Omne animal se ipsum diligit ac, simul et ortum
|
5.24.1
|
est, id agit, se ut conservet, quod hic ei primus ad
|
|
omnem vitam tuendam appetitus a natura datur, se
|
|
ut conservet atque ita sit affectum, ut optime secun-
|
|
dum naturam affectum esse possit. hanc initio in-
|
5
|
stitutionem confusam habet et incertam, ut tantum
|
|
modo se tueatur, qualecumque sit, sed nec quid sit
|
|
nec quid possit nec quid ipsius natura sit intellegit.
|
|
cum autem processit paulum et quatenus quicquid
|
|
se attingat ad seque pertineat perspicere coepit, tum
|
10
|
sensim incipit progredi seseque agnoscere et intel-
|
|
legere quam ob causam habeat eum, quem diximus,
|
|
animi appetitum coeptatque et ea, quae naturae sentit
|
|
apta, appetere et propulsare contraria. ergo omni
|
|
animali illud, quod appetit, positum est in eo, quod
|
15
|
naturae est accommodatum. ita finis bonorum existit
|
|
secundum naturam vivere sic affectum, ut optime
|
|
affici possit ad naturamque accommodatissime. Quo-
|
25.1
|
niam autem sua cuiusque animantis natura est, necesse
|
|
est finem quoque omnium hunc esse, ut natura ex-
|
|
pleatur—nihil enim prohibet quaedam esse et inter
|
|
se animalibus reliquis et cum bestiis homini com-
|
5
|
munia, quoniam omnium est natura communis—,
|
|
sed extrema illa et summa, quae quaerimus, inter
|
|
animalium genera distincta et dispertita sint et sua
|
|
cuique propria et ad id apta, quod cuiusque natura
|
|
desideret. quare cum dicimus omnibus animalibus
|
26.1
|
extremum esse secundum naturam vivere, non ita
|
|
accipiendum est, quasi dicamus unum esse omnium
|
|
extremum, sed ut omnium artium recte dici potest
|
|
commune esse, ut in aliqua scientia versentur, scien-
|
5
|
tiam autem suam cuiusque artis esse, sic commune
|
|
animalium omnium secundum naturam vivere, sed
|
|
naturas esse diversas, ut aliud equo sit e natura, aliud
|
|
bovi, aliud homini. et tamen in omnibus est summa
|
|
communis, et quidem non solum in animalibus, sed
|
10
|
etiam in rebus omnibus iis, quas natura alit, auget,
|
|
tuetur, in quibus videmus ea, quae gignuntur e terra,
|
|
multa quodam modo efficere ipsa sibi per se, quae
|
|
ad vivendum crescendumque valeant, ut <in> suo genere
|
|
perveniant ad extremum; ut iam liceat una compre-
|
15
|
hensione omnia complecti non dubitantemque dicere
|
|
omnem naturam esse servatricem sui idque habere
|
|
propositum quasi finem et extremum, se ut custodiat
|
|
quam in optimo sui generis statu; ut necesse sit
|
|
omnium rerum, quae natura vigeant, similem esse
|
20
|
finem, non eundem. ex quo intellegi debet homini
|
|
id esse in bonis ultimum, secundum naturam vivere,
|
|
quod ita interpretemur: vivere ex hominis natura
|
|
undique perfecta et nihil requirente. haec igitur nobis
|
27.1
|
explicanda sunt, sed si enodatius, vos ignoscetis. huius
|
|
enim aetati [et huic] nunc haec primum fortasse
|
|
audientis servire debemus.
|
|