri non possunt, plus quam
|
|
duodeviginti partibus maiorem esse quam terram. ex
|
|
quo illa conclusio nascitur: "si sol quantus sit per-
|
15
|
cipi non potest, qui ceteras res eodem modo <quo>
|
|
magnitudinem solis adprobat is eas res non percipit;
|
|
magnitudo autem solis percipi non potest; qui igitur
|
|
id adprobat quasi percipiat, nullam rem percipit". re-
|
|
spondebunt posse percipi quantus sol sit: non re-
|
20
|
pugnabo, dum modo eodem pacto cetera percipi con-
|
|
prehendique dicant. nec enim possunt dicere aliud
|
|
alio magis minusve conprendi, quoniam omnium re-
|
|
rum una est definitio conprehendendi. Sed quod
|
129.1
|
coeperam: quid habemus in rebus bonis et malis ex-
|
|
plorati? nempe fines constituendi sunt ad quos et
|
|
bonorum et malorum summa referatur. qua de re
|
|
est igitur inter summos viros maior dissensio? Et
|
5
|
omitto illa quae relicta iam videntur, Erillum qui in
|
|
cognitione et scientia summum bonum ponit; qui cum
|
|
Zenonis auditor esset vides quantum ab eo dissenserit
|
|
et quam non multum a Platone. Megaricorum fuit
|
|
nobilis disciplina, cuius ut scriptum video princeps
|
10
|
Xenophanes quem modo nominavi, deinde eum secuti
|
|
Parmenides et Zeno ( * * itaque ab is Eleatici philosophi
|
|
nominabantur), post Euclides Socratis discipulus Me-
|
|
gareus, a quo idem illi Megarici dicti, qui id bo-
|
|
num solum esse dicebant quod esset unum et simile
|
15
|
et idem semper; hi quoque multa a Platone a Mene-
|
|
demo autem, quod is Eretria fuit, Eretriaci appellati,
|
|
quorum omne bonum in mente positum et mentis acie
|
|
qua verum cerneretur, Erilli similia, sed opinor expli-
|
|
cata uberius et ornatius. Hos si contemnimus et iam
|
130.1
|
abiectos putamus, illos certe minus despicere debemus:
|
|
Aristonem, qui cum Zenonis fuisset auditor re probavit
|
|
ea quae ille verbis, nihil esse bonum nisi virtutem
|
|
nec malum nisi quod virtuti esset contrarium; in
|
5
|
mediis ea momenta quae Zeno voluit nulla esse cen-
|
|
suit. huic summum bonum est in is rebus neutram
|
|
in partem moveri, quae ἀδιαφορία ab ipso dicitur.
|
|
Pyrrho autem ea ne sentire quidem sapientem, quae
|
|
ἀπάθεια nominatur. Has igitur tot sententias ut omit-
|
10
|
tamus, haec videamus, quae nunc diu multumque de-
|
|
fensa sunt. Alii voluptatem finem esse voluerunt,
|
131.1
|
quorum princeps Aristippus, qui Socratem audierat,
|
|
unde Cyrenaici, post Epicurus, cuius est disciplina nunc
|
|
[disciplina] notior nec tamen cum Cyrenaicis de ipsa
|
|
voluptate consentiens. voluptatem autem et honesta-
|
5
|
tem finis esse Callipho censuit, vacare omni molestia
|
|
Hieronymus, hoc idem cum honestate Diodorus, ambo
|
|
hi Peripatetici. honeste autem vivere fruentem rebus
|
|
is quas primas homini natura conciliet et vetus Aca-
|
|
demia censuit, ut indicant scripta Polemonis quem
|
10
|
Antiochus probat maxime, et Aristoteles eiusque amici
|
|
huc proxime videntur accedere. introducebat etiam
|
|
Carneades, non quo probaret sed ut opponeret Stoicis,
|
|
summum bonum esse frui rebus is quas primas na-
|
|
tura conciliavisset. honeste autem vivere, quod du-
|
15
|
catur a conciliatione naturae, Zeno statuit finem esse
|
|
bonorum, qui inventor et princeps Stoicorum fuit. iam
|
132.1
|
illud perspicuum est, omnibus is finibus bonorum quos
|
|
exposui malorum fines esse contrarios. Ad vos nunc
|
|
refero quem sequar; modo ne quis illud tam ineruditum
|
|
absurdumque respondeat "quemlubet, modo aliquem":
|
5
|
nihil potest dici inconsideratius. Cupio sequi Stoicos.
|
|
licetne—omitto per Aristotelem, meo iudicio in philo-
|
|
sophia prope singularem—per ipsum Antiochum, qui
|
|
appellabatur Academicus, erat quidem si perpauca
|
|
mutavisset germanissimus Stoicus. erit igitur res iam
|
10
|
in discrimine; nam aut Stoicus constituatur sapiens
|
|
aut veteris Academiae—utrumque non potest; est
|
|
enim inter eos non de terminis sed de tota possessione
|
|
contentio; nam omnis ratio vitae definitione summi
|
|
boni continetur, de qua qui dissident de omni vitae
|
15
|
ratione dissident; non potest igitur uterque esse sa-
|
|
piens, quoniam tanto opere dissentiunt, sed alter—: si
|
|
Polemoneus, peccat Stoicus rei falsae adsentiens (vos
|
|
quidem nihil esse dicitis a sapiente tam alienum [esse]);
|
|
sin vera sunt Zenonis, eadem in veteres Academicos
|
20
|
Peripateticosque dicenda. hic igitur neutri adsentiens
|
|
* * si numquam, uter est prudentior? Quid cum ipse
|
133.1
|
Antiochus dissentit quibusdam in rebus ab his quos
|
|
amat Stoicis, nonne indicat non posse illa probanda
|
|
esse sapienti? Placet Stoicis omnia peccata esse paria;
|
|
at hoc Antiocho vehementissime displicet. liceat tan-
|
5
|
dem mihi considerare utram sententiam sequar. "Prae-
|
|
cide" inquit, "statue aliquando quidlibet." Quid quae
|
|
dicuntur quom et acuta mihi videntur in utramque
|
|
partem et paria, nonne caveam ne scelus faciam? sce-
|
|
lus enim dicebas esse Luculle dogma prodere; contineo
|
10
|
igitur me, ne incognito adsentiar, quod mihi tecum
|
|
est dogma commune. Ecce multo maior etiam dis-
|
134.1
|
sensio. Zeno in una virtute positam beatam vitam
|
|
putat. quid Antiochus? "etiam" inquit "beatam, sed
|
|
non beatissimam". deus ille qui nihil censuit deesse
|
|
virtuti, homuncio hic qui multa putat praeter vir-
|
5
|
tutem homini partim cara esse partim etiam neces-
|
|
saria. sed <et> ille vereor ne virtuti plus tribuat quam
|
|
natura patiatur, praesertim Theophrasto multa diserte
|
|
copioseque dicente, et hic metuo ne vix sibi constet,
|
|
qui cum dicat esse quaedam et corporis et fortunae
|
10
|
mala tamen eum qui in his omnibus sit beatum fore
|
|
censeat si sapiens sit: distrahor, tum hoc mihi proba-
|
|
bilius tum illud videtur, et tamen nisi alterutrum sit
|
|
virtutem iacere plane puto. Verum in his discrepant.
|
|
quid illa in quibus consentiunt num pro veris probare
|
135.1
|
possumus, sapientis animum numquam nec cupiditate
|
|
moveri nec laetitia ecferri? age haec probabilia sane
|
|
sint; num etiam illa, numquam timere numquam do-
|
|
lere: sapiensne non timeat ne patria deleatur, non
|
5
|
doleat si deleta sit? durum, sed Zenoni necessarium,
|
|
cui praeter honestum nihil est in bonis, tibi vero An-
|
|
tioche minime, cui praeter honestatem multa bona,
|
|
praeter turpitudinem multa mala videntur, quae et
|
|
venientia metuat sapiens necesse est et venisse doleat.
|
10
|
Sed quaero quando ista fuerint Academia vetere
|
|
†dunttia, ut animum sapientis commoveri et contur-
|
|
bari negarent: mediocritates illi probabant et in omni
|
|
permotione naturalem volebant esse quendam modum.
|
|
legimus omnes Crantoris veteris Academici de luctu;
|
15
|
est enim non magnus verum aureolus et ut Tuberoni
|
|
Panaetius praecipit ad verbum ediscendus libellus.
|
|
atque illi quidem etiam utiliter a natura dicebant per-
|
|
motiones istas animis nostris datas, metum cavendi
|
|
causa, misericordiam aegritudinemque clementiae; ip-
|
20
|
sam iracundiam fortitudinis quasi cotem esse dice-
|
|
bant—recte secusne alias viderimus; atrocitas qui-
|
136.1
|
dem ista tua quo modo in veterem Academiam in-
|
|
ruperit nescio. Illa vero ferre non possum—non quo
|
|
mihi displiceant, sunt enim Socratica pleraque mira-
|
|
bilia Stoicorum, quae παράδοξα nominantur; sed ubi
|
5
|
Xenocrates, ubi Aristoteles ista tetigit (hos enim quasi
|
|
eosdem esse vultis): illi umquam dicerent sapientes
|
|
solos reges solos divites solos formosos; omnia quae
|
|
ubique essent sapientis esse; neminem consulem prae-
|
|
torem imperatorem, nescio an ne quinquevirum qui-
|
10
|
dem quemquam nisi sapientem; postremo solum civem
|
|
solum liberum, insipientes omnes peregrinos exules
|
|
servos, furiosos denique; scripta Lycurgi Solonis, duo-
|
|
decim tabulas nostras non esse leges, ne urbis quidem
|
|
aut civitatis nisi quae essent sapientium. haec tibi
|
137.1
|
Luculle, si es adsensus Antiocho familiari tuo, tam
|
|
sunt defendenda quam moenia, mihi autem bono modo
|
|
tantum quantum videbitur. Legi apud Clitomachum,
|
|
cum Carneades et Stoicus Diogenes ad senatum in Ca-
|
5
|
pitolio starent, A. Albinum, qui tum P. Scipione et
|
|
M. Marcello cos. praetor esset, eum qui cum avo tuo
|
|
Luculle consul fuit, doctum sane hominem ut indicat
|
|
ipsius historia scripta Graece, iocantem dixisse Car-
|
|
neadi: "ego tibi Carneade praetor esse non videor,
|
10
|
quia sapiens non sum, nec haec urbs nec in ea civi-
|
|
tas?"; tum ille: "huic Stoico non videris". Aristoteles
|
|
aut Xenocrates, quos Antiochus sequi volebat, non
|
|
dubitavisset quin et praetor ille esset et Roma urbs
|
|
et eam civitas incoleret; sed ille noster est plane ut
|
15
|
supra dixi Stoicus perpauca balbutiens. vos autem
|
138.1
|
mihi verenti ne labar ad opinionem et aliquid ad-
|
|
sciscam et conprobem incognitum, quod minime vul-
|
|
tis, quid consilii datis? Testatur saepe Chrysippus
|
|
tris solas esse sententias quae defendi possint de fini-
|
5
|
bus bonorum; circumcidit et amputat multitudinem.
|
|
aut enim honestatem esse finem aut voluptatem aut
|
|
utrum<que>. nam qui summum bonum dicant id esse,
|
|
si vacemus omni molestia, eos invidiosum nomen vo-
|
|
luptatis fugere sed in vicinitate versari; quod facere
|
10
|
eos etiam qui illud idem cum honestate coniungerent,
|
|
nec multo secus eos qui ad honestatem prima naturae
|
|
commoda adiungerent. ita tris relinquit sententias quas
|
|
putet probabiliter posse defendi. Sit sane ita—quam-
|
139.1
|
quam a Polemonis et Peripateticorum et Antiochi fini-
|
|
bus non facile divellor nec quicquam habeo adhuc
|
|
probabilius. verum tamen video quam suaviter vo-
|
|
luptas sensibus nostris blandiatur; labor eo ut adsen-
|
5
|
tiar Epicuro aut Aristippo: revocat virtus vel potius
|
|
reprendit manu, pecudum illos motus esse dicit, ho-
|
|
minem iungit deo. possum esse medius, ut, quoniam
|
|
Aristippus quasi animum nullum habeamus corpus
|
|
solum tuetur, Zeno quasi corporis simus expertes ani-
|
10
|
mum solum conplectitur, ut Calliphontem sequar—
|
|
cuius quidem sententiam Carneades ita studiose de-
|
|
fensitabat ut eam probare etiam videretur; quamquam
|
|
Clitomachus adfirmabat numquam se intellegere po-
|
|
tuisse quid Carneadi probaretur—sed si eum ipsum
|
15
|
finem velim sequi, nonne ipsa severitas et gravitas
|
|
et recta ratio mihi obversetur: "tune, cum honestas in
|
|
voluptate contemnenda consistat, honestatem cum vo-
|
|
luptate tamquam hominem cum belua copulabis?"
|
|
Unum igitur par quod depugnet relicum est, voluptas
|
140.1
|
cum honestate; de quo Chrysippo sunt, quantum ego
|
|
sentio, non * * magna contentio. alteram si sequare,
|
|
multa ruunt et maxime communitas cum hominum
|
|
genere, caritas amicitia iustitia reliquae virtutes, qua-
|
5
|
rum esse nulla potest nisi erit gratuita; nam quae vo-
|
|
luptate quasi mercede aliqua ad officium inpellitur,
|
|
ea non est virtus sed fallax imitatio simulatioque vir-
|
|
tutis. audi contra illos qui nomen honestatis a se ne
|
|
intellegi quidem dicant (nisi forte quod gloriosum sit
|
10
|
in volgus id honestum velimus dicere), fontem om-
|
|
nium bonorum in corpore esse, hanc normam hanc
|
|
regulam hanc praescriptionem esse naturae, a qua qui
|
|
aberravisset eum numquam quid in vita sequeretur
|
|
habiturum. Nihil igitur me putatis, haec et alia in-
|
141.1
|
numerabilia cum audiam, moveri? tam moveor quam
|
|
tu Luculle, nec me minus hominem quam <te> puta-
|
|
veris; tantum interest, quod tu cum es commotus ad-
|
|
sciscis adsentiris adprobas, verum illud certum con-
|
5
|
prehensum perceptum ratum firmum fixum fuisse vis
|
|
deque eo nulla ratione neque pelli neque moveri potes,
|
|
ego nihil eius modi esse arbitror cui si adsensus sim
|
|
non adsentiar saepe falso, quoniam vera a falsis nullo
|
|
visi discrimine separantur, praesertim cum iudicia ista
|
10
|
dialecticae nulla sint.
|
|