At contra oratorem celeriter complexi sumus, nec
|
1.5.5
|
eum primo eruditum, aptum tamen ad dicendum, post
|
|
autem eruditum. nam Galbam Africanum Laelium
|
|
doctos fuisse traditum est, studiosum autem eum, qui
|
|
is aetate anteibat, Catonem, post vero Lepidum Car-
|
|
bonem Gracchos, inde ita magnos nostram ad aetatem,
|
10
|
ut non multum aut nihil omnino Graecis cederetur.
|
|
Philosophia iacuit usque ad hanc aetatem nec ullum
|
|
habuit lumen litterarum Latinarum; quae inlustranda
|
|
et excitanda nobis est, ut, si occupati profuimus ali-
|
|
quid civibus nostris, prosimus etiam, si possumus,
|
15
|
otiosi. in quo eo magis nobis est elaborandum, quod
|
6.1
|
multi iam esse libri Latini dicuntur scripti inconside-
|
|
rate ab optimis illis quidem viris, sed non satis eru-
|
|
ditis. fieri autem potest, ut recte quis sentiat et id
|
|
quod sentit polite eloqui non possit; sed mandare
|
5
|
quemquam litteris cogitationes suas, qui eas nec dis-
|
|
ponere nec inlustrare possit nec delectatione aliqua
|
|
allicere lectorem, hominis est intemperanter abutentis
|
|
et otio et litteris. itaque suos libros ipsi legunt cum
|
|
suis, nec quisquam attingit praeter eos, qui eandem
|
10
|
licentiam scribendi sibi permitti volunt. quare si ali-
|
|
quid oratoriae laudis nostra attulimus industria, multo
|
|
studiosius philosophiae fontis aperiemus, e quibus
|
|
etiam illa manabant.
|
|
Sed ut Aristoteles, vir summo ingenio, scientia,
|
7.1
|
copia, cum motus esset Isocratis rhetoris gloria, dicere
|
|
docere etiam coepit adulescentes et prudentiam cum
|
|
eloquentia iungere, sic nobis placet nec pristinum di-
|
|
cendi studium deponere et in hac maiore et uberiore
|
5
|
arte versari. hanc enim perfectam philosophiam sem-
|
|
per iudicavi, quae de maximis quaestionibus copiose
|
|
posset ornateque dicere; in quam exercitationem ita
|
|
nos studiose [operam] dedimus, ut iam etiam scholas
|
|
Graecorum more habere auderemus. ut nuper tuum
|
10
|
post discessum in Tusculano cum essent complures
|
|
mecum familiares, temptavi, quid in eo genere possem.
|
|
ut enim antea declamitabam causas, quod nemo me
|
|
diutius fecit, sic haec mihi nunc senilis est declama-
|
|
tio. ponere iubebam, de quo quis audire vellet; ad
|
15
|
id aut sedens aut ambulans disputabam. itaque dierum
|
8.1
|
quinque scholas, ut Graeci appellant, in totidem
|
|
libros contuli. fiebat autem ita ut, cum is qui au-
|
|
dire vellet dixisset, quid sibi videretur, tum ego contra
|
|
dicerem. haec est enim, ut scis, vetus et Socratica ratio
|
5
|
contra alterius opinionem disserendi. nam ita facil-
|
|
lime, quid veri simillimum esset, inveniri posse So-
|
|
crates arbitrabatur. Sed quo commodius disputatio-
|
|
nes nostrae explicentur, sic eas exponam, quasi agatur
|
|
res, non quasi narretur. ergo ita nascetur exordium:
|
10
|