Sex igitur hae sunt simplices de summo bonorum
|
5.21.1
|
malorumque sententiae, duae sine patrono, quattuor
|
|
defensae. iunctae autem et duplices expositiones
|
|
summi boni tres omnino fuerunt, nec vero plures, si
|
|
penitus rerum naturam videas, esse potuerunt. nam
|
5
|
aut voluptas adiungi potest ad honestatem, ut Calli-
|
|
phonti Dinomachoque placuit, aut doloris vacuitas, ut
|
|
Diodoro, aut prima naturae, ut antiquis, quos eosdem
|
|
Academicos et Peripateticos nominavimus. sed quo-
|
|
niam non possunt omnia simul dici, haec in prae-
|
10
|
sentia nota esse debebunt, voluptatem semovendam
|
|
esse, quando ad maiora quaedam, ut iam apparebit,
|
|
nati sumus. de vacuitate doloris eadem fere dici so-
|
|
lent, quae de voluptate. [Quando igitur et de vo-
|
|
luptate cum Torquato et de honestate, in qua una
|
15
|
omne bonum poneretur, cum Catone est disputatum,
|
|
primum, quae contra voluptatem dicta sunt, eadem
|
|
fere cadunt contra vacuitatem doloris.] nec vero alia
|
22.1
|
sunt quaerenda contra Carneadeam illam sententiam.
|
|
quocumque enim modo summum bonum sic exponitur,
|
|
ut id vacet honestate, nec officia nec virtutes in ea
|
|
ratione nec amicitiae constare possunt. coniunctio
|
5
|
autem cum honestate vel voluptatis vel non dolendi
|
|
id ipsum honestum, quod amplecti vult, id efficit turpe.
|
|
ad eas enim res referre, quae agas, quarum una, si
|
|
quis malo careat, in summo eum bono dicat esse,
|
|
altera versetur in levissima parte naturae, obscurantis
|
10
|
est omnem splendorem honestatis, ne dicam inquinan-
|
|
tis. Restant Stoici, qui cum a Peripateticis et Acade-
|
|
micis omnia transtulissent, nominibus aliis easdem res
|
|
secuti sunt. hos contra singulos dici est melius. sed
|
|
nunc, quod agimus; de illis, cum volemus. Democriti
|
23.1
|
autem securitas, quae est animi tamquam tranquillitas,
|
|
quam appellant εὐθυμίαν, eo separanda fuit ab hac
|
|
disputatione, quia [ista animi tranquillitas] ea ipsa
|
|
est beata vita; quaerimus autem, non quae sit, sed
|
5
|
unde sit. Iam explosae eiectaeque sententiae Pyrrhonis,
|
|
Aristonis, Erilli quod in hunc orbem, quem circum-
|
|
scripsimus, incidere non possunt, adhibendae omnino
|
|
non fuerunt. nam cum omnis haec quaestio de finibus
|
|
et quasi de extremis bonorum et malorum ab eo pro-
|
10
|
ficiscatur, quod diximus naturae esse aptum et accom-
|
|
modatum, quodque ipsum per se primum appetatur,
|
|
hoc totum et ii tollunt, qui in rebus iis, in quibus nihil
|
|
[quod non] aut honestum aut turpe sit, negant esse
|
|
ullam causam, cur aliud alii anteponatur, nec inter
|
15
|
eas res quicquam omnino putant interesse, et Erillus,
|
|
si ita sensit, nihil esse bonum praeter scientiam,
|
|
omnem consilii capiendi causam inventionemque of-
|
|
ficii sustulit. Sic exclusis sententiis reliquorum cum
|
|
praeterea nulla esse possit, haec antiquorum valeat
|
20
|
necesse est. ergo instituto veterum, quo etiam Stoici
|
|
utuntur, hinc capiamus exordium.
|
|