Vos autem, Cato, quia virtus, ut omnes fatemur,
|
4.37.1
|
altissimum locum in homine et maxime excellentem
|
|
tenet, et quod eos, qui sapientes sunt, absolutos et
|
|
perfectos putamus, aciem animorum nostrorum vir-
|
|
tutis splendore praestringitis. in omni enim animante
|
5
|
est summum aliquid atque optimum, ut in equis, in
|
|
canibus, quibus tamen et dolore vacare opus est et
|
|
valere; sic igitur in homine perfectio ista in eo po-
|
|
tissimum, quod est optimum, id est in virtute, lau-
|
|
datur. itaque mihi non satis videmini considerare
|
10
|
quod iter sit naturae quaeque progressio. non enim,
|
|
quod facit in frugibus, ut, cum ad spicam perduxerit
|
|
ab herba, relinquat et pro nihilo habeat herbam,
|
|
idem facit in homine, cum eum ad rationis habitum
|
|
perduxit. semper enim ita adsumit aliquid, ut ea,
|
15
|
quae prima dederit, non deserat. itaque sensibus
|
38.1
|
rationem adiunxit et ratione effecta sensus non reli-
|
|
quit. Ut si cultura vitium, cuius hoc munus est, ut
|
|
efficiat, ut vitis cum partibus suis omnibus quam
|
|
optime se habeat—, sed sic intellegamus—licet enim,
|
5
|
ut vos quoque soletis, fingere aliquid docendi causa—:
|
|
si igitur illa cultura vitium in vite insit ipsa, cetera,
|
|
credo, velit, quae ad colendam vitem attinebunt, sicut
|
|
antea, se autem omnibus vitis partibus praeferat sta-
|
|
tuatque nihil esse melius in vite quam se. similiter
|
10
|
sensus, cum accessit ad naturam, tuetur illam quidem,
|
|
sed etiam se tuetur; cum autem assumpta ratio est,
|
|
tanto in dominatu locatur, ut omnia illa prima na-
|
|
turae huius tutelae subiciantur. itaque non discedit
|
39.1
|
ab eorum curatione, quibus praeposita vitam omnem
|
|
debet gubernare, ut mirari satis istorum inconstan-
|
|
tiam non possim. naturalem enim appetitionem, quam
|
|
vocant ὁρμήν, itemque officium, ipsam etiam virtutem
|
5
|
tuentem volunt esse earum rerum, quae secundum
|
|
naturam sunt. cum autem ad summum bonum volunt
|
|
pervenire, transiliunt omnia et duo nobis opera pro
|
|
uno relinquunt, ut alia sumamus, alia expetamus,
|
|
potius quam uno fine utrumque concluderent.
|
10
|