Non prorsus, inquit, omnisque, qui sine dolore sint,
|
2.17.1
|
in voluptate, et ea quidem summa, esse dico.
|
|
Ergo in eadem voluptate eum, qui alteri misceat
|
|
mulsum ipse non sitiens, et eum, qui illud sitiens
|
|
bibat?
|
5
|
Tum ille: Finem, inquit, interrogandi, si videtur, quod
|
|
quidem ego a principio ita me malle dixeram hoc ip-
|
|
sum providens, dialecticas captiones.
|
|
Rhetorice igitur, inquam, nos mavis quam dialectice
|
|
disputare?
|
10
|
Quasi vero, inquit, perpetua oratio rhetorum solum,
|
|
non etiam philosophorum sit.
|
|
Zenonis est, inquam, hoc Stoici. omnem vim loquendi,
|
|
ut iam ante Aristoteles, in duas tributam esse partes,
|
|
rhetoricam palmae, dialecticam pugni similem esse di-
|
15
|
cebat, quod latius loquerentur rhetores, dialectici autem
|
|
compressius. obsequar igitur voluntati tuae dicamque,
|
|
si potero, rhetorice, sed hac rhetorica philosophorum,
|
|
non nostra illa forensi, quam necesse est, cum popu-
|
|
lariter loquatur, esse interdum paulo hebetiorem. sed
|
18.1
|
dum dialecticam, Torquate, contemnit Epicurus, quae
|
|
una continet omnem et perspiciendi quid in quaque
|
|
re sit scientiam et iudicandi quale quidque sit et ratione
|
|
ac via disputandi, ruit in dicendo, ut mihi quidem vi-
|
5
|
detur, nec ea, quae docere vult, ulla arte distinguit, ut
|
|
haec ipsa, quae modo loquebamur. summum a vobis
|
|
bonum voluptas dicitur. aperiendum est igitur, quid
|
|
sit voluptas; aliter enim explicari, quod quaeritur, non
|
|
potest. quam si explicavisset, non tam haesitaret. aut
|
10
|
enim eam voluptatem tueretur, quam Aristippus, id est,
|
|
qua sensus dulciter ac iucunde movetur, quam etiam
|
|
pecudes, si loqui possent, appellarent voluptatem, aut,
|
|
si magis placeret suo more loqui, quam ut
|
|
Omnés Danai atque Mycénenses.
|
15
|
Attica pubes
|
|
reliquique Graeci, qui hoc anapaesto citantur, hoc non
|
|
dolere solum voluptatis nomine appellaret, illud Ari-
|
|
stippeum contemneret, aut, si utrumque probaret, ut
|
|
probat, coniungeret doloris vacuitatem cum voluptate et
|
20
|
duobus ultimis uteretur. multi enim et magni philo-
|
19.1
|
sophi haec ultima bonorum iuncta fecerunt, ut Aristo-
|
|
teles virtutis usum cum vitae perfectae prosperitate con-
|
|
iunxit, Callipho adiunxit ad honestatem voluptatem,
|
|
Diodorus ad eandem honestatem addidit vacuitatem
|
5
|
doloris. idem fecisset Epicurus, si sententiam hanc,
|
|
quae nunc Hieronymi est, coniunxisset cum Aristippi
|
|
vetere sententia. illi enim inter se dissentiunt. propterea
|
|
singulis finibus utuntur et, cum uterque Graece egregie
|
|
loquatur, nec Aristippus, qui voluptatem summum bo-
|
10
|
num dicit, in voluptate ponit non dolere, neque Hiero-
|
|
nymus, qui summum bonum statuit non dolere, volup-
|
|
tatis nomine umquam utitur pro illa indolentia, quippe
|
|
qui ne in expetendis quidem rebus numeret voluptatem.
|
|
duae sunt enim res quoque, ne tu verba solum putes.
|
20.1
|
unum est sine dolore esse, alterum cum voluptate. vos
|
|
ex his tam dissimilibus rebus non modo nomen unum
|
|
—nam id facilius paterer—, sed etiam rem unam ex
|
|
duabus facere conamini, quod fieri nullo modo potest.
|
5
|
hic, qui utrumque probat, ambobus debuit uti, sicut
|
|
facit re, neque tamen dividit verbis. cum enim eam
|
|
ipsam voluptatem, quam eodem nomine omnes appel-
|
|
lamus, laudat locis plurimis, audet dicere ne suspicari
|
|
quidem se ullum bonum seiunctum ab illo Aristippeo
|
10
|
genere voluptatis, atque ibi hoc dicit, ubi omnis eius
|
|
est oratio de summo bono. in alio vero libro, in quo
|
|
breviter comprehensis gravissimis sententiis quasi ora-
|
|
cula edidisse sapientiae dicitur, scribit his verbis, quae
|
|
nota tibi profecto, Torquate, sunt—quis enim vestrum
|
15
|
non edidicit Epicuri κυρίας δόξας, id est quasi maxime
|
|
ratas, quia gravissimae sint ad beate vivendum breviter
|
|
enuntiatae sententiae?—animadverte igitur rectene
|
|
hanc sententiam interpreter: 'Si ea, quae sunt luxurio-
|
21.1
|
sis efficientia voluptatum, liberarent eos deorum et
|
|
mortis et doloris metu docerentque qui essent fines
|
|
cupiditatum, nihil haberemus <quod reprehenderemus>,
|
|
cum undique complerentur voluptatibus nec haberent
|
5
|
ulla ex parte aliquid aut dolens aut aegrum, id est
|
|
autem malum.'
|
|