Vide igitur ne non debeas verbis nostris uti, senten- 2.77.8
tiis tuis. quodsi vultum tibi, si incessum fingeres, quo
gravior viderere, non esses tui similis; verba tu fingas 10
et ea dicas, quae non sentias? aut etiam, ut vestitum,
sic sententiam habeas aliam domesticam, aliam foren-
sem, ut in fronte ostentatio sit, intus veritas occultetur?
vide, quaeso, rectumne sit. mihi quidem eae verae
videntur opiniones, quae honestae, quae laudabiles, 15
quae gloriosae, quae in senatu, quae apud populum,
quae in omni coetu concilioque profitendae sint, ne id
non pudeat sentire, quod pudeat dicere.
  Amicitiae vero locus ubi esse potest aut quis amicus 78.1
esse cuiquam, quem non ipsum amet propter ipsum?
quid autem est amare, e quo nomen ductum amicitiae
est, nisi velle bonis aliquem affici quam maximis,
etiamsi ad se ex iis nihil redundet? 'Prodest', inquit, 5
'mihi eo esse animo.' Immo videri fortasse. esse enim,
nisi eris, non potes. qui autem esse poteris, nisi te
amor ipse ceperit? quod non subducta utilitatis ratione
effici solet, sed ipsum a se oritur et sua sponte nascitur.
'At enim sequor utilitatem.' Manebit ergo amicitia tam 10
diu, quam diu sequetur utilitas, et, si utilitas amicitiam
constituet, tollet eadem. sed quid ages tandem, si uti- 79.1
litas ab amicitia, ut fit saepe, defecerit? relinquesne?
quae ista amicitia est? retinebis? qui convenit? quid
enim de amicitia statueris utilitatis causa expetenda
vides. 'Ne in odium veniam, si amicum destitero tueri.' 5
Primum cur ista res digna odio est, nisi quod est tur-
pis? quodsi, ne quo incommodo afficiare, non relin-
ques amicum, tamen, ne sine fructu alligatus sis, ut
moriatur optabis. Quid, si non modo utilitatem tibi
nullam afferet, sed iacturae rei familiaris erunt facien- 10
dae, labores suscipiendi, adeundum vitae periculum?
ne tum quidem te respicies et cogitabis sibi quemque
natum esse et suis voluptatibus? vadem te ad mortem
tyranno dabis pro amico, ut Pythagoreus ille Siculo fecit
tyranno? aut, Pylades cum sis, dices te esse Orestem, 15
ut moriare pro amico? aut, si esses Orestes, Pyladem
refelleres, te indicares et, si id non probares, quo mi-
nus ambo una necaremini non precarere? Faceres tu 80.1
quidem, Torquate, haec omnia; nihil enim arbitror esse
magna laude dignum, quod te praetermissurum credam
aut mortis aut doloris metu. non quaeritur autem quid
naturae tuae consentaneum sit, sed quid disciplinae. 5
ratio ista, quam defendis, praecepta, quae didicisti, quae
probas, funditus evertunt amicitiam, quamvis eam Epi-
curus, ut facit, in caelum efferat laudibus.