LIBER TERTIUS
  Voluptatem quidem, Brute, si ipsa pro se loquatur 3.1.1
nec tam pertinaces habeat patronos, concessuram arbi-
tror convictam superiore libro dignitati. etenim sit in-
pudens, si virtuti diutius repugnet, aut si honestis iu-
cunda anteponat aut pluris esse contendat dulcedinem 5
corporis ex eave natam laetitiam quam gravitatem animi
atque constantiam. quare illam quidem dimittamus et
suis se finibus tenere iubeamus, ne blanditiis eius in-
lecebrisque impediatur disputandi severitas. quaeren- 2.1
dum est enim, ubi sit illud summum bonum, quod re-
perire volumus, quoniam et voluptas ab eo remota est,
et eadem fere contra eos dici possunt, qui vacuitatem
doloris finem bonorum esse voluerunt, nec vero ullum 5
probetur <oportet> summum bonum, quod virtute ca-
reat, qua nihil potest esse praestantius. itaque quam-
quam in eo sermone, qui cum Torquato est habitus,
non remissi fuimus, tamen haec acrior est cum Stoicis
parata contentio. quae enim de voluptate dicuntur, ea 10
nec acutissime nec abscondite disseruntur; neque enim
qui defendunt eam versuti in disserendo sunt nec qui
contra dicunt causam difficilem repellunt. ipse etiam 3.1
dicit Epicurus ne argumentandum quidem esse de vo-
luptate, quod sit positum iudicium eius in sensibus, ut
commoneri nos satis sit, nihil attineat doceri. quare illa
nobis simplex fuit in utramque partem disputatio. nec 5
enim in Torquati sermone quicquam implicatum aut tor-
tuosum fuit, nostraque, ut mihi videtur, dilucida oratio.
Stoicorum autem non ignoras quam sit subtile vel spi-
nosum potius disserendi genus, idque cum Graecis tum
magis nobis, quibus etiam verba parienda sunt inpo- 10
nendaque nova rebus novis nomina. quod quidem nemo
mediocriter doctus mirabitur cogitans in omni arte, cu-
ius usus vulgaris communisque non sit, multam novi-
tatem nominum esse, cum constituantur earum rerum
vocabula, quae in quaque arte versentur. itaque et dia- 4.1
lectici et physici verbis utuntur iis, quae ipsi Graeciae
nota non sint, geometrae vero et musici, grammatici
etiam more quodam loquuntur suo. ipsae rhetorum ar-
tes, quae sunt totae forenses atque populares, verbis 5
tamen in docendo quasi privatis utuntur ac suis. atque
ut omittam has artis elegantes et ingenuas, ne opifices
quidem tueri sua artificia possent, nisi vocabulis ute-
rentur nobis incognitis, usitatis sibi. quin etiam agri
cultura, quae abhorret ab omni politiore elegantia, ta- 10
men eas res, in quibus versatur, nominibus notavit no-
vis. quo magis hoc philosopho faciendum est. ars est
enim philosophia vitae, de qua disserens arripere verba
de foro non potest. Quamquam ex omnibus philosophis 5.1
Stoici plurima novaverunt, Zenoque, eorum princeps,
non tam rerum inventor fuit quam verborum novorum.
quodsi in ea lingua, quam plerique uberiorem putant,
concessum a Graecia est ut doctissimi homines de re- 5
bus non pervagatis inusitatis verbis uterentur, quanto
id nobis magis est concedendum, qui ea nunc primum
audemus attingere? et quoniam saepe diximus, et qui-
dem cum aliqua querela non Graecorum modo, sed
eorum etiam, qui se Graecos magis quam nostros ha- 10
beri volunt, nos non modo non vinci a Graecis ver-
borum copia, sed esse in ea etiam superiores, elabo-
randum est ut hoc non in nostris solum artibus, sed
etiam in illorum ipsorum adsequamur. quamquam ea
verba, quibus instituto veterum utimur pro Latinis, ut 15
ipsa philosophia, ut rhetorica, dialectica, grammatica,
geometria, musica, quamquam Latine ea dici poterant,
tamen, quoniam usu percepta sunt, nostra ducamus.