PARADOXON III.
|
|
Ὅτι ἴσα τὰ ἁμαρτήματα καὶ τὰ κατορθώματα.
|
|
Parva, inquit, est res. At magna culpa; nec enim
|
3.20.1
|
peccata rerum eventis, sed vitiis hominum metienda
|
|
sunt. In quo peccatur, id potest aliud alio maius
|
|
esse aut minus, ipsum quidem illud peccare, quoquo
|
|
verteris, unum est. Auri navem evertat gubernator
|
5
|
an paleae, in re aliquantum, in gubernatoris inscitia
|
|
nihil interest. Lapsa est lubido in muliere ignota,
|
|
dolor ad pauciores pertinet, quam si petulans fuisset
|
|
in aliqua generosa ac nobili virgine; peccavit vero
|
|
nihilo minus, siquidem est peccare tamquam transire
|
10
|
lineas; quod cum feceris, culpa commissa est; quam
|
|
longe progrediare, cum semel transieris, ad augendam
|
|
transeundi culpam nihil pertinet. Peccare certe licet
|
|
nemini. Quod autem non licet, id hoc uno tenetur,
|
|
si arguitur non licere. Id si nec maius nec minus
|
15
|
umquam fieri potest, quoniam in eo est peccatum, si
|
|
non licuit, quod semper unum et idem est, quae ex
|
|
eo peccata nascantur, aequalia sint oportet. Quodsi
|
21.1
|
virtutes sunt pares inter se, paria esse etiam vitia
|
|
necesse est. Atqui pares esse virtutes, nec bono viro
|
|
meliorem nec temperante temperantiorem nec forti
|
|
fortiorem nec sapiente sapientiorem posse fieri facil-
|
5
|
lume potest perspici. An virum bonum dices, qui
|
|
depositum nullo teste, cum lucrari inpune posset
|
|
auri pondo decem, reddiderit, si idem in decem mili-
|
|
bus pondo auri non idem fecerit? aut temperantem,
|
|
qui se in aliqua libidine continuerit, in aliqua effu-
|
10
|
derit? Una virtus est consentiens cum ratione et
|
22.1
|
perpetua constantia; nihil huc addi potest, quo magis
|
|
virtus sit, nihil demi, ut virtutis nomen relinquatur.
|
|
Etenim si bene facta recte facta sunt et nihil recto
|
|
rectius, certe ne bono quidem melius quicquam in-
|
5
|
veniri potest. Sequitur igitur, ut etiam vitia sint
|
|
paria, siquidem pravitates animi recte vitia dicuntur.
|
|
Atqui, quoniam pares virtutes sunt, recte facta, quando
|
|
a virtutibus proficiscuntur, paria esse debent, itemque
|
|
peccata, quoniam ex vitiis manant, sint aequalia ne-
|
10
|
cesse est. 'A philosophis', inquit, 'ista sumis.' Me-
|
23.1
|
tuebam, ne 'a lenonibus' diceres. 'Socrates disputabat
|
|
isto modo.' Bene hercule narras; nam istum doctum
|
|
et sapientem virum fuisse memoriae traditum est. Sed
|
|
tamen quaero ex te, quoniam verbis inter nos con-
|
5
|
tendimus, non pugnis: utrum nobis est quaerendum,
|
|
quid baioli atque operarii an quid homines doctissimi
|
|
senserint? praesertim cum hac sententia non modo
|
|
verior, sed ne utilior quidem hominum vitae reperiri
|
|
ulla possit. Quae vis est enim, quae magis arceat
|
10
|
homines ab improbitate omni, quam si senserint nul-
|
|
lum in delictis esse discrimen? aeque peccare se, si
|
|
privatis ac si magistratibus manus adferant? quamcum-
|
|
que in domum stuprum intulerint, eandem esse labem
|
|
lubidinis? 'Nihilne igitur interest' (nam hoc dicet
|
24.1
|
aliquis), 'patrem quis necet anne servum?' Nuda ista
|
|
si ponas, iudicari, qualia sint, non facile possint.
|
|
Patrem vita privare si per se scelus est, Saguntini,
|
|
qui parentes suos liberos emori quam servos vivere
|
5
|
maluerunt, parricidae fuerunt. Ergo et parenti non
|
|
numquam adimi vita sine scelere potest et servo saepe
|
|
sine iniuria non potest. Causa igitur haec, non natura
|
|
distinguit; quae quoniam utro accessit, id fit propen-
|
|
sius, si utroque adiuncta est, paria fiant necesse est.
|
10
|
Illud tamen interest, quod in servo necando, si id fit
|
25.1
|
iniuria, semel peccatur, in patris vita violanda multa
|
|
peccantur; violatur is, qui procreavit, is, qui aluit,
|
|
is, qui erudivit, is, qui in sede ac domo atque in re
|
|
publica conlocavit; multitudine peccatorum praestat
|
5
|
eoque poena maiore dignus est. Sed nos in vita, non
|
|
quae cuique peccato poena sit, sed quantum cuique
|
|
liceat, spectare debemus; quicquid non oportet, scelus
|
|
esse, quicquid non licet, nefas putare debemus. Etiamne
|
|
in minimis rebus? Etiam, siquidem rerum modum
|
10
|
figere non possumus, animorum modum tenere possu-
|
|
mus. Histrio si paulum se movit extra numerum,
|
26.1
|
aut si versus pronuntiatus est syllaba una brevior
|
|
aut longior, exsibilatur, exploditur; in vita tu, quae
|
|
omni gestu moderatior, omni versu aptior esse debet,
|
|
in syllaba te peccasse dices? Poëtam non audio in
|
5
|
nugis; in vitae societate audiam civem digitis peccata
|
|
dimetientem sua? Si vis, sane sint breviora, leviora
|
|
qui possunt videri? cum, quicquid peccetur, pertur-
|
|
batione peccetur rationis atque ordinis, perturbata
|
|
autem semel ratione et ordine nihil possit addi, quo
|
10
|
magis peccari posse videatur.
|
|