Atque etiam illud si qui dicere velit, perabsurdum
|
5.30.9
|
sit, ita diligi a sese quemque, ut ea vis diligendi ad
|
10
|
aliam rem quampiam referatur, non ad eum ipsum,
|
|
qui sese diligat. hoc cum in amicitiis, cum in officiis,
|
|
cum in virtutibus dicitur, quomodocumque dicitur,
|
|
intellegi tamen quid dicatur potest, in nobismet autem
|
|
ipsis <ne> intellegi quidem, <ut> propter aliam quam-
|
15
|
piam rem, verbi gratia propter voluptatem, nos ame-
|
|
mus; propter nos enim illam, non propter eam nosmet
|
|
ipsos diligimus.
|
|
Quamquam quid est, quod magis perspicuum sit,
|
31.1
|
<quam> non modo carum sibi quemque, verum etiam
|
|
vehementer carum esse? quis est enim aut quotus
|
|
quisque, cui, mors cum adpropinquet, non 'refugiat
|
|
tímido sanguen átque exalbescát metu'? etsi hoc qui-
|
5
|
dem est in vitio, dissolutionem naturae tam valde
|
|
perhorrescere—quod item est reprehendendum in
|
|
dolore—, sed quia fere sic afficiuntur omnes, satis
|
|
argumenti est ab interitu naturam abhorrere; idque
|
|
quo magis quidam ita faciunt, ut iure etiam reprehen-
|
10
|
dantur, hoc magis intellegendum est haec ipsa nimia
|
|
in quibusdam futura non fuisse, nisi quaedam essent
|
|
modica natura. nec vero dico eorum metum mortis,
|
|
qui, quia privari se vitae bonis arbitrentur, aut quia
|
|
quasdam post mortem formidines extimescant, aut si
|
15
|
metuant, ne cum dolore moriantur, idcirco mortem
|
|
fugiant; in parvis enim saepe, qui nihil eorum cogi-
|
|
tant, si quando iis ludentes minamur praecipitaturos
|
|
alicunde, extimescunt. quin etiam 'ferae', inquit
|
|
Pacuvius, 'quíbus abest ad praécavendum intél-
|
20
|
legendi astútia', iniecto terrore mortis 'horrescunt'.
|
|
quis autem de ipso sapiente aliter existimat, quin,
|
32.1
|
etiam cum decreverit esse moriendum, tamen discessu
|
|
a suis atque ipsa relinquenda luce moveatur? maxime
|
|
autem in hoc quidem genere vis est perspicua naturae,
|
|
cum et mendicitatem multi perpetiantur, ut vivant, et
|
5
|
angantur adpropinquatione mortis confecti homines
|
|
senectute et ea perferant, quae Philoctetam videmus
|
|
in fabulis. qui cum cruciaretur non ferendis doloribus,
|
|
propagabat tamen vitam aucupio, 'sagittarum <ictu>
|
|
configebat tardus celeres, stans volantis', ut apud
|
10
|
Accium est, pennarumque contextu corpori tegumenta
|
|
faciebat. De hominum genere aut omnino de anima-
|
33.1
|
lium loquor, cum arborum et stirpium eadem paene
|
|
natura sit? sive enim, ut doctissimis viris visum est,
|
|
maior aliqua causa atque divinior hanc vim ingenuit,
|
|
sive hoc ita fit fortuito, videmus ea, quae terra gignit,
|
5
|
corticibus et radicibus valida servari, quod contingit
|
|
animalibus sensuum distributione et quadam com-
|
|
pactione membrorum. Qua quidem de re quamquam
|
|
assentior iis, qui haec omnia regi natura putant,
|
|
quae si natura neglegat, ipsa esse non possit, tamen
|
10
|
concedo, ut, qui de hoc dissentiunt, existiment, quod
|
|
velint, ac vel hoc intellegant, si quando naturam ho-
|
|
minis dicam, hominem dicere me; nihil enim hoc
|
|
differt. nam prius a se poterit quisque discedere
|
|
quam appetitum earum rerum, quae sibi conducant,
|
15
|
amittere. iure igitur gravissimi philosophi initium
|
|
summi boni a natura petiverunt et illum appetitum
|
|
rerum ad naturam accommodatarum ingeneratum pu-
|
|
taverunt omnibus, quia continentur ea commendatione
|
|
naturae, qua se ipsi diligunt.
|
20
|