Deinceps videndum est, quoniam satis apertum
|
5.34.1
|
est sibi quemque natura esse carum, quae sit hominis
|
|
natura. id est enim, de quo quaerimus. atqui per-
|
|
spicuum est hominem e corpore animoque constare,
|
|
cum primae sint animi partes, secundae corporis.
|
5
|
deinde id quoque videmus, et ita figuratum corpus,
|
|
ut excellat aliis, animumque ita constitutum, ut et
|
|
sensibus instructus sit et habeat praestantiam mentis,
|
|
cui tota hominis natura pareat, in qua sit mirabilis
|
|
quaedam vis rationis et cognitionis et scientiae vir-
|
10
|
tutumque omnium. iam quae corporis sunt, ea nec
|
|
auctoritatem cum animi partibus comparandam et co-
|
|
gnitionem habent faciliorem. itaque ab his ordiamur.
|
|
Corporis igitur nostri partes totaque figura et forma
|
35.1
|
et statura quam apta ad naturam sit, apparet, neque
|
|
est dubium, quin frons, oculi, aures et reliquae partes
|
|
quales propriae sint hominis intellegatur. sed certe
|
|
opus est ea valere et vigere et naturales motus usus-
|
5
|
que habere, ut nec absit quid eorum nec aegrum
|
|
debilitatumve sit; id enim natura desiderat. est autem
|
|
etiam actio quaedam corporis, quae motus et status
|
|
naturae congruentis tenet; in quibus si peccetur distor-
|
|
tione et depravatione quadam aut motu statuve de-
|
10
|
formi, ut si aut manibus ingrediatur quis aut non ante,
|
|
sed retro, fugere plane se ipse et hominem ex homine
|
|
exuens naturam odisse videatur. quam ob rem etiam
|
|
sessiones quaedam et flexi fractique motus, quales
|
|
protervorum hominum aut mollium esse solent, con-
|
15
|
tra naturam sunt, ut, etiamsi animi vitio id eveniat,
|
|
tamen in corpore immutari hominis natura videatur.
|
|
itaque e contrario moderati aequabilesque habitus,
|
36.1
|
affectiones ususque corporis apti esse ad naturam
|
|
videntur.
|
|