Sed ex hoc primum error tollendus est, ne quis sequi 3.22.10
existimet, ut duo sint ultima bonorum. etenim, si cui
propositum sit conliniare hastam aliquo aut sagittam,
sicut nos ultimum in bonis dicimus, [sic illi facere om-
nia, quae possit, ut conliniet] huic in eius modi simili-
tudine omnia sint facienda, ut conliniet, et tamen, ut 15
omnia faciat, quo propositum adsequatur, sit hoc quasi
ultimum, quale nos summum in vita bonum dicimus,
illud autem, ut feriat, quasi seligendum, non expeten-
dum.
  Cum autem omnia officia a principiis naturae profi- 23.1
ciscantur, ab isdem necesse est proficisci ipsam sapien-
tiam. sed quem ad modum saepe fit, ut is, qui com-
mendatus sit alicui, pluris eum faciat, cui commendatus
sit, quam illum, a quo, sic minime mirum est primo 5
nos sapientiae commendari ab initiis naturae, post autem
ipsam sapientiam nobis cariorem fieri, quam illa sint,
a quibus ad hanc venerimus. atque ut membra nobis
ita data sunt, ut ad quandam rationem vivendi data
esse appareant, sic appetitio animi, quae ὁρμή Graece 10
vocatur, non ad quodvis genus vitae, sed ad quandam
formam vivendi videtur data, itemque et ratio et per-
fecta ratio. ut enim histrioni actio, saltatori motus non 24.1
quivis, sed certus quidam est datus, sic vita agenda est
certo genere quodam, non quolibet; quod genus con-
veniens consentaneumque dicimus. nec enim guber-
nationi aut medicinae similem sapientiam esse arbitra- 5
mur, sed actioni illi potius, quam modo dixi, et salta-
tioni, ut in ipsa insit, non foris petatur extremum, id
est artis effectio. et tamen est etiam aliqua cum his
ipsis artibus sapientiae dissimilitudo, propterea quod
in illis quae recte facta sunt non continent tamen om- 10
nes partes, e quibus constant; quae autem nos aut recta
aut recte facta dicamus, si placet, illi autem appellant
κατορθώματα, omnes numeros virtutis continent. sola
enim sapientia in se tota conversa est, quod idem in
ceteris artibus non fit. Inscite autem medicinae et gu- 25.1
bernationis ultimum cum ultimo sapientiae comparatur.
sapientia enim et animi magnitudinem complectitur et
iustitiam, et ut omnia, quae homini accidant, infra se
esse iudicet, quod idem ceteris artibus non contingit. 5
tenere autem virtutes eas ipsas, quarum modo feci men-
tionem, nemo poterit, nisi statuerit nihil esse, quod inter-
sit aut differat aliud ab alio, praeter honesta et turpia.