At coluit ipse amicitias. Quis, quaeso, illum negat 2.80.9
et bonum virum et comem et humanum fuisse? de in- 10
genio eius in his disputationibus, non de moribus quae-
ritur. sit ista in Graecorum levitate perversitas, qui
maledictis insectantur eos, a quibus de veritate dissen-
tiunt. sed quamvis comis in amicis tuendis fuerit, ta-
men, si haec vera sunt—nihil enim affirmo—, non 15
satis acutus fuit. At multis se probavit. Et quidem 81.1
iure fortasse, sed tamen non gravissimum est testimo-
nium multitudinis. in omni enim arte vel studio vel
quavis scientia vel in ipsa virtute optimum quidque
rarissimum est. ac mihi quidem, quod et ipse bonus 5
vir fuit et multi Epicurei et fuerunt et hodie sunt et in
amicitiis fideles et in omni vita constantes et graves
nec voluptate, sed officio consilia moderantes, hoc vi-
detur maior vis honestatis et minor voluptatis. ita enim
vivunt quidam, ut eorum vita refellatur oratio. atque 10
ut ceteri dicere existimantur melius quam facere, sic
hi mihi videntur facere melius quam dicere.
  Sed haec nihil sane ad rem; illa videamus, quae a 82.1
te de amicitia dicta sunt. e quibus unum mihi videbar
ab ipso Epicuro dictum cognoscere, amicitiam a volup-
tate non posse divelli ob eamque rem colendam esse,
quod, <quoniam> sine ea tuto et sine metu vivi non 5
posset, ne iucunde quidem posset. satis est ad hoc
responsum. Attulisti aliud humanius horum recentiorum,
numquam dictum ab ipso illo, quod sciam, primo utili-
tatis causa amicum expeti, cum autem usus accessisset,
tum ipsum amari per se etiam omissa spe voluptatis. 10
hoc etsi multimodis reprehendi potest, tamen accipio,
quod dant. mihi enim satis est, ipsis non satis. nam
aliquando posse recte fieri dicunt nulla expectata nec
quaesita voluptate. Posuisti etiam dicere alios foedus 83.1
quoddam inter se facere sapientis, ut, quem ad modum
sint in se ipsos animati, eodem modo sint erga amicos;
id et fieri posse et saepe esse factum et ad voluptates
percipiendas maxime pertinere. hoc foedus facere si 5
potuerunt, faciant etiam illud, ut aequitatem, modestiam,
virtutes omnes per se ipsas gratis diligant. an vero, si
fructibus et emolumentis et utilitatibus amicitias cole-
mus, si nulla caritas erit, quae faciat amicitiam ipsam
sua sponte, vi sua, ex se et propter se expetendam, 10
dubium est, quin fundos et insulas amicis anteponamus?