Ut vero conservetur omnis homini erga hominem 3.69.1
societas, coniunctio, caritas, et emolumenta et detri-
menta, quae ὠφελήματα et βλάμματα appellant, com-
munia esse voluerunt; quorum altera prosunt, nocent
altera. neque solum ea communia, verum etiam paria 5
esse dixerunt. incommoda autem et commoda—ita
enim εὐχρηστήματα et δυσχρηστήματα appello—com-
munia esse voluerunt, paria noluerunt. illa enim, quae
prosunt aut quae nocent, aut bona sunt aut mala, quae
sint paria necesse est. commoda autem et incommoda 10
in eo genere sunt, quae praeposita et reiecta diximus;
ea possunt paria non esse. sed emolumenta communia
esse dicuntur, recte autem facta et peccata non haben-
tur communia.
  Amicitiam autem adhibendam esse censent, quia sit 70.1
ex eo genere, quae prosunt. quamquam autem in ami-
citia alii dicant aeque caram esse sapienti rationem
amici ac suam, alii autem sibi cuique cariorem suam,
tamen hi quoque posteriores fatentur alienum esse a 5
iustitia, ad quam nati esse videamur, detrahere quid
de aliquo, quod sibi adsumat. minime vero probatur
huic disciplinae, de qua loquor, aut iustitiam aut ami-
citiam propter utilitates adscisci aut probari. eaedem
enim utilitates poterunt eas labefactare atque perver- 10
tere. etenim nec iustitia nec amicitia esse omnino pot-
erunt, nisi ipsae per se expetuntur.
  Ius autem, quod ita dici appellarique possit, id esse 71.1
natura, alienumque esse a sapiente non modo iniuriam
cui facere, verum etiam nocere. nec vero rectum est
cum amicis aut bene meritis consociare aut coniungere
iniuriam, gravissimeque et verissime defenditur num- 5
quam aequitatem ab utilitate posse seiungi, et quic-
quid aequum iustumque esset, id etiam honestum vi-
cissimque, quicquid esset honestum, id iustum etiam
atque aequum fore.