Pertinere autem ad rem arbitrantur intellegi natura
|
3.62.1
|
fieri ut liberi a parentibus amentur. a quo initio pro-
|
|
fectam communem humani generis societatem perse-
|
|
quimur. quod primum intellegi debet figura membris-
|
|
que corporum, quae ipsa declarant procreandi a natura
|
5
|
habitam esse rationem. neque vero haec inter se con-
|
|
gruere possent, ut natura et procreari vellet et diligi
|
|
procreatos non curaret. atque etiam in bestiis vis na-
|
|
turae perspici potest; quarum in fetu et in educatione
|
|
laborem cum cernimus, naturae ipsius vocem videmur
|
10
|
audire. quare <ut> perspicuum est natura nos a dolore
|
|
abhorrere, sic apparet a natura ipsa, ut eos, quos ge-
|
|
nuerimus, amemus, inpelli. ex hoc nascitur ut etiam
|
63.1
|
communis hominum inter homines naturalis sit com-
|
|
mendatio, ut oporteat hominem ab homine ob id ipsum,
|
|
quod homo sit, non alienum videri. ut enim in mem-
|
|
bris alia sunt tamquam sibi nata, ut oculi, ut aures,
|
5
|
alia etiam ceterorum membrorum usum adiuvant, ut
|
|
crura, ut manus, sic inmanes quaedam bestiae sibi so-
|
|
lum natae sunt, at illa, quae in concha patula pina di-
|
|
citur, isque, qui enat e concha, qui, quod eam custodit,
|
|
pinoteres vocatur in eandemque cum se recepit inclu-
|
10
|
ditur, ut videatur monuisse ut caveret, itemque formi-
|
|
cae, apes, ciconiae aliorum etiam causa quaedam faciunt.
|
|
multo haec coniunctius homines. itaque natura sumus
|
|
apti ad coetus, concilia, civitates. mundum autem cen-
|
64.1
|
sent regi numine deorum, eumque esse quasi commu-
|
|
nem urbem et civitatem hominum et deorum, et unum
|
|
quemque nostrum eius mundi esse partem; ex quo illud
|
|
natura consequi, ut communem utilitatem nostrae ante-
|
5
|
ponamus. ut enim leges omnium salutem singulorum
|
|
saluti anteponunt, sic vir bonus et sapiens et legibus
|
|
parens et civilis officii non ignarus utilitati omnium
|
|
plus quam unius alicuius aut suae consulit. nec magis
|
|
est vituperandus proditor patriae quam communis utili-
|
10
|
tatis aut salutis desertor propter suam utilitatem aut
|
|
salutem. ex quo fit, ut laudandus is sit, qui mortem
|
|
oppetat pro re publica, quod deceat cariorem nobis
|
|
esse patriam quam nosmet ipsos. quoniamque illa vox
|
|
inhumana et scelerata ducitur eorum, qui negant se
|
15
|
recusare quo minus ipsis mortuis terrarum omnium de-
|
|
flagratio consequatur—quod vulgari quodam versu
|
|
Graeco pronuntiari solet—, certe verum est etiam iis,
|
|
qui aliquando futuri sint, esse propter ipsos consulen-
|
|
dum. ex hac animorum affectione testamenta commen-
|
65.1
|
dationesque morientium natae sunt. quodque nemo in
|
|
summa solitudine vitam agere velit ne cum infinita
|
|
quidem voluptatum abundantia, facile intellegitur nos
|
|
ad coniunctionem congregationemque hominum et ad
|
5
|
naturalem communitatem esse natos. Inpellimur autem
|
|
natura, ut prodesse velimus quam plurimis in primisque
|
|
docendo rationibusque prudentiae tradendis. itaque
|
66.1
|
non facile est invenire qui quod sciat ipse non tradat
|
|
alteri; ita non solum ad discendum propensi sumus,
|
|
verum etiam ad docendum. Atque ut tauris natura
|
|
datum est ut pro vitulis contra leones summa vi im-
|
5
|
petuque contendant, sic ii, qui valent opibus atque id
|
|
facere possunt, ut de Hercule et de Libero accepimus,
|
|
ad servandum genus hominum natura incitantur. Atque
|
|
etiam Iovem cum Optimum et Maximum dicimus cum-
|
|
que eundem Salutarem, Hospitalem, Statorem, hoc in-
|
10
|
tellegi volumus, salutem hominum in eius esse tutela.
|
|
minime autem convenit, cum ipsi inter nos viles ne-
|
|
glectique simus, postulare ut diis inmortalibus cari si-
|
|
mus et ab iis diligamur. Quem ad modum igitur mem-
|
|
bris utimur prius, quam didicimus, cuius ea causa utili-
|
15
|
tatis habeamus, sic inter nos natura ad civilem com-
|
|
munitatem coniuncti et consociati sumus. quod ni ita
|
|
se haberet, nec iustitiae ullus esset nec bonitati locus.
|
|
Et quo modo hominum inter homines iuris esse vincula
|
67.1
|
putant, sic homini nihil iuris esse cum bestiis. prae-
|
|
clare enim Chrysippus, cetera nata esse hominum causa
|
|
et deorum, eos autem communitatis et societatis suae,
|
|
ut bestiis homines uti ad utilitatem suam possint sine
|
5
|
iniuria. Quoniamque ea natura esset hominis, ut ei
|
|
cum genere humano quasi civile ius intercederet, qui
|
|
id conservaret, eum iustum, qui migraret, iniustum fore.
|
|
sed quem ad modum, theatrum cum commune sit, recte
|
|
tamen dici potest eius esse eum locum, quem quisque
|
10
|
occuparit, sic in urbe mundove communi non adver-
|
|
satur ius, quo minus suum quidque cuiusque sit. Cum
|
68.1
|
autem ad tuendos conservandosque homines hominem
|
|
natum esse videamus, consentaneum est huic naturae,
|
|
ut sapiens velit gerere et administrare rem publicam
|
|
atque, ut e natura vivat, uxorem adiungere et velle ex
|
5
|
ea liberos. ne amores quidem sanctos a sapiente alienos
|
|
esse arbitrantur. Cynicorum autem rationem atque vi-
|
|
tam alii cadere in sapientem dicunt, si qui eius modi
|
|
forte casus inciderit, ut id faciendum sit, alii nullo modo.
|
|