Videamus nunc, quam sint praeclare illa his, quae
|
3.26.1
|
iam posui, consequentia. cum enim hoc sit extremum
|
|
—sentis enim, credo, me iam diu, quod τέλος Graeci
|
|
dicant, id dicere tum extremum, tum ultimum, tum
|
|
summum; licebit etiam finem pro extremo aut ultimo
|
5
|
dicere—, cum igitur hoc sit extremum, congruenter
|
|
naturae convenienterque vivere, necessario sequitur om-
|
|
nes sapientes semper feliciter, absolute, fortunate vivere,
|
|
nulla re impediri, nulla prohiberi, nulla egere. quod
|
|
autem continet non magis eam disciplinam, de qua lo-
|
10
|
quor, quam vitam fortunasque nostras, id est ut, quod
|
|
honestum sit, id solum bonum iudicemus, potest id
|
|
quidem fuse et copiose et omnibus electissimis verbis
|
|
gravissimisque sententiis rhetorice et augeri et ornari,
|
|
sed consectaria me Stoicorum brevia et acuta delectant.
|
15
|
concluduntur igitur eorum argumenta sic: Quod est
|
27.1
|
bonum, omne laudabile est; quod autem laudabile est,
|
|
omne est honestum; bonum igitur quod est, honestum
|
|
est. satisne hoc conclusum videtur? certe; quod enim
|
|
efficiebatur ex iis duobus, quae erant sumpta, in eo
|
5
|
vides esse conclusum. duorum autem, e quibus effecta
|
|
conclusio est, contra superius dici solet non omne bo-
|
|
num esse laudabile. nam quod laudabile sit honestum
|
|
esse conceditur. illud autem perabsurdum, bonum esse
|
|
aliquid, quod non expetendum sit, aut expetendum,
|
10
|
quod non placens, aut, si id, non etiam diligendum;
|
|
ergo et probandum; ita etiam laudabile; id autem ho-
|
|
nestum. ita fit, ut, quod bonum sit, id etiam honestum
|
|
sit. Deinde quaero, quis aut de misera vita possit glori-
|
28.1
|
ari aut de non beata. de sola igitur beata. ex quo ef-
|
|
ficitur gloriatione, ut ita dicam, dignam esse beatam
|
|
vitam, quod non possit nisi honestae vitae iure con-
|
|
tingere. ita fit, ut honesta vita beata vita sit. Et quo-
|
5
|
niam is, cui contingit ut iure laudetur, habet insigne
|
|
quiddam ad decus et ad gloriam, ut ob ea, quae tanta
|
|
sint, beatus dici iure possit, idem de vita talis viri rec-
|
|
tissime dicetur. ita, si beata vita honestate cernitur,
|
|
quod honestum est, id bonum solum habendum est.
|
10
|
Quid vero? negarine ullo modo possit <numquam>
|
29.1
|
quemquam stabili et firmo et magno animo, quem for-
|
|
tem virum dicimus, effici posse, nisi constitutum sit non
|
|
esse malum dolorem? ut enim qui mortem in malis
|
|
ponit non potest eam non timere, sic nemo ulla in re
|
5
|
potest id, quod malum esse decreverit, non curare id-
|
|
que contemnere. quo posito et omnium adsensu ad-
|
|
probato illud adsumitur, eum, qui magno sit animo at-
|
|
que forti, omnia, quae cadere in hominem possint, despi-
|
|
cere ac pro nihilo putare. quae cum ita sint, effectum
|
10
|
est nihil esse malum, quod turpe non sit. Atque iste
|
|
vir altus et excellens, magno animo, vere fortis, infra
|
|
se omnia humana ducens, is, inquam, quem efficere
|
|
volumus, quem quaerimus, certe et confidere sibi debet
|
|
ac suae vitae et actae et consequenti et bene de sese
|
15
|
iudicare statuens nihil posse mali incidere sapienti. ex
|
|
quo intellegitur idem illud, solum bonum esse, quod
|
|
honestum sit, idque esse beate vivere: honeste, id est
|
|
cum virtute, vivere.
|
|