Huius ego nunc auctoritatem sequens idem faciam. 2.39.1
quantum enim potero, minuam contentiones omnesque
simplices sententias eorum, in quibus nulla inest vir-
tutis adiunctio, omnino a philosophia semovendas pu-
tabo, primum Aristippi Cyrenaicorumque omnium, quos 5
non est veritum in ea voluptate, quae maxima dulce-
dine sensum moveret, summum bonum ponere con-
temnentis istam vacuitatem doloris. hi non viderunt, 40.1
ut ad cursum equum, ad arandum bovem, ad indagan-
dum canem, sic hominem ad duas res, ut ait Aristo-
teles, ad intellegendum et agendum, esse natum quasi
mortalem deum, contraque ut tardam aliquam et lan- 5
guidam pecudem ad pastum et ad procreandi volup-
tatem hoc divinum animal ortum esse voluerunt, quo
nihil mihi videtur absurdius. Atque haec contra Ari- 41.1
stippum, qui eam voluptatem non modo summam, sed
solam etiam ducit, quam omnes unam appellamus vo-
luptatem. aliter autem vobis placet. sed ille, ut dixi,
vitiose. nec enim figura corporis nec ratio excellens 5
ingenii humani significat ad unam hanc rem natum
hominem, ut frueretur voluptatibus. Nec vero audien-
dus Hieronymus, cui summum bonum est idem, quod
vos interdum vel potius nimium saepe dicitis, nihil do-
lere. non enim, si malum est dolor, carere eo malo 10
satis est ad bene vivendum. hoc dixerit potius Ennius:
'Nimium boni est, cui nihil est mali'. nos beatam vi-
tam non depulsione mali, sed adeptione boni iudice-
mus, nec eam cessando, sive gaudentem, ut Aristippus,
sive non dolentem, ut hic, sed agendo aliquid conside- 15
randove quaeramus. quae possunt eadem contra Car- 42.1
neadeum illud summum bonum dici, quod is non tam,
ut probaret, protulit, quam ut Stoicis, quibuscum bellum
gerebat, opponeret. id autem eius modi est, ut additum
ad virtutem auctoritatem videatur habiturum et exple- 5
turum cumulate vitam beatam, de quo omnis haec
quaestio est. nam qui ad virtutem adiungunt vel vo-
luptatem, quam unam virtus minimi facit, vel vacuita-
tem doloris, quae etiamsi malo caret, tamen non est
summum bonum, accessione utuntur non ita probabili, 10
nec tamen, cur id tam parce tamque restricte faciant,
intellego. quasi enim emendum eis sit, quod addant
ad virtutem, primum vilissimas res addunt, dein sin-
gulas potius, quam omnia, quae prima natura appro-
bavisset, ea cum honestate coniungerent. Quae quod 43.1
Aristoni et Pyrrhoni omnino visa sunt pro nihilo, ut
inter optime valere et gravissime aegrotare nihil pror-
sus dicerent interesse, recte iam pridem contra eos de-
situm est disputari. dum enim in una virtute sic om- 5
nia esse voluerunt, ut eam rerum selectione expoliarent
nec ei quicquam, aut unde oriretur, darent, aut ubi ni-
teretur, virtutem ipsam, quam amplexabantur, sustule-
runt. Erillus autem ad scientiam omnia revocans unum
quoddam bonum vidit, sed nec optimum nec quo vita 10
gubernari possit. itaque hic ipse iam pridem est reiec-
tus; post enim Chrysippum <contra eum> non sane est
disputatum.