Facit igitur Lucius noster prudenter, qui audire de 5.15.1
summo bono potissimum velit; hoc enim constituto
in philosophia constituta sunt omnia. nam ceteris in
rebus sive praetermissum sive ignoratum est quippiam,
non plus incommodi est, quam quanti quaeque earum 5
rerum est, in quibus neglectum est aliquid. summum
autem bonum si ignoretur, vivendi rationem ignorari
necesse est, ex quo tantus error consequitur, ut quem
in portum se recipiant scire non possint. cognitis
autem rerum finibus, cum intellegitur, quid sit et bo- 10
norum extremum et malorum, inventa vitae via est
conformatioque omnium officiorum, cum quaeritur,
quo quodque referatur; ex quo, id quod omnes ex- 16.1
petunt, beate vivendi ratio inveniri et comparari pot-
est. quod quoniam in quo sit magna dissensio est,
Carneadea nobis adhibenda divisio est, qua noster An-
tiochus libenter uti solet. ille igitur vidit, non modo 5
quot fuissent adhuc philosophorum de summo bono,
sed quot omnino esse possent sententiae. negabat igi-
tur ullam esse artem, quae ipsa a se proficisceretur;
etenim semper illud extra est, quod arte comprehen-
ditur. nihil opus est exemplis hoc facere longius. est 10
enim perspicuum nullam artem ipsam in se versari,
sed esse aliud artem ipsam, aliud quod propositum
sit arti. quoniam igitur, ut medicina valitudinis, navi-
gationis gubernatio, sic vivendi ars est prudentia, ne-
cesse est eam quoque ab aliqua re esse constitutam 15
et profectam. constitit autem fere inter omnes id, in 17.1
quo prudentia versaretur et quod assequi vellet, aptum
et accommodatum naturae esse oportere et tale, ut
ipsum per se invitaret et alliceret appetitum animi,
quem ὁρμὴν Graeci vocant. quid autem sit, quod ita 5
moveat itaque a natura in primo ortu appetatur, non
constat, deque eo est inter philosophos, cum summum
bonum exquiritur, omnis dissensio. totius enim quae-
stionis eius, quae habetur de finibus bonorum et ma-
lorum, cum quaeritur, in his quid sit extremum et 10
ultimum, fons reperiendus est, in quo sint prima in-
vitamenta naturae; quo invento omnis ab eo quasi
capite de summo bono et malo disputatio ducitur.