Utrum igitur tibi non placet, inquit, virtutisne tan-
|
5.77.10
|
tam esse vim, ut ad beate vivendum se ipsa contenta
|
|
sit? an, si id probas, fieri ita posse negas, ut ii, qui
|
|
virtutis compotes sint, etiam malis quibusdam affecti
|
|
beati sint?
|
|
Ego vero volo in virtute vim esse quam maximam;
|
15
|
sed quanta sit alias; nunc tantum possitne esse tanta,
|
|
si quicquam extra virtutem habeatur in bonis.
|
|
Atqui, inquit, si Stoicis concedis ut virtus sola, si
|
78.1
|
adsit, vitam efficiat beatam, concedis etiam Peripate-
|
|
ticis. quae enim mala illi non audent appellare, aspera
|
|
autem et incommoda et reicienda et aliena naturae
|
|
esse concedunt, ea nos mala dicimus, sed exigua et
|
5
|
paene minima. quare si potest esse beatus is, qui est
|
|
in asperis reiciendisque rebus, potest is quoque esse,
|
|
qui est in parvis malis.
|
|
Et ego: Piso, inquam, si est quisquam, qui acute in
|
|
causis videre soleat quae res agatur, is es profecto
|
10
|
tu. quare attende, quaeso. nam adhuc, meo fortasse
|
|
vitio, quid ego quaeram non perspicis.
|
|
Istic sum, inquit, expectoque quid ad id, quod quae-
|
|
rebam, respondeas.
|
|
Respondebo me non quaerere, inquam, hoc tempore
|
79.1
|
quid virtus efficere possit, sed quid constanter dicatur,
|
|
quid ipsum a se dissentiat.
|
|
Quo igitur, inquit, modo?
|
|
Quia, cum a Zenone, inquam, hoc magnifice tam-
|
5
|
quam ex oraculo editur: 'Virtus ad beate vivendum se
|
|
ipsa contenta est', <et> Quare? inquit, respondet:
|
|
'Quia, nisi quod honestum est, nullum est aliud bo-
|
|
num.' Non quaero iam verumne sit; illud dico, ea,
|
|
quae dicat, praeclare inter se cohaerere. dixerit hoc
|
80.1
|
idem Epicurus, semper beatum esse sapientem—quod
|
|
quidem solet ebullire non numquam—, quem qui-
|
|
dem, cum summis doloribus conficiatur, ait dicturum:
|
|
'Quam suave est! quam nihil curo!'; non pugnem
|
5
|
cum homine, cur tantum habeat in natura boni; illud
|
|
urgueam, non intellegere eum quid sibi dicendum sit,
|
|
cum dolorem summum malum esse dixerit. Eadem
|
|
nunc mea adversum te oratio est. dicis eadem omnia
|
|
et bona et mala, quae quidem dicunt ii, qui numquam
|
10
|
philosophum pictum, ut dicitur, viderunt: valitudinem,
|
|
vires, staturam, formam, integritatem unguiculorum
|
|
omnium <bona>, deformitatem, morbum, debilitatem
|
|
mala. iam illa externa parce tu quidem; sed haec
|
81.1
|
cum corporis bona sint, eorum conficientia certe in
|
|
bonis numerabis, amicos, liberos, propinquos, divitias,
|
|
honores, opes. contra hoc attende me nihil dicere,
|
|
<illud dicere>, si ista mala sunt, in quae potest incidere
|
5
|
sapiens, sapientem esse non esse ad beate vivendum
|
|
satis.
|
|