Semovenda est igitur voluptas, non solum ut recta
|
2.26.1
|
sequamini, sed etiam ut loqui deceat frugaliter. possu-
|
|
musne ergo in vita summum bonum dicere, cum id ne
|
|
in cena quidem posse videamur? Quo modo autem
|
|
philosophus loquitur? 'Tria genera cupiditatum, natu-
|
5
|
rales et necessariae, naturales et non necessariae, nec
|
|
naturales nec necessariae.' primum divisit ineleganter;
|
|
duo enim genera quae erant, fecit tria. hoc est non
|
|
dividere, sed frangere. qui haec didicerunt, quae ille
|
|
contemnit, sic solent: 'Duo genera cupiditatum, natu-
|
10
|
rales et inanes, naturalium duo, necessariae et non ne-
|
|
cessariae.' confecta res esset. vitiosum est enim in
|
|
dividendo partem in genere numerare. sed hoc sane
|
27.1
|
concedamus. contemnit enim disserendi elegantiam,
|
|
confuse loquitur. gerendus est mos, modo recte sen-
|
|
tiat. et quidem illud ipsum non nimium probo et tan-
|
|
tum patior, philosophum loqui de cupiditatibus finien-
|
5
|
dis. an potest cupiditas finiri? tollenda est atque ex-
|
|
trahenda radicitus. quis est enim, in quo sit cupiditas,
|
|
quin recte cupidus dici possit? ergo et avarus erit, sed
|
|
finite, et adulter, verum habebit modum, et luxuriosus
|
|
eodem modo. qualis ista philosophia est, quae non
|
10
|
interitum afferat pravitatis, sed sit contenta mediocri-
|
|
tate vitiorum? quamquam in hac divisione rem ipsam
|
|
prorsus probo, elegantiam desidero. appellet haec de-
|
|
sideria naturae, cupiditatis nomen servet alio, ut eam,
|
|
cum de avaritia, cum de intemperantia, cum de maxi-
|
15
|
mis vitiis loquetur, tamquam capitis accuset.
|
|
Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius.
|
28.1
|
quod equidem non reprehendo; est enim tanti philo-
|
|
sophi tamque nobilis audacter sua decreta defendere.
|
|
sed tamen ex eo, quod eam voluptatem, quam omnes
|
|
gentes hoc nomine appellant, videtur amplexari saepe
|
5
|
vehementius, in magnis interdum versatur angustiis, ut
|
|
hominum conscientia remota nihil tam turpe sit, quod
|
|
voluptatis causa non videatur esse facturus. deinde,
|
|
ubi erubuit—vis enim est permagna naturae—, con-
|
|
fugit illuc, ut neget accedere quicquam posse ad vo-
|
10
|
luptatem nihil dolentis. at iste non dolendi status non
|
|
vocatur voluptas. 'Non laboro', inquit, 'de nomine'.
|
|
Quid, quod res alia tota est? 'Reperiam multos, vel
|
|
innumerabilis potius, non tam curiosos nec tam mo-
|
|
lestos, quam vos estis, quibus, quid velim, facile per-
|
15
|
suadeam.' quid ergo dubitamus, quin, si non dolere
|
|
voluptas sit summa, non esse in voluptate dolor sit
|
|
maximus? cur id non ita fit? 'Quia dolori non volup-
|
|
tas contraria est, sed doloris privatio.'
|
|