Habes undique expletam et perfectam, Torquate, for-
|
2.48.1
|
mam honestatis, quae tota quattuor his virtutibus, quae
|
|
a te quoque commemoratae sunt, continetur. hanc se
|
|
tuus Epicurus omnino ignorare dicit quam aut qualem
|
|
esse velint qui honestate summum bonum metiantur.
|
5
|
Si enim ad honestatem omnia referant neque in ea
|
|
voluptatem dicant inesse, ait eos voce inani sonare—
|
|
his enim ipsis verbis utitur—neque intellegere nec
|
|
videre sub hanc vocem honestatis quae sit subicienda
|
|
sententia. ut enim consuetudo loquitur, id solum di-
|
10
|
citur honestum, quod est populari fama gloriosum.
|
|
'Quod', inquit, 'quamquam voluptatibus quibusdam est
|
|
saepe iucundius, tamen expetitur propter voluptatem.'
|
|
Videsne quam sit magna dissensio? philosophus no-
|
49.1
|
bilis, a quo non solum Graecia et Italia, sed etiam om-
|
|
nis barbaria commota est, honestum quid sit, si id non
|
|
sit in voluptate, negat se intellegere, nisi forte illud,
|
|
quod multitudinis rumore laudetur. ego autem hoc
|
5
|
etiam turpe esse saepe iudico et, si quando turpe non
|
|
sit, tum esse non turpe, cum id a multitudine laudetur,
|
|
quod sit ipsum per se rectum atque laudabile, non ob
|
|
eam causam tamen illud dici esse honestum, quia lau-
|
|
detur a multis, sed quia tale sit, ut, vel si ignorarent
|
10
|
id homines, vel si obmutuissent, sua tamen pulchritu-
|
|
dine esset specieque laudabile. itaque idem natura
|
|
victus, cui obsisti non potest, dicit alio loco id, quod
|
|
a te etiam paulo ante dictum est, non posse iucunde
|
|
vivi nisi etiam honeste. quid nunc 'honeste' dicit?
|
50.1
|
idemne, quod iucunde? ergo ita: non posse honeste
|
|
vivi, nisi honeste vivatur? an nisi populari fama? sine
|
|
ea igitur iucunde negat posse <se> vivere? quid tur-
|
|
pius quam sapientis vitam ex insipientium sermone
|
5
|
pendere? quid ergo hoc loco intellegit honestum? certe
|
|
nihil nisi quod possit ipsum propter se iure laudari.
|
|
nam si propter voluptatem, quae est ista laus, quae
|
|
possit e macello peti? non is vir est, ut, cum honesta-
|
|
tem eo loco habeat, ut sine ea iucunde neget posse
|
10
|
vivi, illud honestum, quod populare sit, sentiat et sine
|
|
eo neget iucunde vivi posse, aut quicquam aliud ho-
|
|
nestum intellegat, nisi quod sit rectum ipsumque per
|
|
se sua vi, sua natura, sua sponte laudabile.
|
|