Qualem igitur hominem natura inchoavit? et quod 4.35.1
est munus, quod opus sapientiae? quid est, quod ab
ea absolvi et perfici debeat? si est nihil in eo, quod
perficiendum est, praeter motum ingenii quendam, id
est rationem, necesse est huic ultimum esse ex virtute 5
agere; rationis enim perfectio est virtus; si est nihil nisi
corpus, summa erunt illa: valitudo, vacuitas doloris,
pulchritudo, cetera. nunc de hominis summo bono 36.1
quaeritur; quid igitur dubitamus in tota eius natura
quaerere quid sit effectum? cum enim constet inter
omnes omne officium munusque sapientiae in hominis
cultu esse occupatum, alii—ne me existimes contra 5
Stoicos solum dicere—eas sententias afferunt, ut
summum bonum in eo genere ponant, quod sit extra
nostram potestatem, tamquam de inanimo aliquo lo-
quantur, alii contra, quasi corpus nullum sit hominis,
ita praeter animum nihil curant, cum praesertim ipse 10
quoque animus non inane nescio quid sit—neque
enim id possum intellegere—, sed in quodam genere
corporis, ut ne is quidem virtute una contentus sit,
sed appetat vacuitatem doloris. quam ob rem utri-
que idem faciunt, ut si laevam partem neglegerent, 15
dexteram tuerentur, aut ipsius animi, ut fecit Eril-
lus, cognitionem amplexarentur, actionem relinquerent.
eorum enim omnium multa praetermittentium, dum
eligant aliquid, quod sequantur, quasi curta sententia;
at vero illa perfecta atque plena eorum, qui cum de 20
hominis summo bono quaererent, nullam in eo neque
animi neque corporis partem vacuam tutela relique-
runt.