Sed in ceteris artibus cum dicitur artificiose, poste-
|
3.32.1
|
rum quodam modo et consequens putandum est, quod
|
|
illi ἐπιγεννηματικόν appellant; cum autem in quo sa-
|
|
pienter dicimus, id a primo rectissime dicitur. quic-
|
|
quid enim a sapientia proficiscitur, id continuo debet
|
5
|
expletum esse omnibus suis partibus; in eo enim posi-
|
|
tum est id, quod dicimus esse expetendum. nam ut
|
|
peccatum est patriam prodere, parentes violare, fana
|
|
depeculari, quae sunt in effectu, sic timere, sic maerere,
|
|
sic in libidine esse peccatum est etiam sine effectu.
|
10
|
verum ut haec non in posteris et in consequentibus,
|
|
sed in primis continuo peccata sunt, sic ea, quae pro-
|
|
ficiscuntur a virtute, susceptione prima, non perfectione
|
|
recta sunt iudicanda.
|
|
Bonum autem, quod in hoc sermone totiens usur-
|
33.1
|
patum est, id etiam definitione explicatur. sed eorum
|
|
definitiones paulum oppido inter se differunt et tamen
|
|
eodem spectant. ego adsentior Diogeni, qui bonum
|
|
definierit id, quod esset natura absolutum. id autem
|
5
|
sequens illud etiam, quod prodesset—ὠφέλημα enim
|
|
sic appellemus—, motum aut statum esse dixit e na-
|
|
tura absoluto. cumque rerum notiones in animis fiant,
|
|
si aut usu aliquid cognitum sit aut coniunctione aut
|
|
similitudine aut collatione rationis, hoc quarto, quod
|
10
|
extremum posui, boni notitia facta est. cum enim ab
|
|
iis rebus, quae sunt secundum naturam, ascendit ani-
|
|
mus collatione rationis, tum ad notionem boni pervenit.
|
|
hoc autem ipsum bonum non accessione neque crescendo
|
34.1
|
aut cum ceteris comparando, sed propria vi sua et sen-
|
|
timus et appellamus bonum. ut enim mel, etsi dulcissi-
|
|
mum est, suo tamen proprio genere saporis, non com-
|
|
paratione cum aliis dulce esse sentitur, sic bonum hoc,
|
5
|
de quo agimus, est illud quidem plurimi aestimandum,
|
|
sed ea aestimatio genere valet, non magnitudine. nam
|
|
cum aestimatio, quae ἀξία dicitur, neque in bonis nu-
|
|
merata sit nec rursus in malis, quantumcumque eo ad-
|
|
dideris, in suo genere manebit. alia est igitur propria
|
10
|
aestimatio virtutis, quae genere, non crescendo valet.
|
|
Nec vero perturbationes animorum, quae vitam insi-
|
35.1
|
pientium miseram acerbamque reddunt, quas Graeci πά-
|
|
θη appellant—poteram ego verbum ipsum interpretans
|
|
morbos appellare, sed non conveniret ad omnia; quis
|
|
enim misericordiam aut ipsam iracundiam morbum solet
|
5
|
dicere? at illi dicunt πάθος. sit igitur perturbatio, quae
|
|
nomine ipso vitiosa declarari videtur [nec eae pertur-
|
|
bationes vi aliqua naturali moventur]. omnesque eae
|
|
sunt genere quattuor, partibus plures, aegritudo, formido,
|
|
libido, quamque Stoici communi nomine corporis et
|
10
|
animi ἡδονήν appellant, ego malo laetitiam appellare,
|
|
quasi gestientis animi elationem voluptariam. pertur-
|
|
bationes autem nulla naturae vi commoventur, omnia-
|
|
que ea sunt opiniones ac iudicia levitatis. itaque his
|
|
sapiens semper vacabit.
|
15
|