Rogarem te, inquit, ut diceres pro me tu idem, qui 4.62.1
illis orationem dictavisses, vel potius paulum loci mihi,
ut iis responderem, dares, nisi et te audire nunc mallem
et istis tamen alio tempore responsurus essem, tum
scilicet, cum tibi. 5
  Atque, si verum respondere velles, Cato, haec erant
dicenda, non eos tibi non probatos, tantis ingeniis
homines tantaque auctoritate, sed te animadvertisse,
quas res illi propter antiquitatem parum vidissent, eas
a Stoicis esse perspectas, eisdemque de rebus hos cum 10
acutius disseruisse, tum sensisse gravius et fortius,
quippe qui primum valitudinem bonam expetendam
negent esse, eligendam dicant, nec quia bonum sit
valere, sed quia sit non nihilo aestimandum—neque
tamen pluris [quam] illis videtur, qui illud non dubi- 15
tant bonum dicere—; hoc vero te ferre non potuisse,
quod antiqui illi quasi barbati, ut nos de nostris
solemus dicere, crediderint, eius, qui honeste viveret,
si idem etiam bene valeret, bene audiret, copiosus
esset, optabiliorem fore vitam melioremque et magis 20
expetendam quam illius, qui aeque vir bonus 'multis
modis' esset, ut Ennii Alcmaeo, 'círcumventus mórbo,
exilio atque ínopia'. illi igitur antiqui non tam acute 63.1
optabiliorem illam vitam putant, praestantiorem, bea-
tiorem, Stoici autem tantum modo praeponendam in
seligendo, non quo beatior ea vita sit, sed quod ad
naturam accommodatior. 5
  Et, qui sapientes non sint, omnes aeque esse mi-
seros, Stoici hoc videlicet viderunt, illos autem id
fugerat superiores, qui <non> arbitrabantur homines
sceleribus et parricidiis inquinatos nihilo miseriores
esse quam eos, qui, cum caste et integre viverent, non- 10
dum perfectam illam sapientiam essent consecuti. at- 64.1
que hoc loco similitudines eas, quibus illi uti solent,
dissimillimas proferebas. quis enim ignorat, si plures
ex alto emergere velint, propius fore eos quidem ad
respirandum, qui ad summam iam aquam adpropin- 5
quent, sed nihilo magis respirare posse quam eos, qui
sint in profundo? nihil igitur adiuvat procedere et
progredi in virtute, quo minus miserrimus sit, ante
quam ad eam pervenerit, quoniam in aqua nihil
adiuvat, et, quoniam catuli, qui iam dispecturi sunt, 10
caeci aeque et ii, qui modo nati, Platonem quoque
necesse est, quoniam nondum videbat sapientiam,
aeque caecum animo ac Phalarim fuisse? ista similia 65.1
non sunt, Cato, in quibus quamvis multum processeris
tamen illud in eadem causa est, a quo abesse velis,
donec evaseris; nec enim ille respirat, ante quam
emersit, et catuli aeque caeci, prius quam dispexerunt, 5
ac si ita futuri semper essent. illa sunt similia: hebes
acies est cuipiam oculorum, corpore alius senescit;
hi curatione adhibita levantur in dies, valet alter plus
cotidie, alter videt. his similes sunt omnes, qui virtuti
student; levantur vitiis, levantur erroribus, nisi forte 10
censes Ti. Gracchum patrem <non> beatiorem fuisse
quam filium, cum alter stabilire rem publicam stu-
duerit, alter evertere. nec tamen ille erat sapiens—
quis enim hoc aut quando aut ubi aut unde?—; sed
quia studebat laudi et dignitati, multum in virtute pro- 15
cesserat. conferam avum tuum Drusum cum C. Grac- 66.1
cho, eius fere aequali? quae hic rei publicae vulnera
inponebat, eadem ille sanabat. si nihil est, quod tam
miseros faciat quam inpietas et scelus, ut iam omnes
insipientes sint miseri, quod profecto sunt, non est 5
tamen aeque miser, qui patriae consulit, et is, qui
illam extinctam cupit. Levatio igitur vitiorum magna
fit in iis, qui habent ad virtutem progressionis ali-
quantum. vestri autem progressionem ad virtutem 67.1
fieri aiunt, levationem vitiorum fieri negant. at quo
utantur homines acuti argumento ad probandum,
operae pretium est considerare. quarum, inquit, artium
summae crescere possunt, earum etiam contrariorum 5
summa poterit augeri; ad virtutis autem summam
accedere nihil potest; ne vitia quidem igitur crescere
poterunt, quae sunt virtutum contraria. utrum igitur
tandem perspicuisne dubia aperiuntur, an dubiis per-
spicua tolluntur? atqui hoc perspicuum est, vitia alia 10
[in] aliis esse maiora, illud dubium, ad id, quod sum-
mum bonum dicitis, ecquaenam possit fieri accessio.
vos autem cum perspicuis dubia debeatis illustrare,
dubiis perspicua conamini tollere. itaque rursus eadem 68.1
ratione, qua sum paulo ante usus, haerebitis. si enim
propterea vitia alia aliis maiora non sunt, quia ne
ad finem quidem bonorum eum, quem vos facitis, quic-
quam potest accedere, quoniam perspicuum est vitia 5
non esse omnium paria, finis bonorum vobis mutandus
est. teneamus enim illud necesse est, cum consequens
aliquod falsum sit, illud, cuius id consequens sit, non
posse esse verum.