PARADOXON I.
|
|
Ὅτι μόνον τὸ καλὸν ἀγαθόν.
|
|
Vereor, ne cui vestrum ex Socraticorum hominum
|
1.6.1
|
disputationibus, non ex meo sensu deprompta haec
|
|
videatur oratio, dicam, quod sentio, tamen, et dicam
|
|
brevius, quam res tanta dici potest. Numquam her-
|
|
cule ego neque pecunias istorum neque tecta magni-
|
5
|
fica neque opes neque imperia neque eas, quibus
|
|
maxume astricti sunt, voluptates in bonis rebus aut
|
|
expetendis esse duxi, quippe cum viderem rebus his
|
|
circumfluentis ea tamen desiderare maxime, quibus
|
|
abundarent. Neque enim umquam expletur nec satia-
|
10
|
tur cupiditatis sitis, neque solum ea qui habent libi-
|
|
dine augendi cruciantur, sed etiam amittendi metu.
|
|
In quo equidem continentissimorum hominum, maio-
|
7.1
|
rum nostrorum, saepe requiro prudentiam, qui haec
|
|
inbecilla et commutabilia [pecuniae membra] verbo
|
|
bona putaverunt appellanda, cum re ac factis longe
|
|
aliter iudicavissent. Potestne bonum cuiquam malo
|
5
|
esse, aut potest quisquam in abundantia bonorum ipse
|
|
esse non bonus? Atqui ista omnia talia videmus, ut
|
|
et inprobi habeant et absint probis. Quam ob rem
|
8.1
|
licet inrideat, si qui vult, plus apud me tamen vera
|
|
ratio valebit quam vulgi opinio; neque ego umquam
|
|
bona perdidisse dicam, si quis pecus aut supellectilem
|
|
amiserit, nec non saepe laudabo sapientem illum,
|
5
|
Biantem, ut opinor, qui numeratur in septem; cuius
|
|
quom patriam Prienam cepisset hostis ceterique ita
|
|
fugerent, ut multa de suis rebus asportarent, cum
|
|
esset admonitus a quodam, ut idem ipse faceret, 'Ego
|
|
vero', inquit, 'facio; nam omnia mecum porto
|
10
|
mea.' Ille haec ludibria fortunae ne sua quidem
|
9.1
|
putavit, quae nos appellamus etiam bona. Quid est
|
|
igitur, quaeret aliquis, bonum? Si, quod recte fit et
|
|
honeste et cum virtute, id bene fieri vere dicitur,
|
|
quod rectum et honestum et cum virtute est, id solum
|
5
|
opinor bonum. Sed haec videri possunt odiosiora,
|
10.1
|
cum lentius disputantur; vita atque factis inlustrata
|
|
sunt summorum virorum haec, quae verbis subtilius,
|
|
quam satis est, disputari videntur. Quaero enim a
|
|
vobis, num ullam cogitationem habuisse videantur ii,
|
5
|
qui hanc rem publicam tam praeclare fundatam nobis
|
|
reliquerunt, aut argenti ad avaritiam aut amoenitatum
|
|
ad delectationem aut supellectilis ad delicias aut epu-
|
|
larum ad voluptates. Ponite ante oculos unum quem-
|
11.1
|
que veterum. Voltis a Romulo? voltis post liberam
|
|
civitatem ab iis ipsis, qui liberaverunt? Quibus tan-
|
|
dem gradibus Romulus escendit in caelum? iisne,
|
|
quae isti bona appellant, an rebus gestis atque vir-
|
5
|
tutibus? Quid? a Numa Pompilio minusne gratas
|
|
dis inmortalibus capudines ac fictiles urnulas fuisse
|
|
quam felicatas Saliorum pateras arbitramur? Omitto
|
|
reliquos; sunt enim omnes pares inter se praeter
|
|
Superbum. Brutum si qui roget, quid egerit in patria
|
12.1
|
liberanda, si quis item reliquos eiusdem consilii socios,
|
|
quid spectaverint, quid secuti sint, num quis existat,
|
|
cui voluptas, cui divitiae, cui denique praeter officium
|
|
fortis et magni viri quicquam aliud propositum fuisse
|
5
|
videatur? Quae res ad necem Porsennae C. Mucium
|
|
inpulit sine ulla spe salutis suae? quae vis Coclitem
|
|
contra omnes hostium copias tenuit in ponte solum?
|
|
quae patrem Decium, quae filium devota vita inmisit
|
|
in armatas hostium copias? quid continentia C. Fa-
|
10
|
brici, quid tenuitas victus M'. Curi sequebatur? quid?
|
|
duo propugnacula belli Punici, Cn. et P. Scipiones,
|
|
qui Carthaginiensium adventum corporibus suis inter-
|
|
cludendum putaverunt, quid? Africanus maior, <quid?
|
|
minor,> quid? inter horum aetates interiectus Cato,
|
15
|
quid? innumerabiles alii (nam domesticis exemplis
|
|
abundamus) cogitassene quicquam in vita sibi esse
|
|
expetendum, nisi quod laudabile esset et praeclarum,
|
|
videntur? Veniant igitur isti inrisores huius orationis
|
13.1
|
ac sententiae et iam vel ipsi iudicent, utrum se ho-
|
|
rum alicuius, qui marmoreis tectis ebore et auro ful-
|
|
gentibus, qui signis, qui tabulis, qui caelato auro et
|
|
argento, qui Corinthiis operibus abundant, an C. Fa-
|
5
|
brici, qui nihil habuit eorum, nihil habere voluit,
|
|
similes malint. Atque haec quidem, quae modo huc,
|
14.1
|
modo illuc transferuntur, facile adduci solent ut in
|
|
bonis rebus esse negent, illud arte tenent accurateque
|
|
defendunt, voluptatem esse summum bonum; quae
|
|
quidem mihi vox pecudum videtur esse, non hominum.
|
5
|
Tu, cum tibi sive deus sive mater, ut ita dicam, rerum
|
|
omnium natura dederit animum, quo nihil est prae-
|
|
stantius neque divinius, sic te ipse abicies atque pro-
|
|
sternes, ut nihil inter te atque inter quadripedem ali-
|
|
quam putes interesse? Quicquam bonum est, quod
|
10
|
non eum, qui id possidet, meliorem facit? Ut enim
|
15.1
|
est quisque maxime boni particeps, ita est lauda-
|
|
bilis maxime; neque est ullum bonum, de quo non
|
|
is, qui id habeat, honeste possit gloriari. Quid autem
|
|
est horum in voluptate? melioremne efficit aut lauda-
|
5
|
biliorem virum? an quisquam in potiendis voluptati-
|
|
bus gloriando se et praedicatione ecfert? Atqui si
|
|
voluptas, quae plurimorum patrociniis defenditur, in
|
|
rebus bonis habenda non est, eaque quo est maior, eo
|
|
magis mentem ex sua sede et statu demovet, profecto
|
10
|
nihil est aliud bene et beate vivere nisi honeste et
|
|
recte vivere.
|
|