Quodsi ne ipsarum quidem virtutum laus, in qua
|
1.54.1
|
maxime ceterorum philosophorum exultat oratio, repe-
|
|
rire exitum potest, nisi derigatur ad voluptatem, volup-
|
|
tas autem est sola, quae nos vocet ad se et alliciat
|
|
suapte natura, non potest esse dubium, quin id sit
|
5
|
summum atque extremum bonorum omnium, beateque
|
|
vivere nihil aliud sit nisi cum voluptate vivere.
|
|
Huic certae stabilique sententiae quae sint coniuncta
|
55.1
|
explicabo brevi. nullus in ipsis error est finibus bono-
|
|
rum et malorum, id est in voluptate aut in dolore, sed
|
|
in his rebus peccant, cum e quibus haec efficiantur
|
|
ignorant. animi autem voluptates et dolores nasci fa-
|
5
|
temur e corporis voluptatibus et doloribus—itaque
|
|
concedo, quod modo dicebas, cadere causa, si qui e
|
|
nostris aliter existimant, quos quidem video esse mul-
|
|
tos, sed imperitos—, quamquam autem et laetitiam
|
|
nobis voluptas animi et molestiam dolor afferat, eorum
|
10
|
tamen utrumque et ortum esse e corpore et ad corpus
|
|
referri, nec ob eam causam non multo maiores esse et
|
|
voluptates et dolores animi quam corporis. nam cor-
|
|
pore nihil nisi praesens et quod adest sentire possumus,
|
|
animo autem et praeterita et futura. ut enim aeque
|
15
|
doleamus animo, cum corpore dolemus, fieri tamen
|
|
permagna accessio potest, si aliquod aeternum et infi-
|
|
nitum impendere malum nobis opinemur. quod idem
|
|
licet transferre in voluptatem, ut ea maior sit, si nihil
|
|
tale metuamus. Iam illud quidem perspicuum est, maxi-
|
56.1
|
mam animi aut voluptatem aut molestiam plus aut ad
|
|
beatam aut ad miseram vitam afferre momenti quam
|
|
eorum utrumvis, si aeque diu sit in corpore. Non pla-
|
|
cet autem detracta voluptate aegritudinem statim con-
|
5
|
sequi, nisi in voluptatis locum dolor forte successerit,
|
|
at contra gaudere nosmet omittendis doloribus, etiamsi
|
|
voluptas ea, quae sensum moveat, nulla successerit,
|
|
eoque intellegi potest quanta voluptas sit non dolere.
|
|
Sed ut iis bonis erigimur, quae expectamus, sic laeta-
|
57.1
|
mur iis, quae recordamur. stulti autem malorum me-
|
|
moria torquentur, sapientes bona praeterita grata recor-
|
|
datione renovata delectant. est autem situm in nobis
|
|
ut et adversa quasi perpetua oblivione obruamus et
|
5
|
secunda iucunde ac suaviter meminerimus. sed cum
|
|
ea, quae praeterierunt, acri animo et attento intuemur,
|
|
tum fit ut aegritudo sequatur, si illa mala sint, laetitia,
|
|
si bona.
|
|