At negat Epicurus—hoc enim vestrum lumen est— 2.70.1
quemquam, qui honeste non vivat, iucunde posse vi-
vere. quasi ego id curem, quid ille aiat aut neget. illud
quaero, quid ei, qui in voluptate summum bonum po-
nat, consentaneum sit dicere. quid affers, cur Thorius, 5
cur Caius Postumius, cur omnium horum magister, Ora-
ta, non iucundissime vixerit? ipse negat, ut ante dixi,
luxuriosorum vitam reprehendendam, nisi plane fatui
sint, id est nisi aut cupiant aut metuant. quarum am-
barum rerum cum medicinam pollicetur, luxuriae licen- 10
tiam pollicetur. his enim rebus detractis negat se re-
perire in asotorum vita quod reprehendat.
  Non igitur potestis voluptate omnia dirigentes aut 71.1
tueri aut retinere virtutem. nam nec vir bonus ac iustus
haberi debet qui, ne malum habeat, abstinet se ab in-
iuria. nosti, credo, illud: 'Némo pius est, quí pietatem—';
cave putes quicquam esse verius. nec enim, dum me- 5
tuit, iustus est, et certe, si metuere destiterit, non erit;
non metuet autem, sive celare poterit, sive opibus
magnis quicquid fecerit optinere, certeque malet exi-
stimari bonus vir, ut non sit, quam esse, ut non pute-
tur. ita, quod certissimum est, pro vera certaque iu- 10
stitia simulationem nobis iustitiae traditis praecipitisque
quodam modo ut nostram stabilem conscientiam con-
temnamus, aliorum errantem opinionem aucupemur.
  Quae dici eadem de ceteris virtutibus possunt, qua- 72.1
rum omnium fundamenta vos in voluptate tamquam
in aqua ponitis. quid enim? fortemne possumus dicere
eundem illum Torquatum?—delector enim, quam-
quam te non possum, ut ais, corrumpere, delector, in- 5
quam, et familia vestra et nomine. et hercule mihi vir
optimus nostrique amantissimus, Aulus Torquatus, ver-
satur ante oculos, cuius quantum studium et quam in-
signe fuerit erga me temporibus illis, quae nota sunt
omnibus, scire necesse est utrumque vestrum. quae 10
mihi ipsi, qui volo et esse et haberi gratus, grata non
essent, nisi eum perspicerem mea causa mihi amicum
fuisse, non sua, nisi hoc dicis sua, quod interest om-
nium recte facere. si id dicis, vicimus. id enim volu-
mus, id contendimus, ut officii fructus sit ipsum officium. 15
hoc ille tuus non vult omnibusque ex rebus voluptatem 73.1
quasi mercedem exigit. sed ad illum redeo. si volup-
tatis causa cum Gallo apud Anienem depugnavit pro-
vocatus et ex eius spoliis sibi et torquem et cognomen
induit ullam aliam ob causam, nisi quod ei talia facta 5
digna viro videbantur, fortem non puto. iam si pudor,
si modestia, si pudicitia, si uno verbo temperantia
poenae aut infamiae metu coërcebuntur, non sanctitate
sua se tuebuntur, quod adulterium, quod stuprum, quae
libido non se proripiet ac proiciet aut occultatione pro- 10
posita aut inpunitate aut licentia? Quid? illud, Tor- 74.1
quate, quale tandem videtur, te isto nomine, ingenio,
gloria, quae facis, quae cogitas, quae contendis quo
referas, cuius rei causa perficere quae conaris velis,
quid optimum denique in vita iudices non audere in 5
conventu dicere? quid enim mereri velis, iam cum
magistratum inieris et in contionem ascenderis—est
enim tibi edicendum quae sis observaturus in iure di-
cendo, et fortasse etiam, si tibi erit visum, aliquid de
maioribus tuis et de te ipso dices more maiorum—, 10
quid merearis igitur, ut dicas te in eo magistratu om-
nia voluptatis causa facturum esse, teque nihil fecisse
in vita nisi voluptatis causa? 'An me', inquis, 'tam
amentem putas, ut apud imperitos isto modo loquar?'
At tu eadem ista dic in iudicio aut, si coronam times, 15
dic in senatu. numquam facies. cur, nisi quod turpis
oratio est? mene ergo et Triarium dignos existimas,
apud quos turpiter loquare?