Quid? ille incendat? restinguet citius, si ardentem
|
4.7.12
|
acceperit. Ista ipsa, quae tu breviter: regem, dictatorem,
|
|
divitem solum esse sapientem, a te quidem apte ac
|
|
rotunde; quippe; habes enim a rhetoribus; illorum vero
|
15
|
ista ipsa quam exilia de virtutis vi! quam tantam vo-
|
|
lunt esse, ut beatum per se efficere possit. pungunt
|
|
quasi aculeis interrogatiunculis angustis, quibus etiam
|
|
qui assentiuntur nihil commutantur animo et idem
|
|
abeunt, qui venerant. res enim fortasse verae, certe
|
20
|
graves, non ita tractantur, ut debent, sed aliquanto mi-
|
|
nutius.
|
|
Sequitur disserendi ratio cognitioque naturae; nam
|
8.1
|
de summo bono mox, ut dixi, videbimus et ad id ex-
|
|
plicandum disputationem omnem conferemus. in his
|
|
igitur partibus duabus nihil erat, quod Zeno commu-
|
|
tare gestiret. res enim se praeclare habebat, et quidem
|
5
|
in utraque parte. quid enim ab antiquis ex eo genere,
|
|
quod ad disserendum valet, praetermissum est? qui et
|
|
definierunt plurima et definiendi artes reliquerunt, quod-
|
|
que est definitioni adiunctum, ut res in partes divida-
|
|
tur, id et fit ab illis et quem ad modum fieri oporteat
|
10
|
traditur; item de contrariis, a quibus ad genera formas-
|
|
que generum venerunt. Iam argumenti ratione con-
|
|
clusi caput esse faciunt ea, quae perspicua dicunt,
|
|
deinde ordinem sequuntur, tum, quid verum sit in sin-
|
|
gulis, extrema conclusio est. quanta autem ab illis
|
9.1
|
varietas argumentorum ratione concludentium eorum-
|
|
que cum captiosis interrogationibus dissimilitudo! Quid,
|
|
quod plurimis locis quasi denuntiant, ut neque sensuum
|
|
fidem sine ratione nec rationis <sine> sensibus exquira-
|
5
|
mus, atque ut eorum alterum ab altero <ne> separe-
|
|
mus? Quid? ea, quae dialectici nunc tradunt et do-
|
|
cent, nonne ab illis instituta aut inventa sunt? de qui-
|
|
bus etsi a Chrysippo maxime est elaboratum, tamen a
|
|
Zenone minus multo quam ab antiquis; ab hoc autem
|
10
|
quaedam non melius quam veteres, quaedam omnino
|
|
relicta. Cumque duae sint artes, quibus perfecte ratio
|
10.1
|
et oratio compleatur, una inveniendi, altera disserendi,
|
|
hanc posteriorem et Stoici et Peripatetici, priorem autem
|
|
illi egregie tradiderunt, hi omnino ne attigerunt qui-
|
|
dem. nam e quibus locis quasi thesauris argumenta
|
5
|
depromerentur, vestri ne suspicati quidem sunt, supe-
|
|
riores autem artificio et via tradiderunt. quae quidem
|
|
res efficit, ne necesse sit isdem de rebus semper quasi
|
|
dictata decantare neque a commentariolis suis disce-
|
|
dere. nam qui sciet ubi quidque positum sit quaque
|
10
|
eo veniat, is, etiamsi quid obrutum erit, poterit eruere
|
|
semperque esse in disputando suus. quod etsi ingeniis
|
|
magnis praediti quidam dicendi copiam sine ratione
|
|
consequuntur, ars tamen est dux certior quam natura.
|
|
aliud est enim poëtarum more verba fundere, aliud ea,
|
15
|
quae dicas, ratione et arte distinguere.
|
|