O praeclaram beate vivendi et apertam et simplicem 1.57.10
et directam viam! cum enim certe nihil homini possit
melius esse quam vacare omni dolore et molestia per-
fruique maximis et animi et corporis voluptatibus, vi-
detisne quam nihil praetermittatur quod vitam adiuvet,
quo facilius id, quod propositum est, summum bonum 15
consequamur? clamat Epicurus, is quem vos nimis
voluptatibus esse deditum dicitis, non posse iucunde
vivi, nisi sapienter, honeste iusteque vivatur, nec sa-
pienter, honeste, iuste, nisi iucunde. neque enim civitas 58.1
in seditione beata esse potest nec in discordia domi-
norum domus; quo minus animus a se ipse dissidens
secumque discordans gustare partem ullam liquidae
voluptatis et liberae potest. atqui pugnantibus et con- 5
trariis studiis consiliisque semper utens nihil quieti vi-
dere, nihil tranquilli potest.
  Quodsi corporis gravioribus morbis vitae iucunditas 59.1
impeditur, quanto magis animi morbis impediri necesse
est! animi autem morbi sunt cupiditates inmensae et
inanes divitiarum, gloriae, dominationis, libidinosarum
etiam voluptatum. accedunt aegritudines, molestiae, 5
maerores, qui exedunt animos conficiuntque curis ho-
minum non intellegentium nihil dolendum esse animo,
quod sit a dolore corporis praesenti futurove seiunctum.
nec vero quisquam stultus non horum morborum aliquo
laborat, nemo igitur est non miser. accedit etiam mors, 60.1
quae quasi saxum Tantalo semper impendet, tum super-
stitio, qua qui est imbutus quietus esse numquam pot-
est. praeterea bona praeterita non meminerunt, prae-
sentibus non fruuntur, futura modo expectant, quae 5
quia certa esse non possunt, conficiuntur et angore et
metu maximeque cruciantur, cum sero sentiunt frustra
se aut pecuniae studuisse aut imperiis aut opibus aut
gloriae. nullas enim consequuntur voluptates, quarum
potiendi spe inflammati multos labores magnosque sus- 10
ceperant. ecce autem alii minuti et angusti aut omnia 61.1
semper desperantes aut malivoli, invidi, difficiles, luci-
fugi, maledici, monstruosi, alii autem etiam amatoriis
levitatibus dediti, alii petulantes, alii audaces, protervi,
idem intemperantes et ignavi, numquam in sententia 5
permanentes, quas ob causas in eorum vita nulla est
intercapedo molestiae. igitur neque stultorum quisquam
beatus neque sapientium non beatus. Multoque hoc melius
nos veriusque quam Stoici. illi enim negant esse bonum
quicquam nisi nescio quam illam umbram, quod appellant 10
honestum non tam solido quam splendido nomine, virtu-
tem autem nixam hoc honesto nullam requirere volup-
tatem atque ad beate vivendum se ipsa esse contentam.