De summo autem bono, quia duo genera librorum
|
5.12.1
|
sunt, unum populariter scriptum, quod ἐξωτερικόν
|
|
appellabant, alterum limatius, quod in commentariis
|
|
reliquerunt, non semper idem dicere videntur, nec in
|
|
summa tamen ipsa aut varietas est ulla apud hos
|
5
|
quidem, quos nominavi, aut inter ipsos dissensio. sed
|
|
cum beata vita quaeratur idque sit unum, quod phi-
|
|
losophia spectare et sequi debeat, sitne ea tota sita
|
|
in potestate sapientis an possit aut labefactari aut
|
|
eripi rebus adversis, in eo non numquam variari inter
|
10
|
eos et dubitari videtur. quod maxime efficit Theo-
|
|
phrasti de beata vita liber, in quo multum admodum
|
|
fortunae datur. quod si ita se habeat, non possit
|
|
beatam praestare vitam sapientia. Haec mihi videtur
|
|
delicatior, ut ita dicam, molliorque ratio, quam virtutis
|
15
|
vis gravitasque postulat. quare teneamus Aristotelem et
|
|
eius filium Nicomachum, cuius accurate scripti de
|
|
moribus libri dicuntur illi quidem esse Aristoteli, sed
|
|
non video, cur non potuerit patri similis esse filius.
|
|
Theophrastum tamen adhibeamus ad pleraque, dum
|
20
|
modo plus in virtute teneamus, quam ille tenuit, fir-
|
|
mitatis et roboris. Simus igitur contenti his. namque
|
13.1
|
horum posteri meliores illi quidem mea sententia
|
|
quam reliquarum philosophi disciplinarum, sed ita
|
|
degenerant, ut ipsi ex se nati esse videantur. primum
|
|
Theophrasti, Strato, physicum se voluit; in quo etsi
|
5
|
est magnus, tamen nova pleraque et perpauca de
|
|
moribus. huius, Lyco, oratione locuples, rebus ipsis
|
|
ieiunior. concinnus deinde et elegans huius, Aristo,
|
|
sed ea, quae desideratur a magno philosopho, gra-
|
|
vitas, in eo non fuit; scripta sane et multa et polita,
|
10
|
sed nescio quo pacto auctoritatem oratio non habet.
|
|
praetereo multos, in his doctum hominem et suavem,
|
14.1
|
Hieronymum, quem iam cur Peripateticum appellem
|
|
nescio. summum enim bonum exposuit vacuitatem
|
|
doloris; qui autem de summo bono dissentit de tota
|
|
philosophiae ratione dissentit. Critolaus imitari voluit
|
5
|
antiquos, et quidem est gravitate proximus, et red-
|
|
undat oratio, ac tamen <ne> is quidem in patriis in-
|
|
stitutis manet. Diodorus, eius auditor, adiungit ad
|
|
honestatem vacuitatem doloris. hic quoque suus est
|
|
de summoque bono dissentiens dici vere Peripateticus
|
10
|
non potest. antiquorum autem sententiam Antiochus
|
|
noster mihi videtur persequi diligentissime, quam ean-
|
|
dem Aristoteli fuisse et Polemonis docet.
|
|