Theophrasti igitur, inquit, tibi liber ille placet de
|
5.85.9
|
beata vita?
|
10
|
Tamen aberramus a proposito, et, ne longius, pror-
|
|
sus, inquam, Piso, si ista mala sunt, placet.
|
|
Nonne igitur tibi videntur, inquit, mala?
|
86.1
|
Id quaeris, inquam, in quo, utrum respondero, verses
|
|
te huc atque illuc necesse est.
|
|
Quo tandem modo? inquit.
|
|
Quia, si mala sunt, is, qui erit in iis, beatus non
|
5
|
erit; si mala non sunt, iacet omnis ratio Peripateti-
|
|
corum.
|
|
Et ille ridens: Video, inquit, quid agas; ne disci-
|
|
pulum abducam, times.
|
|
Tu vero, inquam, ducas licet, si sequetur; erit enim
|
10
|
mecum, si tecum erit.
|
|
Audi igitur, inquit, Luci; tecum enim mihi in-
|
|
stituenda oratio est. Omnis auctoritas philosophiae,
|
|
ut ait Theophrastus, consistit in beata vita com-
|
|
paranda; beate enim vivendi cupiditate incensi omnes
|
15
|
sumus. hoc mihi cum tuo fratre convenit. quare hoc
|
87.1
|
videndum est, possitne nobis hoc ratio philosophorum
|
|
dare. pollicetur certe. nisi enim id faceret, cur Plato
|
|
Aegyptum peragravit, ut a sacerdotibus barbaris nu-
|
|
meros et caelestia acciperet? cur post Tarentum ad
|
5
|
Archytam? cur ad reliquos Pythagoreos, Echecratem,
|
|
Timaeum, Arionem, Locros, ut, cum Socratem expres-
|
|
sisset, adiungeret Pythagoreorum disciplinam eaque,
|
|
quae Socrates repudiabat, addisceret? cur ipse Pytha-
|
|
goras et Aegyptum lustravit et Persarum magos adiit?
|
10
|
cur tantas regiones barbarorum pedibus obiit, tot
|
|
maria transmisit? cur haec eadem Democritus? qui
|
|
—vere falsone, quaerere mittimus—dicitur oculis
|
|
se privasse; certe, ut quam minime animus a cogita-
|
|
tionibus abduceretur, patrimonium neglexit, agros de-
|
15
|
seruit incultos, quid quaerens aliud nisi vitam beatam?
|
|
quam si etiam in rerum cognitione ponebat, tamen ex
|
|
illa investigatione naturae consequi volebat, bono ut
|
|
esset animo. id enim ille summum bonum εὐθυμίαν
|
|
et saepe ἀθαμβίαν appellat, id est animum terrore
|
20
|
liberum. sed haec etsi praeclare, nondum tamen per-
|
88.1
|
polita. pauca enim, neque ea ipsa enucleate, ab hoc
|
|
de virtute quidem dicta. post enim haec in hac urbe
|
|
primum a Socrate quaeri coepta, deinde in hunc locum
|
|
delata sunt, nec dubitatum, quin in virtute omnis ut
|
5
|
bene, sic etiam beate vivendi spes poneretur. quae
|
|
cum Zeno didicisset a nostris, ut in actionibus prae-
|
|
scribi solet, 'de eadem re [fecit] alio modo'. hoc tu
|
|
nunc in illo probas. scilicet vocabulis rerum mutatis
|
|
inconstantiae crimen ille effugit, nos effugere non
|
10
|
possumus! ille Metelli vitam negat beatiorem quam
|
|
Reguli, praeponendam tamen, nec magis expetendam,
|
|
sed magis sumendam et, si optio esset, eligendam
|
|
Metelli, Reguli reiciendam; ego, quam ille praeponen-
|
|
dam et magis eligendam, beatiorem hanc appello
|
15
|
nec ullo minimo momento plus ei vitae tribuo quam
|
|
Stoici. quid interest, nisi quod ego res notas notis
|
89.1
|
verbis appello, illi nomina nova quaerunt, quibus idem
|
|
dicant? ita, quem ad modum in senatu semper est
|
|
aliquis, qui interpretem postulet, sic isti nobis cum
|
|
interprete audiendi sunt. bonum appello quicquid se-
|
5
|
cundum naturam est, quod contra malum, nec ego
|
|
solus, sed tu etiam, Chrysippe, in foro, domi; in schola
|
|
desinis. quid ergo? aliter homines, aliter philosophos
|
|
loqui putas oportere? quanti quidque sit aliter docti
|
|
et indocti, sed cum constiterit inter doctos quanti res
|
10
|
quaeque sit—si homines essent, usitate loqueren-
|
|
tur—, dum res maneant, verba fingant arbitratu suo.
|
|