Sed possunt haec quadam ratione dici non modo
|
1.62.1
|
non repugnantibus, verum etiam approbantibus nobis.
|
|
sic enim ab Epicuro sapiens semper beatus inducitur:
|
|
finitas habet cupiditates, neglegit mortem, de diis in-
|
|
mortalibus sine ullo metu vera sentit, non dubitat, si
|
5
|
ita melius sit, migrare de vita. his rebus instructus
|
|
semper est in voluptate. neque enim tempus est ullum,
|
|
quo non plus voluptatum habeat quam dolorum. nam
|
|
et praeterita grate meminit et praesentibus ita potitur,
|
|
ut animadvertat quanta sint ea quamque iucunda, ne-
|
10
|
que pendet ex futuris, sed expectat illa, fruitur prae-
|
|
sentibus ab iisque vitiis, quae paulo ante collegi, abest
|
|
plurimum et, cum stultorum vitam cum sua comparat,
|
|
magna afficitur voluptate. dolores autem si qui incur-
|
|
runt, numquam vim tantam habent, ut non plus habeat
|
15
|
sapiens, quod gaudeat, quam quod angatur. optime
|
63.1
|
vero Epicurus, quod exiguam dixit fortunam intervenire
|
|
sapienti maximasque ab eo et gravissimas res consilio
|
|
ipsius et ratione administrari neque maiorem volupta-
|
|
tem ex infinito tempore aetatis percipi posse, quam ex
|
5
|
hoc percipiatur, quod videamus esse finitum. In dia-
|
|
lectica autem vestra nullam existimavit esse nec ad
|
|
melius vivendum nec ad commodius disserendum viam.
|
|
In physicis plurimum posuit. ea scientia et verborum
|
|
vis et natura orationis et consequentium repugnantiumve
|
10
|
ratio potest perspici. omnium autem rerum natura co-
|
|
gnita levamur superstitione, liberamur mortis metu, non
|
|
conturbamur ignoratione rerum, e qua ipsa horribiles
|
|
existunt saepe formidines. denique etiam morati me-
|
|
lius erimus, cum didicerimus quid natura desideret. tum
|
15
|
vero, si stabilem scientiam rerum tenebimus, servata
|
|
illa, quae quasi delapsa de caelo est ad cognitionem
|
|
omnium, regula, ad quam omnia iudicia rerum diri-
|
|
gentur, numquam ullius oratione victi sententia desiste-
|
|
mus. nisi autem rerum natura perspecta erit, nullo modo
|
64.1
|
poterimus sensuum iudicia defendere. quicquid porro
|
|
animo cernimus, id omne oritur a sensibus; qui si om-
|
|
nes veri erunt, ut Epicuri ratio docet, tum denique pot-
|
|
erit aliquid cognosci et percipi. quos qui tollunt et
|
5
|
nihil posse percipi dicunt, ii remotis sensibus ne id ip-
|
|
sum quidem expedire possunt, quod disserunt. prae-
|
|
terea sublata cognitione et scientia tollitur omnis ratio
|
|
et vitae degendae et rerum gerendarum. sic e physicis
|
|
et fortitudo sumitur contra mortis timorem et constan-
|
10
|
tia contra metum religionis et sedatio animi omnium
|
|
rerum occultarum ignoratione sublata et moderatio na-
|
|
tura cupiditatum generibusque earum explicatis, et, ut
|
|
modo docui, cognitionis regula et iudicio ab eadem
|
|
illa constituto veri a falso distinctio traditur.
|
15
|