Et hoc quidem mihi cum Bruto convenit, id est cum
|
5.39.8
|
Aristotele Xenocrate Speusippo Polemone. sed mihi
|
|
videntur etiam beatissimi. quid enim deest ad beate vi-
|
40.1
|
vendum ei, qui confidit suis bonis? aut, qui diffidit,
|
|
beatus esse qui potest? at diffidat necesse est, qui
|
|
bona dividit tripertito. qui enim poterit aut corporis
|
|
firmitate aut fortunae stabilitate confidere? atqui nisi
|
5
|
stabili et fixo et permanente bono beatus esse nemo
|
|
potest. quid ergo eius modi istorum est? ut mihi Laco-
|
|
nis illud dictum in hos cadere videatur, qui glorianti
|
|
cuidam mercatori, quod multas navis in omnem oram
|
|
maritimam demisisset, 'non sane optabilis quidem ista'
|
10
|
inquit 'rudentibus apta fortuna.' an dubium est quin
|
|
nihil sit habendum in eo genere, quo vita beata com-
|
|
pleatur, si id possit amitti? nihil enim interarescere,
|
|
nihil extingui, nihil cadere debet eorum, in quibus vita
|
|
beata consistit. nam qui timebit ne quid ex is deper-
|
15
|
dat, beatus esse non poterit. volumus enim eum, qui
|
41.1
|
beatus sit, tutum esse, inexpugnabilem, saeptum atque
|
|
munitum, non ut parvo metu praeditus sit, sed ut nullo.
|
|
ut enim innocens is dicitur, non qui leviter nocet, sed
|
|
qui nihil nocet, sic sine metu is habendus est, non qui
|
5
|
parva metuit, sed qui omnino metu vacat. quae est
|
|
enim alia fortitudo nisi animi adfectio cum in adeundo
|
|
periculo et in labore ac dolore patiens, tum procul ab
|
|
omni metu? atque haec certe non ita se haberent, nisi
|
|
omne bonum in una honestate consisteret. qui autem
|
42.1
|
illam maxume optatam et expetitam securitatem—
|
|
securitatem autem nunc appello vacuitatem aegritu-
|
|
dinis, in qua vita beata posita est—habere quisquam
|
|
potest, cui aut adsit aut adesse possit multitudo ma-
|
5
|
lorum? qui autem poterit esse celsus et erectus et ea,
|
|
quae homini accidere possunt, omnia parva ducens,
|
|
qualem sapientem esse volumus, nisi omnia sibi in se
|
|
posita censebit? an Lacedaemonii Philippo minitante
|
|
per litteras se omnia quae conarentur prohibiturum
|
10
|
quaesiverunt, num se esset etiam mori prohibiturus:
|
|
vir is, quem quaerimus, non multo facilius tali animo
|
|
reperietur quam civitas universa? quid? ad hanc for-
|
|
titudinem, de qua loquimur, temperantia adiuncta,
|
|
quae sit moderatrix omnium commotionum, quid pot-
|
15
|
est ad beate vivendum deesse ei, quem fortitudo ab
|
|
aegritudine et a metu vindicet, temperantia cum a libi-
|
|
dine avocet, tum insolenti alacritate gestire non sinat?
|
|
haec efficere virtutem ostenderem, nisi superioribus
|
|
diebus essent explicata. Atque cum perturbationes ani-
|
43.1
|
mi miseriam, sedationes autem vitam efficiant beatam,
|
|
duplexque ratio perturbationis sit, quod aegritudo et
|
|
metus in malis opinatis, in bonorum autem errore lae-
|
|
titia gestiens libidoque versetur, quae omnia cum con-
|
5
|
silio et ratione pugnent, his tu tam gravibus concita-
|
|
tionibus tamque ipsis inter se dissentientibus atque
|
|
distractis quem vacuum solutum liberum videris, hunc
|
|
dubitabis beatum dicere? atqui sapiens semper ita ad-
|
|
fectus est; semper igitur sapiens beatus est.
|
10
|